[F1] Błąd P 16555 - zbyt uboga mieszanka

Topic created · 30 Posts · 22585 Views
  • Witam szanowne grono forumowiczów. Jestem nowym użytkownikiem roomstera 1,2 HTP. Pojazd kupiłem z żarzącą się żółtą kontrolką silnika z informacją od sprzedającego o powodzie czyli zbyt uboga mieszanka. Na potwierdzenie dostałem wydruki z ASO o wykonanych analizach. Udałem się do warsztatu diagnostyki komputerowej gdzie skasowano błąd, lecz po przejechaniu około 30 kilometrów kontrolka znowu się zaświeciła. Ponowna wizyta w warsztacie wykazała wskazaną przez sprzedającego przyczynę, czyli zbyt uboga mieszanka.
    Czy ktoś z państwa przerabiał już taki temat i czy ktoś zna przyczynę takiej przypadłości. Z góry dziękuję za podpowiedzi i zainteresowanie się tematem.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 28-08-2012, 22:12[/i] ][/size]
    Zauważyłem jeszcze, że podczas jazdy, pojazd reaguje na wciśniecie pedału przyspieszenia z pewnym opóźnieniem a gdy silnik wkręci się na obroty powyżej 3500 to czuć delikatne szarpania. Proszę o pomoc w diagnozie.

  • Powyższa dolegliwość informuje o uszkodzeniu i konieczności wymiany sondy lambda.

  • Przerabiam temat w dalszym ciągu. Byłem już u trzech mechaników i otrzymałem trzy różne diagnozy. Była nawet taka, że nie można zaadoptować przepływomierza ponieważ komputer w moim aucie nie ma takiej opcji. U innego mechanika dowiedziałem się, że ten samochód przecież nie ma przepływomierza tylko czujnik zasysania powietrza w kolektorze. Mechanik, który na moje oko najpewniej stąpa po ziemi, stwierdził, że moja sonda lambda nie wykazuje pracy w zakresie pracy silnika na biegu jałowym i taki powód podał. Również tylko on zapytał czy świece były wymienione. Okazało się, że były one dramatyczne. Zaproponował zdrowe rozwiązanie tj. wymiana sondy lambda, kilkutygodniowe jej testowanie i dopiero zapłata. W przyszłym tygodniu jadę na wymianę. Pozdrawiam wszystkich w 'Roomakach'.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 30-08-2012, 23:04[/i] ][/size]
    Czy sonda lambda firmy Vernet jest warta wydania 140 zł, czy lepiej zainwestować około 300 zł w oryginał.

  • A sprawdzałeś na VAGu sygnał z sondy lambda? Czasem "mieszanka zbyt uboga" może być spowodowane lewym powietrzem (nieszczelną uszczelką pod przepustnicą, albo kolektorem dolotowym).

    Świece w tragicznym stanie - co masz na myśli? Były czarne, osmalone, czy wypalone/niebieskawe?

    Przed wymianą sondy lambda pokusiłbym się o sprawdzenie napięć na przewodach i przeczyścił styki.

  • Dzisiaj wymieniłem u mechanika sondę lambda. Przed tym została wykonana kolejna diagnoza i błąd zapisany był tak jak poprzednio. Podczas testu sonda lambda nie wykazywała pracy na biegu jałowym przy wolnych obrotach silnika i w takim momencie komputer zapisywał jej błędy. Teraz sonda jest wymieniona, podczas testu ładnie pracowała na wolnych obrotach silnika, pojeżdżę ze dwa dni i dam znać czy to było to.

    A co do świec, to ich elektrody - te mniejsze, proste- były już tak wypalone, że było ich tylko około połowy.

    Dzięki za zainteresowanie.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 07-09-2012, 19:08[/i] ][/size]
    No i niestety przerabiam problem w dalszym ciągu. Po wymianie sondy na nowy oryginał błąd ponownie wskoczył po około 30 km. Po kolejnej wymianie na Boscha, identyczna sytuacja. Zasugerowałem się różnymi podpowiedziami z forum -tego i innych, i nawet zmieniłem filtr paliwa na Mann przystosowany do ciśnienia roboczego 4 bar sugerowałem się, że ten zainstalowany może być przystosowany do ciśnienia 3 bar. Niestety błąd wskoczył ponownie. Równolegle z błędem jak w tytule pojawia się też taki 16825 - układ odpowietrzania zbiornika, P0441-008 nieprawidłowy przepływ sporadycznie.
    W związku z powyższym w dalszym ciągu potrzebuję pomocy.

