Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] Wspomaganie układu kierowniczego - temat zbiorczy

Temat utworzony · 618 Posty · 145885 Wyświetlenia
  • [quote="klaude"]ja mam FABIA HTP CLA[/quote]
    no to musisz mieć wspomaganie, a napisałeś że nie masz? dziwne..

    CLA oznacza wersje Classic

  • [quote="Ciacho"][quote="klaude"]ja mam FABIA HTP CLA[/quote]
    no to musisz mieć wspomaganie, a napisałeś że nie masz? dziwne..

    CLA oznacza wersje Classic[/quote]

    Hmm właśnie nie mam wspomagania. Pani portierka w moim akademiku też ma Fabię (z 2004) od nowości i auto też nie miało wspomagania. Nie wiem jaka wersja, hatchback, silnik też 1.2 HTP).

  • Albo padła przekładnia i ktoś wymienił na nie wspomaganą?

  • [quote="koleś"]Albo padła przekładnia i ktoś wymienił na nie wspomaganą?[/quote]
    najtańsze wyjście z sytuacji. 🙂 <!-- s:) -->
    [b]klaude[/b], wklej na forum swoją nalepkę jak pokazał [b]koleś. [/b]
    wtedy dużo rzeczy się wyjaśni.
    [b]GSH[/b] to oznaczenie skrzyni biegów.
    [quote]Może wspomaganie jest, ale niesprawne?[/quote]
    wtedy była by kontrolka na desce. a jeśli wyłączy układ programowo wtedy kontrolka zgaśnie, ale kierownica bedzie strasznie ciężko chodzić.
    no chyba że jest zaklejona - z czym już tu na forum się spotkałem....

  • Ok, robione telefonem z książki serwisowej (ponoć to smao co w bagażniku 🙂 <!-- s:) --> )

    [img]http://i.imgur.com/igSYml.jpg[/img]

    Edit:
    Auto było podpinane pod komputer jak silnik mi źle chodził i wyskakiwał tylko błąd z wypadaniem zapłonu.

  • Na szybko dekodowane kody z Twojej naklejki:
    E0A: no special edition
    1D0: bez towing attachment (to chyba znaczy - bez haka)
    5SL: lewe boczne lusterko: nie sferyczne
    5RQ: prawe boczne lusterko: convex
    1KM: hamulce bębnowe, tył
    6FA: components bez special surface appearance
    1AL: power brake (hamulce ze wspomaganiem)
    3FA: bez roof insert (standard roof)
    1N0: standardowa kierownica
    1NC: kołpaki
    H2S: opony 155/80 R 13
    4UC: airbag dla kierowcy
    4RO: Nie znaleziono
    3NB: tylna kanapa całkowicie składana
    3QT: 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami and h8 adjustment, front
    4X0: bez boczna poduszka powietrzna
    4A0: bez podgrzewanych siedzeń
    8L3: antena dachowa
    J1P: akumulator220 A (44 Ah)
    7AA: electronic vehicle immobilization device
    8GM: alternator 70A
    6Y0: bez tempomat system ostrzegawczy
    9AA: ręczny system sterowania ogrzewaniem
    8RE: 4 głośniki (pasywne)
    7Q0: bez navigation device
    8AA: bez radio
    8QA: key bez LED
    8X0: bez headlight washer system
    4F0: mechanical locking system
    B17: dopuszony na kraj Poland
    G05: przednie amortyzatory
    QN0: bez drawers under front seats
    3L0: bez special seat adjustment
    9P0: bez lampka ostrzegająca o nie zapiętych pasach
    Q2X: low cost front seats
    7X1: ultrasonic czujniki parkowania
    9W0: w/o car phone preparation/installation
    8WA: bez przednie lampy przeciwmgielne
    7A0: bez CD changer/CD player
    QG0: bez service interval prolongation
    0GG: emissions concept EU 4
    L10: prześwit zawieszenia 10
    7P0: bez lumbar support in front and tylne siedzenia
    F0A: no special purpose vehicle, standardowe wyposażenie
    3S4: preparation for roof load rack

    Opony 13" miały tylko fabie w wersji BASIC

  • Witam,
    Może ktoś z Was miał podobny problem i może coś doradzić. Podczas jazdy zapaliła mi się kontrolka wspomagania po czym wspomaganie kierownicy padło. Podjechałem do znajomego który podłączył mi auto do VAGa i wykazało nieznany błąd ale w opisie było coś błędzie "CAN" nie wiem czy padła pompa czy może wiązką elektryczna.

  • U mnie kiedyś wspomaganie padło praktycznie z sekundy na sekunde. Było, a po chwili trzeba było kręcić fajerą z mocą pudziana:P Też świeciła się kontrolka, a pod VAGa nie podłączałem, bo nie miałem wtedy do niego dostępu.

