[F1 i F2] Czujnik parkowania
-
[b]Rubin85[/b], wg mojej oceny ok. 100... ale sam powinieneś dać rade - to nie jest trudne.
wystarczy skompletować części, wiertełko dostaniesz razem z czujnikami, a resztę zrobisz jak Tobie bedzie odpowiadało, a nie jak mechanik powie : "tak wyszło" <!-- s:D --> -
Powiem tak:z tymi wszystkimi kablami i wyswietlaczem to dam rade, ale przeraza mnie odkrecanie zderzaka.niewiem czy nic nie popsuje ale juz czujniki zamowione napisze za jakis czas jak mi poszlo, a jak nie mi to jak poszlo mechanikowi i za ile :rotfl: <!-- s:rotfl: -->
-
Zdemontować tylny zderzak to zadna filozofia..
odkręcasz lampy (4 śruby) pod lampami są 2 śruby, od nadkola są 4 śruby i od dołu zderzaka 2 śruby... i tyle odkręcania.. potem tylko szarpniesz przy ślizgach i zderzak wychodzi.. <!-- s:) --> -
Nie trzeba ściagać zderzaka. Montowałem u siebie uniwersalne (takie za 60 zł).
Najpierw dobrze odmierzyć odległości (ustaliłem środek, potem 20 cm w lewo i w prawo - czujniki wewnętrzne, od tych czujników po 40 cm w kierunkach zewnętrznych - czujniki zewnętrzne).
Otwory wierciłem załączonym wiertłem w listwie.
Z przekładaniem kabla trochę się namęczyłem, ale jak znalazłem patent, to szło szybko:
- od strony bagażnika
- wyjąć plastikową osłonę przy zamku
- zdjąć plastik (mocno pociągnąć, jest na metalowych zatrzaskach)
- powinno być dojście do 2 okrągłych otworów zabezpieczonych gumą (takich samych, jak przy prowadnicach szyb w drzwiach).
I teraz przeciąganie - potrzebny miękki drut
- wsadzamy drut w otwór od strony bagażnika i przeciągamy go w dół
- wsadzamy drugi kawałek drutu w wywiercony otwór (zacząć od prawej strony) i przeciągamy w dół
- zaczepiamy o siebie druty i wyciągamy wywierconym otworem
- zaczepiamy o przeciągnięty drut przewód czujki i z wyczuciem wciągamy go do bagażnika.
Mi zajęło to ok. godziny. Dobrze jest poznać budowę zderzaka, bo plastk opiera się na metalowej ramie - może być problem, gdy przewód przeciągnie się między plastikiem, a metalową ramą - może się przetrzeć.
W razie czego służę pomocą w Krakowie.
EDIT
Do tego jeszcze lutowanie zasilania centralki do światła wstecznego, centralka przy lewym nadkolu, następnie przeciąganie kabla do wyświetlacza (jest z tym nieco zabawy, ale mniej, niż przy zderzaku) - ja zamontowałem po lewej od zegarów, nad kratką nawiewu (cofam na lusterkach).Całkowity czas montażu bez pośpiechu - ok 2 godzin. (włącznie ze sprawdzaniem każdego czujnika po przeciągnięciu kabla i końcowymi testami).
-
Ja kable poprowadziłem dołem i przez otwór wentylacyjny w kole zapasowym z prawej strony , odegnij klipsy i wepchaj do środka tak się wyciąga . Następnie kable pod materiałową osłoną , + no żarówki stop , - wyżej jest śrubka odkręć i przykręć z Kablem .
a całe urządzenie schowałem troszeczkę wyżej obok urządzenia co zwija pas bezpieczeństwa.wyczystko bez ściągania lampy , zderzaka , itp. prócz kratki którą zmontowałem spowrotem :hyhy: <!-- s:hyhy: -->
-
[quote="Damo"]
wyczystko bez ściągania lampy , zderzaka , itp. prócz kratki którą zmontowałem spowrotem :hyhy: <!-- s:hyhy: -->[/quote]Też tak próbowałem, ale skończyło się na połamaniu kratki, więc skorzystałem z otworów.
-
jednak oddałem do elektromechanika,wziął 120zl i ładnie jest wszystko podłączone rozmierzone,tylko ja mam wyświetlacz bezprzewodowy i jak podjeżdżam do przeszkody to jest wszystko ok,ale jak już odjeżdżam to wyświetlacz dalej daje dżwięk ciągły,wygląda to tak jakby się zaciął, ale pan powiedział ze te bezprzewodowe tak maja bo jeszcze jakiś czas łapią sygnał nawet jak wyrzuci się wsteczny i jest na to rada, <!-- s --> aby pociągnąć kabel przez cale auto i podłączyć do centralki wtedy wyświetlacz będzie się wyłączał wraz ze światłami wstecznego,a poza tym jetem zadowolony!