  • Witam.
    Też jestem molestowany przez ten błąd: 16555. Opiszę to co mi się udało zdiagnozować.
    Oprócz PB mam LPG. We fabii zdążyłem wymienić już 2 tłumiki. Miesiąc temu wymieniłem pierwszą sondę, ale nadal wywalał błąd. Na starej przejechałem 160t km. Od tej pory jeżdżę tylko na PB żeby wyeliminować błędy od LPG. Na drugą sonde nałożyłem emulator i nic nie pomogło. wkręcone nowe świece irydowe, nowy filtr powietrza, przepustnica wymyta i zaadaptowana. Testowałem sondy VAGiem i było ok, tylko wykazało że katalizator jest złom. Od pewnego mechanika usłyszałem że przepustnice lubią się zawieszać.
    Po lekturze forum doszło mi pare pomysłów:
    kat (z diagnozy vagu), lewe powietrze, walnięta przepustnica, czujnik podciśnienia, ewentualnie wypalone gniazda zaworów.
    Proszę o komentarz. 🙂 <!-- s:) -->

  • Gregmaz >> jakie byly odczyty oryginalnej sondy na biegu jałowym? Sonda albo pracuje, albo nie pracuje, obroty nie powinny mieć nic do tego. Jeśli sonda nie pracuje, to pokazuje napięcie stałe bliskie lambda =1 (0,45V przy wąskopasmowych 0...1V i ok 1,45V przy szerokopasmowych 0...5V). Zapewne na biegu jałowym Twoja lambda pokazywała maksymalną wartość napięcia, tj. mieszankę bogatą. Łącząc to z drugim błędem można się domyślać, że zawór recyrkulacji par paliwa się nie domyka. Niemniej zanim coś wymienisz sprawdź go na VAGu.

    [quote="bruce86"]Witam.
    Też jestem molestowany przez ten błąd: 16555. Opiszę to co mi się udało zdiagnozować.
    ....
    kat (z diagnozy vagu), lewe powietrze, walnięta przepustnica, czujnik podciśnienia, ewentualnie wypalone gniazda zaworów.
    Proszę o komentarz. 🙂 <!-- s:) -->[/quote]

    Skalibruj porządnie instalację gazową, bo Ci długoterminową korektę wtrysku rozjeżdża i jej wartość wychodzi poza dopuszczalny zakres. Jaką masz instalację? (generacja, komputer, itp.).
    ZANIM POJEDZIESZ DO GAZOWNIKA (który w wiekszości przypadków zrobi kalibrację "na odwal", jeśli choć to będzie potrafił), odpowiedz na powyższe pytanie.

  • Witam,

    16555 oznacza rozkalibrowanie przepustnicy.

    Wyczyść przepustnicę i wykonaj kalibrację.
    Napewno błąd się nie pojawi a auto będzie reagować od razu.

    Sprawdzone na własnej fabii.

    Pozdrawiam

  • Mam nowe doświadczenia. Zaktualizowałem oprogramowanie sterownika silnika do najnowszej wersji, błąd wskoczył ponownie. Wymieniłem elektrozawór odpowietrzania baku paliwa, błąd wskoczył ponownie, ALE, ALE, podczas którejś próby pokazał się również 17549 - obliczanie masy wartość nieprawdopodobna, stała wartość na wyjściu lub zwarcie do masy. Pokopałem po internecie i zastanawia mnie potencjometr przepływomierza. Co Wy na to, czy ktoś to przerabiał w swoim rumaku.

  • przeczytaj post wyżej.

  • Przedstawiam podsumowanie moich bezskutecznych działań

    1. Wymiana sondy lambda
    2. Wymiana świec
    3. Wymiana filtra paliwa 4 bar
    4. Wymiana filtra powietrza
    5. Wymiana elektrozaworu odpowietrzania baku
    6. Aktualizacja oprogramowania sterownika silnika
    7. Czyszczenie i adaptacja przepustnicy
    8. Kontrola węży układu podciśnienia
      Niestety błąd 16555 wskakuje nadal. Moje odczucia w temacie - :zly: :zalamany: 😕 :zdegustowany: :padam: :szok: :mad: :wsciekly: :rozpacz: :mur: :cenzura: :cenzura: :cenzura: <!-- s:cenzura: -->
  • Czyżby zatem był uwalony główny komputer w aucie? Bo chyba tylko to pozostaje sprawdzić...