    W moim przypadku była to wina wiązki, która została podwieszona i teraz jest bezproblemowo:)

    Pozdrawiam 🙂 <!-- s:) -->

  • [quote="xrolex23"]W moim przypadku była to wina wiązki, która została podwieszona i teraz jest bezproblemowo:)[/quote]

    U mnie podobnie - nagle padł ABS, zapaliła się kontrolka od wspomagania (wogóle zegar wyglądał jak choinka).. Przyczyną okazała się sparciała izolacja przewodu w głównej wiązce przewodów.

  • Panowie,

    W mojej Fabii zaczęło zastanawiać mnie coś takiego. Gdy skręcam kierownicą, nawet delikatnie, w prawo w lewo, na postoju czy podczas jazdy (oczywiście przy niewielkich prędkościach), słyszę oraz czuję na fajerce pracę układu wspomagania w postaci takiego jakby "bzzz bzzz" (opisuję to jak "baba", ale jak inaczej wytłumaczyć o co chodzi? 😉 <!-- s;) --> )

    Zastanawiam się czy jest to w Fabii normalne, czy też może to świadczyć o zbliżających się problemach? Dodam od razu, że auto stare nie jest (07r), przebieg ma rozsądny (70kkm) i nie było podrasowywane na VAG'u.

    Pozdrowienia!

  • Dzięki za podpowiedzi, wstawię do warsztatu i zobaczymy co będzie ale przynajmniej wiem o czym gadać.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 01-08-2011, 23:54[/i] ][/size]
    Jednak padła pompa wspomagania, koszty na szczęście nie bardzo duże ponieważ moja Fabka posiada pompkę TRW czyli tą starszego typu. Koszt 1 000 PLN przy zwrocie starej, nowa pompa na gwarancji.

  • Dzięki za "zdekodowanie" oznaczeń. Nie wiem jakie mam opony, jeśli jest na nich oznaczenie to odczytam. Na pewno nie mam stockowych opon, te co mam mają ponoć 2 lata, więc możliwe że dobrali inny rozmiar niż w oryginale.

    Co do wspomagania to nie świeci mi się kontrolka wspomagania podczas uruchamiania auta.

    PS. Prośba do moderatorów - czy można by przepiąć posty związane ze wspomaganiem pod inny temat, bądź utworzyć całkiem nowy? Temat jest o podświetleniu bagażnika, a przeszło na wspomaganie 😉 <!-- s;) -->

  • Witam.
    na początek odświeżę temacik dotyczący wspomagania układu kierowniczego, nadmienię że używałem "szukajki" ale nie znalazłem konkretnych interesujących mnie informacji. Zacznę od początku , w zeszłym tygodniu kupiłem fabię - poprzedni właściciel zapoznał mnie ze stanem technicznym mianowicie : usterka wspomagania (podobno od jednego razu przestało działać) powiedział o przepalonym bezpieczniku 50A umieszczonym na pokrywie aku , i zasugerował wymianę pompy wspom. jako rozwiązanie problemu (podobno tak zdiagnozował jakiś mechanik). Wszystko OK , tylko skąd pewność że to pompa jest niesprawna , skoro czytając na tym forum spotkałem się z informacją , że nawet w ASO maja trudności w zdiagnozowaniu problemu : czy to czujnik skrętu , czy sama pompa ,czy słaby aku , czy może inne ustrojstwo. Zwróciłem uwagę na to, że zwykle w tematach o problemie ze wspomaganiem tak czy siak kończy się na wizycie w ASO gdzie zaczynają od wymiany pompy ,a potem czujnika skrętu po końcówkę rury wydechowej (żarcik) i kasują właściciela na grube tysiące (były wyjątki). Tyle moich żali , sorry po prostu nie chce mi się wierzyć że do tej pory nie ma sposobu na sprawdzenie działania czujnika skrętu lub regeneracji pompy wspomagania - i tu przypomnę o Allegro , na którym odbywa się sprzedaż pomp pod warunkiem odesłania starej- skoro ktoś to naprawia i regeneruje .. znaczy że się da. (Mam dziś wenę do pisania) , Moje pytania do użytkowników a zarazem prośba o poradę :1. do pompy wspomagania przychodzą trzy przewody zakończone wtykami"żeńskimi", jedna jest gruba na dwie wsuwki , a następne podobne do siebie na cztery wsuwki o różnych kolorach wtyczek (czarna i chyba czerwona)- patrząc od strony zderzaka na pompę w kolejności "od lewej" jak powinny być podłączone?
    2. czujnik skrętu - gdzie się znajduje , jak wygląda, ile przewodów jest do niego doprowadzonych?
    3. jaki związek może mieć awaria wspomagania na światła mijania (wyczytałem że ma, ale w jaki sposób jest to powiązane) .
    Postaram się zamieścić jeszcze dziś zdjęcia przewodów przychodzących do pompy wspomagania oraz jakiegoś "czujnika" - może ktoś rozpozna , czy to jest czujnik skrętu czy inne cudo.
    Za każdą informację na temat będę bardzo wdzię..po prostu spać mi to nie daje że nie wiem o co chodzi z tym wszystkim...A perspektywa wydania grubej kasy w ASO sprawia że "wody mi odchodzą".
    Dodam ,że silnik fabii to 1.4 MPI 60KM,pompa KOYO

  • A sprawdzałeś VAGiem?
    Jeśli był jakiś problem z poduszką powietrzną, to mogło sie zblokowac wspomaganie.
    Wybuch poduszki powoduje wylaczenie wspomagania, a reset poduszki przez Vaga jest traktowany podobnie. U mnie po usunieciu bledu poduszki padlo wspomaganie. Usunalem blad w kompie i od razu dzialalo.
    Wiem, że zapłon też jest odcinany przez poduszkę, może światła też?