-
[quote="Rubin85"] poza tym jetem zadowolony![/quote]
to jest najważniejsze :zdrowko: <!-- s:zdrowko: --> -
[quote="Rubin85"]aby pociągnąć kabel przez cale auto i podłączyć do centralki wtedy wyświetlacz będzie się wyłączał wraz ze światłami wstecznego,a poza tym jetem zadowolony![/quote]
Pół godziny przeciągania drutem i podnoszenia plastików i po problemie. Opóźnienie może być upierdliwe w praktyce.
-
Chciałem odświeżyć troszkę temat. Mam Fabkę kombi z 2002 z fabrycznymi czujnikami parkowania. Autko było sciągane z reichu i czujniki od początku nie działały. Ostatnio postanowiłem je sobie jednak uruchomić. VAG pokazuje bład 01543 czyli coś z buzzerem. Gdzie własciwie w Fabii zlokalizowany jest ten głosniczek? Czy ktoś z was ma jakieś fotki albo rysunki pokazujące gdzie jest zlokalizowany? Gdzie można w rozsądnej cenie kupić taki głośniczek?
-
Ja nie wiem, ale jeśli dowiesz się, gdzie jest on zlokalizowany, to ja mogę Ci go sprzedać, ponieważ ja już go nie potrzebuję, a podobno jest to inny głośniczek niż ten, który sygnalizuje włączone światła, czy oblodzenie.
-
[quote="hougdriver"]Gdzie własciwie w Fabii zlokalizowany jest ten głosniczek? [/quote]
przeważnie były montowane w tylnej części samochodu - w okolicach lewego słupka lub pod tapicerką na nadkolu w bagażniku. tam też powinna być centralka układu fabrycznego. -
[b]kapi[/b] na lewym tylnym nadkolu jest zamontowana tylko centralka, przewody biegną dalej do przodu auta. Jeśli chodzi o ten lewy środkowy słupek to już się dałem na to nabrać. Rzeczywiście jest taki rysunek w ETCE i tam pokazuje lokalizację, ale na rysunku jest Octavia. Próbowałem tam szukać i przy tej próbie niestety pękł mi na pół plastik tapicerki górnej części słupka. Ta część jest tam cholernie perfidnie umocowana a te metalowe skodowskie spinki nie chcą sie wypinać. Na słupku nic nie znalazłem. Wyszukałem gdzieś wczoraj w necie angielski service manual do skody i tam było napisane że głosniczek jest pod tą centralną lampką na podsufitce. Zajrzałem tam i BINGO...znalazłem zwisajacą luźno wtyczkę. Głośniczka ani śladu, ale pewnie własnie gdzieś tam był. Tylko teraz nie mam pojęcia jak był tam zamocowany, nie ma tam żadnych śladów mocowania.
[b]rufus[/b] sprawdź u siebie jeśli możesz i cyknij jakąs fotkę przy okazji. Jeśli chcesz odsprzedać swój to chętnie kupię. Odezwij sie do mnie na priv.
A tak przy okazji, ma ktoś z was instrukcję servisową fabii po polsku, albo chociaż po angielsku (nie zapisałem sobie tego linka do niej i już nie umiem tam ponownie trafić) -
[quote="hougdriver"]na lewym tylnym nadkolu jest zamontowana tylko centralka, przewody biegną dalej do przodu auta. Jeśli chodzi o ten lewy środkowy słupek to już się dałem na to nabrać. [/quote]
widziałem "wersje", że na tylnym lewym słupku w HB było takie nacięcie sugerujące położenie głośnika.a w Twoim przypadku może był on mocowany na taśmę dwustronną ? skoro nie widać żadnego zaczepu.
fakt - plastiki ogólnie są twarde i trzeba uważać.
jaką instrukcję potrzebujesz ? - poszukaj [url=http://www.peb.pl]na tym forum[/url] a na pewno znajdziesz <!-- s;) -->
-
u nas na FCP też jest instrukcja i gdzieś jeszcze widziałem "sam naprawiam". http://www.fcp.pl/forum/viewtopic.php?t=7921<!-- m -->
-
kolego jeżeli nie działa Ci głośniczek to zobacz czy działa dioda nad tylną szyba. jeżeli też nie to podejrzewam że to co u mnie czyli przerwane kable, prawdopodobnie w okolicy wtyczki tej krańcówki w skrzyni biegów. żadna filozofia, polutować i tyle. na jakimś forum nawet zdjęcie wkleiłem własnego autorstwa jak to dziadostwo robiłem. pozdrawiam!
