Witaj na forum Fabia Club Polska

Wymiana świec zapłonowych - temat zbiorczy

Temat utworzony · 14 Posty · 22366 Wyświetlenia
  • Witam!
    Przedstawiam mój sposób wymiany.

    1. Energicznymi ruchami obruszać plastikową obudowę silnika a potem unieść delikatnie ku górze poczym odłączyć dwie rurki, a następnie całkowicie usunąć pokrywę. Nie ma potrzeby odkręcania ramki plstikowe która przytrzymuje w odpowiedniej pozycji cewki i przewody.

    2. Przeciągnąć opaskę kablową 30/6 pod cewką (można użyć do tego celu drutu lecz grozi to uszkodzeniem cewki, opaska oddziałuje większą powierzchnią a ponadto jest z miękkiego materiału i jeśli nasze cewki się nieco zakleszczyły to raczej pęknie lub popuści zatrzask niż uszkodzi cewkę) jak na zdjęciu. Należy pry tym uważać aby siła dziąłająca skierowana była jak najbardziej pionowo aby nie skrzywić kapturka (trzeba przesuwać odpowiednio opaskę po rurce
      [url=http://tartak6.wrzuta.pl/obraz/hwDY78q4xE/wymiana_swiec_fabia][img]http://c13.wrzuta.pl/wm16422/ce24de46001a459c489c226b/Wymiana świec fabia.jpg[/img][/url]

    3. Przełożyć rurkę przez powstał pętlę, jeden koniec rurki ostrożnie oprzeć na jakimś stabilnym elemencie silnika. Tak powstałą dźwignią unosimy ostrożnie cewkę ku górze jakiś 1cm.
      [url=http://tartak6.wrzuta.pl/obraz/hLfzQdWjFL/wymiana_swiec_fabia][img]http://c13.wrzuta.pl/wm18342/caccd03a00215ef7489c2279/Wymiana świec fabia.jpg[/img][/url]

    4. Żeby wciągnąć złącze kablowe z cewki należy wcisnć małą zapadkę znajdującą się pod spodem złączki (na pierwszym zdjęciu to tam gdzie mój kciuk, na drugim widać ją wyraźnie) trzymając wciśnięte trzeba mocno ruszać lub użyć jak ja na zdjęciu 3 śrubokręta.
      [url=http://tartak6.wrzuta.pl/obraz/8tHyYPdhi1/wymiana_swiec_fabia][img]http://c14.wrzuta.pl/wm2675/da9362620019bee2489c1d8f/Wymiana świec fabia.jpg[/img][/url]
      [url=http://tartak6.wrzuta.pl/obraz/rew7UR4nI0/wymiana_swiec_fabia][img]http://c5.wrzuta.pl/wm9156/40ef5c880010291a489c1f0a/Wymiana świec fabia.jpg[/img][/url]
      [url=http://tartak6.wrzuta.pl/obraz/Atl3Tor2Vr/wymiana_swiec_fabia][img]http://c15.wrzuta.pl/wm17009/e0c64cb7001b7bc6489c2036/Wymiana świec fabia.jpg[/img][/url]

    5. Teraz możemy wyciągnąć całą cewkę i przystąpić do wykręcania świec. Zdjęcie poniżej przedstawia kapturek wraz z cewką w całej okazałości(nie miałem przy sobie metra więc dla porównania skali przyłożyłem paczkę papierosów 8,8cm). Do odkręcenia świecy trzeba się zaopatrzyć w klucz odpowiedniej długości i co ważne odpowiedniej średnicy gdyż otwór jest dość głęboki i wąski, więc nie wszystkie klucze wchodzą. Jeśli klucz nie jest zaopatrzony w gumkę przytrzymującą świece to trzeba świece wyciągnąć kapturkiem z cewką lub przeżuć gumę orbit bez cukru i włożyć do klucza żeby się do niej przykleiła świeca.
      [url=http://tartak6.wrzuta.pl/obraz/oBklz5cOww/wymiana_swiec_fabia][img]http://c3.wrzuta.pl/wm17871/27661b6d00278c9e489c226f/Wymiana świec fabia.jpg[/img][/url]

    W moim odczuciu opis wyczerpujący, lecz jeśli uważacie że coś pominąłem lub gdzięś wkradł się błąd to proszę o info to poprawię

    1. Przeciągnąć opaskę kablową 30/6 pod cewką

    Jakby kogoś interesowało to do wyciągania cewek może służyć też profi przyrząd o numerze T10094 jak w załączniku . Ja "wyrzeźbiłem" sobie coś podobnego .
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4e80bd8cc21d4f6e.html<!-- m -->

  • [b]Dlaczego zdecydowałem się na kontrolę świec zapłonowych?[/b]

    1. Nierówna praca silnika (dławienie), podejrzenie zalewania jednej ze świec
    2. Zalecenie serwisowe - wymiana świec po przejechaniu 60 000 km

    [b]UWAGA [/b]- Wszystko robimy na wyłączonym silniku - najlepiej wyciągnij kluczyki ze stacyjki 🙂 <!-- s:) -->

    [b]Potrzebne będą:[/b]

    1. klucz nasadowy (10mm)
    2. Imbus (hex)
    3. klucz do świec (rozmiar 16)
    4. nowe świece zapłonowe

    Tutorial dotyczy skody fabii z silnikiem 1.4MPI 44kW - rocznik 2001

    [b]Aby dostać się do świec zapłonowych:[/b]

    1. Ściągamy plastikową pokrywę silnika, aby to zrobić należy wyciągnąć bagnet kontrolny poziomu oleju i odkręcić korek wlewowy, podważyć zaślepkę śruby mocującej i znaczek skody. Pod zaślepkami znajdują się dwie śruby, które odkręcamy za pomocą klucza nasadowego.

