Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1 i F2] Akumulator

Temat utworzony · 610 Posty · 118442 Wyświetlenia
  • [quote="FIGO-23"];( regulator napiecia kaput ?? a możliwe że pokazywała tak małe ładowanie skoro aku był wydojony do zera i z kabli palony ??[/quote]
    to tym bardziej powinno być większe to ładowanie, skoro aku taki słabiutki

  • Witam,

    W mojej świeżo nabytej Fabii sedan padło otwieranie klapy - ot tak nagle, wcześniej objawów żadnych nie było. Jakoś dziwnie zbiegło się to z faktem odmrażania płynu w spryskiwaczach, którego dokonałem wczoraj - płyn się odmroził, ale klapa działać przestała... ??? Niewazne. Naciskanie przycisku nie powoduje żadnej reakcji zamka. Otwieranie drzwi (jak sugerowano w poprzednich postach) zupełnie nie skutkuje. Oświetlenie bagażnika i kabiny świeci się, sygnalizacja niewyłączonych świateł działa.

    Według informacji znalezionychw necie zamek w klapie ma swój bezpiecznik i podobno oznaczony jest on nrem 31. U mnie w bezpiecznikach jest karteczka z symbolami i pod 31 jest symbol silnika ("check") tylko że z piorunem. Nie wydaje mi się więc by był to bezpiecznik od zamka klapy - w każdym razie jest cały. Może w mojej wersji (1,4 16v 59kW 2007r) ten bezpiecznik jest pod innym nr-em, możliwe to?

    Otworzyłem dziś bagażnik od środka i zdjąłem tapicerkę z klapy. Kostka z przewodami idącymi od mikroswitcha i same przewody nie wykazują oznak złamania - pytanie: jeśli byłby to padnięty mikroswitch to zwieranie na kostce (tej w klapie) powinno załączać zamek (?) Czy te dwa kabelki które wchodzą do zamka od góry (widoczne na zdjęciu) to są przewody od mikroswitcha na klapie, czy jeden to zasilanie a drugi ze switcha. Kabelki idące z klapy mają inne kolory niż te które wchodzą do zamka (tzn ten sam jest tylko brązowy). Jeśli nie to czy zasilanie zamka wchodzi od dołu i żeby się do niego dostać muszę zdjąć cały ten plastikowy próg, tak? A może wystarczy odkręcić dwie śruby mocujące zamek i uda się go wyjąć? z tej progu? Podpowiedzcie żebym nie musiał bez potrzeby rozbierać całego tyłu. Gdzie pomierzyć wartości napięć, na których zaciskach? BARDZO proszę o pomoc :help: <!-- s:help: -->

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 29-07-2011, 11:55[/i] ][/size]
    Przyczyną awarii był oczywiście złamany przewód w gumowym peszlu łączącym klapę z całym nadwoziem. Linki miedziane zastosowane fabrycznie są niesamowicie twarde i sztywne i przy takiej intensywności zginania jaka ma miejsce przy otwieraniu i zamykaniu klapy w sedanie wiązka ta nie ma szansy długo wytrzymać.

    Diagnozy usterki można dokonać dosyć prosto we własnym zakresie - nie warto dawać łatwego zarobku warsztatom, a już na pewno nie ASO. W tym celu potrzebny będzie najprostszy multimetr.

    [b]1) sprawdzenie klamki -[/b] zdemontować tapicerkę klapy i przykładając końcówki miernika do styków klamki (mikroswitcha) otwierającej pokrywę bagażnika można za pomocą omomierza sprawdzić czy klamka działa. Zamiast omomierza można też użyć funkcji testera diod, który posiada każdy nawet najtańszy miernik - dzięki temu po naciśnięciu klamki powinien pojawiać się sygnał dźwiękowy sygnalizujący zwarcie. Jeśli tak jest to klamka jest OK. Szukamy dalej.

    [b]2) sprawdzenie zamka -[/b] w tym celu potrzebny jest dowolny zasilacz o napięciu 12V DC na wyjściu (ja wziąłem zasilacz od jakiegoś rutera 😉 ). Należy zdjąć plastikową osłonkę zamka znajdującą się na progu bagażnika, odłączyć kostkę od zamka (by nie podać napięcia do instalacji samochodu), a następnie przyłożyć te 12V do końcówek zamka (biegunowość nie ma znaczenia). Jeśli zamek jest sprawny powinien zareagować odciągnięciem rygla.

    [b]3) sprawdzenie wiązki przewodów -[/b] jeśli dwie powyższe czynności nie poskutkowały znalezieniem problem najprawdopodobniej złamał się przewód w gumowej rurce łączącej klapę z nadwoziem. Celu sprawdzenia wiązki użyłem innych niż standardowe przewodów do multimetru - chodzi o to by miały one możliwe jak najostrzejsze końcówki, pozwalające na nakłucie izolacji żył. Po wyjściu z gumowego wężyka żyły rozprowadzone są w klapie do: klamki otwierającej zamek, do oświetlenia tablicy. Z drugiej zaś strony linki po wyjściu z wężyka można znaleźć za tylną lewą lampą, zdejmując osłonkę w bagażniku. Dwie z tych żył idą do zamka, a pozostałe w osobnej wiązce poprowadzone są do przedniej części samochodu. Sprawdzenie żył znajdujących się w gumowym wężyku polega więc na przyłożeniu jednej końcówki multimetru do styków mikroswitcha oraz lampek tablicy, a drugą końcówką należy nakłuć żyły o tej samej barwie na drugiem końcu, czyli za lewym tylnym reflektorem. Tym sposobem bardzo łatwo jest namierzyć która z żył ma przerwę na odcinku między miejscem nakłucia a zakończeniem w klapie (czyli de facto w gumowym wężyku).