  • Do listy wymienionej dwa posty wyżej dodaję jeszcze

    • wymiana czujnika podciśnienia w kolektorze ssącym
      Oczywiście błąd wyskoczył ponownie.
      Zauważyłem również, że gdy błąd skasuję na ciepłym silniku to chek zaświeca się o wiele później tj. po ok. 80 - 140 km. Gdy błąd zostanie skasowany a auto uruchomię dopiero kolejnego dnia, czyli z zimnym silnikiem, to chek zaświeca się po przejechaniu około 2 kilometrów. Zatem można przypuszczać, że w grę może wchodzić też coś co ma związek z danym zakresem temperatury. Sprawdziłem omomierzem czujnik temperatury płynu chłodzącego, i płynnie reaguje na zmiany temperatur. Może ta wskazówka będzie pomocna w dalszej diagnozie. Dziękuję wszystkim, którzy próbują pomóc.
  • wiązka zrobiona ??

  • A konkretnie, na co zwrócić uwagę przy wiązce przewodów, w którym miejscu szukać ewentualnej przerwy i czy w ogóle w przypadku objawów w moim aucie można podejrzewać jej uszkodzenie.

  • Skoro wymieniłeś już wszystko, to teraz zabierz sie za wtryskiwacze. Sprawdź, czy nie mają nalotu, przetestuj je (czy sam, czy w warsztacie) bo wychodzi na to, że dane do obliczania ilości paliwa są ok, tylko za mało go dolatuje.

  • Sam już nie wiem co myśleć, ale paliwa to chyba dostaje za dużo bo jak go przeliterowałem to spala około 8,5 w cyklu mieszanym. Trochę dużo jak na 1,2. Raczej wygląda że do mieszanki dostaje się za dużo powietrza i komputer stale chce to skorygować przez co dociąga paliwa, ale mogę się mylić bo ekspertem nie jestem. Drażni mnie to już okrutnie. Co do wiązki elektrycznej to doczytałem na forum o co chodzi i zauważyłem w moim Roomsterze, że ASO zastosowało podwieszenie tej wiązki na plastikowych opaskach zaciskowych i częściowe jej odizolowanie, przez co nie leży ona w wodzie i jest wentylowana. W wolnych chwilach będę nadal walczył z tematem. Dzięki za pomoc. Może ma ktoś z forum znajomego w ASO Skody albo VW i mógł by popytać.

  • Czy wiązka do sondy lambda jest sprawdzona ? Na zimnym silniku komputer nie bierze odczytów z sondy musi czekać do osiągnięcia o ile pamiętam min 60 stopni ( nie wiem czy to nie było 90 stopni ) , zaraz jak osiągnie temperaturę bierze sygnał z lambdy . Jeżeli piszesz , że po odpaleniu na zimnym silnik przejeżdżasz ok 2 km i jest check znaczy że coś z sondą lambda bo skodzitsu właśnie po ok 2 km się rozgrzewa . Moja diagnoza sprawdzić sondę lambda , później przedzwonic przewody do sondy czy mają przejście ( tam są chyba 3 przewody na 2 bodajże ma być 12V a trzecim wraca sygnał ) sprawdzić bezpiecznik od sondy lambda , później sprawdzić katalizator i czy nie ma gdzieś dziury w tłumiku najbardziej prawdopodobna w okolicach sondy lub przed sondą .Jak to nie będzie to sprawdzić cewki zapłonowe czy któraś nie siada bo to też może dawać takie hocki klocki może któraś świeca nie dopala . Następnie sprawdzić łańcuch rozrządu czy nie przeskoczył itd .

  • [quote="gregmaz"]A konkretnie, na co zwrócić uwagę przy wiązce przewodów, w którym miejscu szukać ewentualnej przerwy i czy w ogóle w przypadku objawów w moim aucie można podejrzewać jej uszkodzenie.[/quote]
    szukanie nie boli : [url=http://fcp.pl/forum/viewtopic.php?p=98267#p98267]> klik <[/url]

  • WYGRAŁEM :hurra: <!-- s:hurra: -->
    Do wcześniej zamieszczonej listy dokładam jeszcze czujnik temperatury płynu chłodzącego - również nieskuteczna wymiana, ale podczas kolejnej wizyty u mechanika podkusiło go aby sprawdzić ciśnienie w układzie paliwa i BINGO. Pompa paliwa pracowała za mało wydajnie i ciśnienie w układzie zasilania paliwem było za niskie. Objawem był błąd 16555 - zbyt uboga mieszanka. W końcu jeżdżę bezbłędnie.

Log in to reply