  • [quote="zbyhoo"]A sprawdzałeś VAGiem?
    Jeśli był jakiś problem z poduszką powietrzną, to mogło sie zblokowac wspomaganie.
    [/quote]
    VAG-a podłączę dopiero jutro , ale nic mi to nie da bo wszystkie przewody od pompy są wypięte. A z poduszkami o ile mi wiadomo nie było żadnych przygód.

  • na pompie masz 3 gniazda - z prawej jest od czujnika skrętu patrząc od przodu auta.
    czujnik jest osadzony w przekładni kierowniczej rozpoznasz go po wchodzącym kablu.
    [quote]3. jaki związek może mieć awaria wspomagania na światła mijania (wyczytałem że ma, ale w jaki sposób jest to powiązane) .
    [/quote]
    pompa jest elektryczna i pobiera dużo prądu - obciąża ukłąd i wtedy światła przygasają. Sprawdź wiązkę na lewej podłużnicy czy jest podwieszona i niezawilgocona ( rozwinięta z izolacji).

    oczywiście pompę da się regenerować, należy ją rozebrać - zdjąć zbiornik z płynem ( najpier trzeba go opróżnić) poten "wydłubać" z silikonowej uszczelki dolna osłonę, i wtedy masz dostęp do elektrycznej strony pompy. mam informacje - że siadają tranzystory albo kondensator. elektronik powinien sobi z usterką poradzić.
    ale może jeszcze być awaria na przewodach zasilających pompę - ostatnio dotarłem do tej informacji i jeszcze tego u siebie nie sprawdziłem.
    na zasilaniu (+) z akumulatora jest rozgałęzienie na pompę i tam dochodzi do usterki.
    ASO sobie podaruj - oni tylko wymieniają części.

  • [quote="kapi"]na pompie masz 3 gniazda - z prawej jest od czujnika skrętu patrząc od przodu auta.
    czujnik jest osadzony w przekładni kierowniczej rozpoznasz go po wchodzącym kablu. [/quote]

    Dzięki wielkie-o to mi chodziło, w przyszłym tygodniu będę miał więcej czasu i muszę na spokojnie obejrzeć tą pompę.

    [quote="kapi"]ale może jeszcze być awaria na przewodach zasilających pompę[/quote]

    I właśnie tu jest pies pogrzebany - gdyby ktoś miał fotkę , w którym miejscu dokładnie jest ta wiązka , jak wygląda to by mi rozjaśniło w głowie-bo nie mam zamiaru grzebać pompie jak jest prawdopodobieństwo że usterka może być gdzie indziej.

  • fotki nie mam, ale kolega MAREK FABIA zasugerował miejsce rozejścia się zasilania z listwy bezpieczników na akumulatorze do pompy - u mnie są to grube czerwone przewody które schodzą z aku w dół...
    wkrótce zabieram się za rozbiórkę i zdam relacje 🙂 <!-- s:) -->

  • Witam wszystkich FabioPosiadaczy

    Szukałem na forum i niestety nie znalazłem. Zamieszczam mój post w dziale mechaniczny, ale szczerze powiedziawszy nie wiem jak go klasyfikować. W przypadku uznania przez admina, że to kwestia elektroniki, proszę o przeniesienie postu i z góry przepraszam za tą niedogodność.

    Już piszę o co chodzi. Od kilkunastu dni moje wspomaganie zaczęło wariować i o takich objawach jeszcze nie słyszałem. Mianowicie podczas jazdy kierownica nagle robi się miękka i reaguje na najmniejszy ruch, po czym po chwili znowu twardnieje (do normalnej siły wspomagania). Przy tym wszystkim brak błędów VAG i żadna kontrolka się nie zaświeca.
    Może ktoś słyszał o podobnym przypadku, może ktoś coś podpowie, bo muszę powiedzieć, że przy większych prędkościach takie zaskoczenie bywa niebezpieczne. Nie chciałbym ani sobie ani tym bardziej nikomu innemu krzywdy zrobić.

    Proszę o pomoc

  • [b]PANtoGRAPH[/b], coś sie dzieje z:

    1. wiązka,
    2. czujnik skrętu.

    też tak miałem, ale ustało. nieciekawa sprawa. z tym, że u mnie błędy zostawały.