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg716/scaled.php?server=716&filename=krok1m.jpg&res=medium[/img]

    1. Lokalizujemy listwę modułu zapłonowego (zwanego cewką zapłonową), pod którą znajdują się dwie śruby, które okkręcimy kluczem hex (imbusem). Odkręcając zalecam ostrożność, by śruba po odkręceniu nie przepadła w czeluściach komory silnika 🙂

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg59/scaled.php?server=59&filename=krok2q.jpg&res=medium[/img]

    1. Ściągamy listwę modułu zapłonowego pociągając ją do siebie. Nie ma potrzeby odpinania kostki przy tej listwie. Zobaczymy blaszkę mocującą, do której od spodu przykręcone są śruby.

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg32/scaled.php?server=32&filename=krok3h.jpg&res=medium[/img]

    1. Za pomocą klucza do świec odkręcamy świece zapłonowe (4 szt.)

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg254/scaled.php?server=254&filename=krok4.jpg&res=medium[/img]

    1. Poskładać wszystko analogicznie jak przy rozbiórce: Wkręcamy nowe świece 🙂 , zakładamy na świece listwę modułu zapłonowego (wciskamy do oporu), przytrzymujemy blaszkę mocującą od spodu i skręcamy śruby, zakładamy plastikową osłonę silnika i przykręcamy ją.

    Tutorial pomocny chyba wyłącznie dla kompletnego laika, ale i tacy tu trafiają (mam nadzieję)!

    Pozdrawiam

  • Wiem że to może być głupie pytanie ale czy ktoś mógł by zamieścić tutorial jak wymienić świece w silniku 1.2 HTP ale 6 zaworowym. Chodzi mi tylko o to jak ściągnąć z nich cewki bo są inaczej montowane niż w silniku 1.2 v12

    PS: Już sobie poradziłem jednak jest to znacznie prostsze niż myślałem i chyba nawet łatwiejsze niż w silniku 12 zaworowym gdyż jest większy dostęp.

  • Dziękuję:) Przyda mi się na początku czerwca jak będę czyścił przepustnice. Zajrzę wtedy i tam bo auto naprawdę coś szwankuje:) Bardzo pomocne:)

  • Witam
    Ja mam pytanie odnośnie przykręcania nowych świec. Gdzieś słyszałem że jakoś ostrożnie trzeba je przykręcać i nie można za mocno ich dokręcać.
    Jak z tym tematem wygląda ??

  • Dodam że najlepiej wymieniać świecę przy zimnym silniku. W innym wypadku istnieje prawdopodobieństwo że wykręcimy je z gwintem...

  • Witam
    Ponawiam swoje pytanie odnośnie dokręcenia nowych świec

  • [quote="Switala18"]Witam
    Ponawiam swoje pytanie odnośnie dokręcenia nowych świec[/quote]

    Musisz dokręcać je delikatnie i uważać aby ich nie przekręcić. Ja po wyczuciu oporu lekko je jeszcze dociągałem, ale to tak z czuciem bardziej.

    Pozdrawiam
    sid

  • ostatnie pytanie ponieważ zostałem delikatnie nastraszony 🙂 <!-- s:) --> jakie jest prawdopodobieństwo że można podczas wykręcania uszkodzić coś w samochodzie i w którą stronę się odkręca

  • Odkręcasz w lewo, czasami się zdarza, że jak jest świeca bardzooo zapieczona to można ją urwać, rzadki przypadek, ale ja się spotkałem, wtedy trzeba zdejmować głowicę, co do dokręcania ja zawsze dokręcałem z "czuciem" jednak prawidłowo powinneś użyć klucza dynamometrycznego i dokręcić z odpowiednią siłą NM.

  • No i po robocie dużo strachu jeszcze więcej radości po dobrze wykonanej pracy.
    Świece nie były zapieczone ładnie dały się wykręcić.
    Jeszcze raz dziękuje koledzy.

    ZAOSZCZĘDZONE 20-25 ZŁ 😛 <!-- s:P -->

  • To mój pierwszy post na FCP więc korzystając z okazji chciałbym bardzo serdecznie powitać forumowiczów.

    Bardzo przydatne informację. Sam jestem teraz na etapie wymiany świec i nie wiedziałem gdzie zlokalizować cewkę. Ale teraz już wiem :hurra: Reszta to już pestka 🙂 i faktycznie kilka złotówek w kieszeni 🙂 <!-- s:) -->

    Dzięki!!!

  • odkopię temat, bo jakoś dziwne, że nikt nie wspomniał jaka ma być szczelina, a temat oznaczony jako zbiorczy... Wymieniacie świece bez mierzenie szczeliny? Dziwne praktyki...