-
Pytanie związane z tematem. Padła mi jedna czujka, podmieniałem w inne miejsce i też nie działa.
Chciałem kupić sprawną i zamontować ale mam pytanie czy czujka musi mieć ten sam numer co obecna uszkodzona?
Uszkodzona ma numer (jak dobrze pamiętam) 1J0 919 275. Czy mogę zamiast tej do pozostałych zamontować 1U0 919 275 lub 1K0 919 275, będzie to funkcjonowało?Pozdrawiam
-
Witam!
Problem który jakiś czas temu poruszałem na forum związany z awarią czujników parkowania rozwiązany...
Co się okazało:
Po podłączeniu samochodu pod VAG 4,9 wyskoczył błąd "przerwa lub zwarcie do masy - czujnik lewy" jednak sam czujnik był dobry.
Problem wystąpił w przewodach pomiędzy centralką (umieszczoną w bagażniku) a przewodami doprowadzonymi do czujnika. Tyle w skrócie.
Przebieg naprawy był następujący:- Podłączenie kompa
- Wykrycie w który czujnik szwankuje
- Zdjęcie lewej strony obicia bagażnika aby dostać się do centralki układu parkowania.
- Zdjęcie tylnego zderzaka (pod lampami są 2x torxy, jak również przy nadkolu 4szt. i od spodu 2 szt. Czyli łącznie na 2 strony auta 16 sztuk ...było czym kręcić)
- Przepięcie kostek czujników np. lewy środkowy z lewym skrajnym i sprawdzenie błędów w kompie => <!-- s=> --> jeżeli nadal wyskakuje ten sam błąd to uszkodzona wiązka przewodów.
- Naprawa wiązki...i tutaj był mały problem. Ja wykonałem to w następujący sposób:
- sprawdziłem czy są przejścia na przewodach między kostką przy centralce oraz kostką(odpowiednie przewody są oznaczone kolorami) przy czujniku...na jednym przewodzie nie było przejścia.
- odwinąłem izolację i delikatnie naciąłem przewód w około połowie długości i sprawdzałem czy jest przejście między tym miejscem a centralką. Jeżeli było to sprawdzałem przejście między nacięciem a kostką przy czujniku. Jak nie było to nacinałem w połowie następnego odcinka (lub punktach charakterystycznych - widać wadliwe miejsca na wiązce) i sprawdzałem czy jest i tak pare razy aż trafiłem. Przewód faktycznie był dojechany i przerwany więc uciąłem po ok 2-3 cm z każdej strony w wadliwym miejscu i zalutowałem. Profilaktycznie zrobiłem to samo w tym miejscu na "dobrych" przewodach. Zapomniałem dodać, że do czujnika dochodzi 3 przewody.
Potem wszystko należy zaizolować i owinąć całą wiązkę porządną izolacją.
Kasujemy na kompie błędy i sprawdzamy czy całość działa.
Skręcamy klocki z powrotem i cieszymy się że wszystko gra.
Mi zabawa zajęła ok 3h bo przyjechałem odebrać żonę od fryzjera 1,5h godziny spóźniony Wink (troche się piekliła ale co miałem zrobić jak pół samochodu było w puzzlach
Mam nadzieję, że rozwiązanie przyda się forumowiczom,
Pozdrawiam -
Miałem ten sam problem, ale nie miałem aż tyle zapału, aby znaleźć w czym tkwi problem.
Brawo :padam: <!-- s:padam: --> -
Witam.
Nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania dotyczące czujników parkowania do Fabii 2. Mianowicie mam plan zamontowania fabrycznych czujników do swojej Fabii 2008 rok, docelowo chcę aby mieć wizualizację na fabrycznym radiu Dance. Pytanie czy komuś udała się taka procedura, szczególnie chodzi mi o podłączenie pomiędzy centralką PDC 5J0 919 283 a CAN busem w samochodzie. Być może ktoś wie jak wygląda to podłączenie i w którym miejscu jak trzeba się wpiąć aby móc diagnozować VAGiem PDC i mieć wizualizację w radiu Dance.
Z góry dzięki za pomoc!