    W moim wypadku złamany był przewód między klamką (mikroswitchem) a zamkiem. Bagażnik nie miał więc prawa się otworzyć 😉 Żeby zabezpieczyć się przed podobnymi niespodziankami w przyszłości wymieniłem wiązkę przewodów na odcinku wędrującym przez wężyk, zastępując fabryczne twarde i mało plastyczne linki nowymi, plastycznymi linkami miedzianymi w izolacji silikonowej. Zanim jednak do tego doszedłem złamaną linkę między klameczką a zamkiem połączyłem za pomocą lutu. Efekt był taki, że po 4 miesiącach pękła inna żyła w gumowym wężyku :zakrecony: tym razem od oświetlenia tablicy rej. 😉 Polecam zatem wstawienie linek w izolacji silikonowej - powinny wytrzymać zdecydowanie dłużej. A dla Pepików wielki minus za zastosowanie tak nietrwałych materiałów.

  • temat scaliłem,
    [b]jacekpk[/b], - przeczytaj od początku - może znajdziesz sposób usunięcia usterki - w końcu to to samo co HB i Combi 😉 <!-- s;) -->

  • Min ładowanie jakie powinno być to jest 13,8 max to według różnych źródeł od 14,4 do 14,8. Alternator wymaga naprawy lub wymiany. Choć nim to zrobisz sprawdź czy masa alternatora nie jest skorodowana, jeśli tak będzie to ładowanie jest właśnie o ok. 1 - 2 Volty niższe.

  • Witam.Co do kabli rozruchowych z marketu to kolega MirekS ma świętą racje.Sam nabyłem takie kable marketowe i nadają się tylko do ewentualnego wyrównania energi pomiędzy akumulatorami i póżniejszego odpalenia samochodu z rozładowanym akumulatorem.W moim przypadku przygoda kabli zakończyła się tak,że przestały one przewodzić prąd (upalił się "przewód" plusowy co w konsekwencji zakończyło się nieodpaleniem auta z powodu awarii kabli rozruchowych.Z kabli marketowych zostały mi tylko zaciski krokodylki które zaopatrzyłem w porządne kable o sporym przekroju 16mm kwadrat.Same nowe kable 16mm kosztowały więcej niż kompletne gotowe marketowe,ale nie żałuje inwestycji przynajmniej wiem co mam.Pozostaje jeden wniosek:NIE kupować takich rzeczy w markecie.Pozdrawiam.

  • Witam
    i wie juz ktoś co było tego przyczyna bo u mnie to samo sie dzieje

  • Witam,
    W skodzie fabii 1,4MPI 2000r przy otwieraniu drzwi przednich i podczas jazdy zapala mi się na kilka sekund jednocześnie- kontrolka akumulatora, kierunkowskazów i jeszcze jedna kontrolka kierunkowskazów z 1 pośrodku, do tego pojawia się sygnał dżwiękowy, po czym to wszystko znika i tak co chwilę. Wiem ze ten temat był juz poruszany ale nikt nie udzielił odpowiedzi co było przyczyna.
    W serwisie nie bardzo wiedza co jest grane ale wykluczyli wadliwa wiązke oraz ładowanie
    Jezeli ktoś miał ten problem i zna przyczynę to będę wdzięczny (i serwis chyba też). :help: <!-- s:help: -->

  • Tego mi nie powiedzieli szukają jak dzieci we mgle i nie są w stanie ustalić co jest przyczyna tej usterki.
    Dodam jeszcze ze dwa miesiace temu wymieniałem wiazkę sławna ponieważ była przegnita wtedy siadło wspomaganie ale ten sam serwis szybciutko po podłączeniu do kompa znalazł przyczynę i po wymianie wszystko było ok az do teraz

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 18-01-2011, 21:04[/i] ][/size]
    ale jutro postaram sie ustalic czy były jakieś błędy i dam znać

  • Od tego poniedziałku
    Wiazka byłą wymieniana jakies dwa mce temu
    Jak były te mrozy ostatnio to raz mi centralny zastrajkował i nie chciał sie zamknąc przez około godzine ale potem juz było ok az do tego poniedziałku
    aha zamek od kierowcy uszkodzony (zamykam tylko centralnym) jak przekrecam kluczykiem to sie obkreca lecz nie zamyka. ostatnio spryskałem wd 40 ale nic nie pomogło . centralny działa bez zarzutu (z wyjatkiem tej awarii jak były mrozy)

  • Dzis serwis ustalił co jest grane
    mianowice uszkodzeniu uległ sterownik instalacji elektrycznej 6Q2937049
    problem w tym ze wg nich jest to nierozbieralne a nowy kosztuje 850zł!!
    czy ktos miał juz z tym do czynienia i czy rzeczywiscie trzeba wymienic cały sterownik?

  • jeśli trzeba wymienić - to poszukaj na allegro - one są wymienne ze sobą.
    różnią się tylko obsługiwanymi funkcjami - czyli numerami: 6Q0, 6Q1 i 6Q2 i literką na końcu.
    a koszt nie powinien przekroczyć 150zł.( zakup)

    zagadaj do kolegi [b]KOLEŚ[/b] - on niedawno miał jeden moduł u siebie.
    wymiana to ok. 10-15 min. + przekodowanie sterownika. ( we własnym zakresie )

  • Znalazłem na allegro ten model ale na koncu z literka D co ona oznacza ?
    i czy moge go podpasowac skoro mam bez tej litery na końcu

  • mam ten sam problem z tymi kontrolkami i nie wiem czy to ten moduł o którym piszesz, raczej obstawiałbym coś z wiązką i alarmem. A twierdzę tak dlatego, że jak rozebrałem dwa razy tą legendarną wiązkę i wysuszyłem - wszystko działało poprawnie. Tylko jak znowu wilgoć gdzieś złapało to od nowa wariacje albo jest coś jeszcze, ale też wydaje mi się że zależne od wilgoci 😞 próbuję to wreszcie naprawić ale póki co nie dotarłem do przyczyny 😕 <!-- s:/ -->

  • [quote="kapi"]zagadaj do kolegi KOLEŚ - on niedawno miał jeden moduł u siebie. [/quote]

    Już nie mam. Sprzedał się na allegro.

  • Witam
    kupiłem uzywany sterownik i wszystkie objawy jak reka odjał
    jak ktoś ma te objawy w swoim aucie niech spróbuje sprawdzic tez ten sterownik
    u mnie on spowodował ten bałagan

  • Witam

    Rano przyszedłem do samochodu i niestety obrócił silnik parę razy i zakończył działanie w między czasie uruchamiając alarm. Próbowałem uruchomić silnik jeszcze cztery razy, ale nie żyłowałem go. Niestety z każdą próbą było coraz gorzej 😞 <!-- s:( -->. Samochód w grudniu skończył dwa lata i ma przejechane 16 000 km. Stąd moje pytanie.

    Chciałem wyjąć akumulator i naładować prostownikiem w domu, ale w instrukcji przeczytałem, że akumulator mam bezobsługowy. Czy wyjęcie akumulatora może spowodować rozregulowanie sterownika samochodu? To, że stacje radiowe muszę ustawić ponownie to wiem, ale, czy w nowych samochodach jak Fabia 2 16V 85KM nie spowoduje jakiś problemów? Wiem, że pytanie jak w przedszkolu, ale już znajomy mnie nastraszył, że po wyjęciu akumulatora trzeba coś ustawiać za pomocą VAG'a 😞 .

    Pozdrawiam

    Tomek

    [color=#FF0000]Pamiętaj o prefiksach - pkt 5 regulaminu! wolfmk[/color]

  • nie obawiaj się, nie ma akumulatorów "bezobsługowych" one się tylko tak nazywają.
    jeśli nie chcesz go odłączać, to odpal auto na kable z innego, pracującego samochodu, ale wtedy paredziesiąt km musiałbyś zrobić aby podładować swój aku bo inaczej efektu nie bedzie.
    i nic VAGiem się nie ustawia 🙂 - pozdrów znajomego 😄 <!-- s:D -->

  • Po ponownym podłączeniu akumulatora będzie trzeba wykonać kilka czynności:

    • odblokować elektryczne podnośniki szyb
      Robi się to następująco:
    • Kluczyk w zamku drzwi kierowcy przytrzymać w pozycji zamknięcia tak długo, aż wszystkie okna się zamkną.
    • Zwolnić kluczyk.
    • Ponownie przekręcić kluczyk do pozycji zamknięcia i przytrzymać przez około 3 sekundy.
    • nastawić radio
      Wpisać kod radia dostarczany razem z nim i ponownie zaprogramować pamięć

    • nastawić zegar

    Uwaga

    • dane komputera pokładowego i licznik dzienny
      Dane są kasowane z pamięci pierwszej jak i drugiej oraz wskazanie licznika dziennego

    innych efektów ubocznych nie stwierdzono.

  • [quote="anubis"]Naładowany, w pełni wartościowy akumulator powinien wskazywać 15,6 V [/quote]
    jak akumulator 12V może mieć 15,6 V? To mnie mocno zaciekawiło. Przecież ładowanie w samochodzie jest max 14,8 V na włączonym silniku...

  • a ja mam pytanko. Gdzie jest kod do radia?? Ja kodu nie dostalem. Jak kupowalem autko to radio bylo zablokowane. Po 2 dniach od kupna mi je odblokowali w serwisie ale kody nie dali. Gdzie u Was pisze ten kod??