[F1 i F2] Regulacja zmiany biegów

Topic created · 10 Posts · 10173 Views
  • Witam
    Szukałem na forum ale nic konkretnego się nie dokopałem.
    Czy moglibyście mi pomóc Proszę. Źle wchodzi mi trzeci bieg. Mam wrażenie że powodem jest mój stary nawyk mianowicie w trakcie podjeżdżania do świateł „wyciągałem” bieg bez sprzęgła. Gdy jest to 4 i 5 to odbywa się to bez hałasu i problemów. Do czasu 
    A teraz moje pytanie:
    Podobno gdzieś są jakieś cięgna/linki których regulacja jest odpowiedzialna za prawidłowe centrowanie dźwigni zmiany biegów.
    Czy ktoś z szanownych kolegów miał już podobną potrzebę i mógłby poradzić?

  • Cięgna odpowiadają głównie jak napisałeś za centrowanie dźwigni.Spróbuj sprawdzić stan oleju, ewentualnie wymień.Nowy olej nawet przy lekko zużytych podzespołach skrzyni może poprawić jej działanie ze względu na poprawę lepkości.

  • pogmerałem trochę tymi cięgnami i wynika z tego że:

    cięgno dolne (na zdjęciu widoczne bliżej) odpowiedzialne jest za ruchy dźwigni w kierunku przód tył samochodu czyli na biegi R12345
    cięgno górne (na zdjęciu widoczne dalej) odpowiedzialne jest za ruchy dźwigni w kierunku drzwi czyli ruchy lewo prawo na luzie
    i właśnie z tym drugim cięgnem mam problem - nie odbija tzn dźwignia nie centruje sie na luzie (jak ściągnę na luzie lewarek zmiany biegów do pozycji R12 to nie wraca do pozycji środkowej)

    może ktoś z kolegów wie jakie sprężyny/odbijacze odpowiadają za centracje lewarka do pozycji środkowej ??

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 10-01-2012, 20:16[/i] ][/size]
    http://imageshack.us/photo/my-images/6/img0036jko.jpg/<!-- m -->

  • Ostatnio bawiłem się wybierakiem do Fabii 2 i tam za centrowanie poziome (po osi luzu) odpowiada sprężyna zamontowana przy wybieraku (lewarku). Zdejmij mieszek, ewentualnie tunel środkowy i popatrz na sprężynę przy lewarku, czy sie czasem nie zsunęła jedna końcówka.

  • trzeba zdjac osłone (mieszek) drarzka do biegów i wbija sie wsteczny..tam jest miejsce na blokade taki kołek(blokujesz) i wtedy regulujesz luz na linkach

  • Regulację zewnętrznego mechanizmu zmiany biegów przeprowadza się mniej więcej tak:

    1. Rozepnij linki zmiany biegów od dwóch plastikowych cięgien ze sprężynami przymocowanych do wybieraka (okrągły element z cięgna zsuwasz w kierunku "do siebie" (stojąc przed samochodem) i przekręcasz tak, aby dał się zablokować na bolcach)
    2. Z mechanizmu wybieraka skrzyni biegów wystaje plastikowy bolec w kształcie litery "L" - służy do blokowania mechanizmu wybieraka w położeniu regulacyjnym. Manewrując wybierakiem musisz znaleźć odpowiedni moment w którym można bolec wsunąć do środka i przekręcić - wybierak jest zablokowany i tylko wtedy można regulować linki (jakoś w okolicach położenia dla drugiego biegu)
    3. Zdejmij mieszek z lewarka zmiany biegów. U nasady lewarka znajduje się jeden otwór, a w podstawie drugi. Stosując przetyczkę o odp. średnicy zablokuj lewarek ( ja stosuje wiertło lub ampul)
    4. Zwolnij zaczepy cięgien ze sprężynkami na linkach zmiany biegów
    5. Odblokuj wybierak
    6. Wyjmij przetyczkę.
      I wszystko. Jeśli są problemy z trzecim biegiem to sugeruje jeszcze sprawdzenie osłony termicznej wydechu czy nie jest nigdzie wygięta i nie obciera o linkę
  • Wielkie dzięki Adam_M. za profesjonalną instrukcję !!! :super: <!-- s:super: -->

    Męczyłem sie długo z tymi linkami i metodą łopatologiczną jakoś to wyregulowałem . Tak mi sie przynajmniej wydaje bo biegi wchodzą prawidłowo --- ale problem pozostał.

    Jak trzeba będzie to rozbiorę wszystko jeszcze raz.

    Nie rozwiązany problem wygląda następująco?

    Mianowicie kłopot jest w centracji lewarka. Bez podpiętej linki sprężyna pod mieszkiem centruje dobrze, ale gdy podepnę linkę problem wraca tzn lewarek nie centruje do środka np przy przechodzeniu z 2 na 3 trzeba wycentrować lewarek i wtedy 3.

    Jak myślisz Adam_M czy to dalej problem z regulacją linek czy sprężyna pod mieszkiem zbyt słaba , a może olej w przekładni?

  • Jak ci wcześniej pisałem zacząłbym od wymiany oleju. Nie wiem ile ma lat samochodzik, ale na pewno by to nie zaszkodziło 🙂 <!-- s:) -->

  • Ciężko mi tak diagnozować przez internet gdy nie widziałem auta ale skoro po odpieciu linek jest ok to albo coś jest nie tak z regulacją mechanizmu, albo zatarta jest któraś z linek albo uszkodzona waga mechanizmu wybieraka (to cięgno, do którego przymocowane są linki na wybieraku skrzyni). Zdarza się, że wieloklin w środku obrabia się i waga dostaje luzu utrudniając precyzyjną zmianę biegów. Wtedy tez bardzo często ruch lewarka staje się jakby "maślany".
    Co do opisywanego przez Ciebie na początku problemu z trzecim biegiem to niestety ale podejrzewam synchronizator (zwłaszcza gdy napisałeś o nawyku zrzucania biegu bez sprzęgła) ale to można stwierdzić już po rozbiórce skrzyni... Możesz najwyżej spuścić olej i ocenić jego jakość - czy nie jest mętny, czy są w nim opiłki, najbardziej niepokojące będą koloru złotego). W ASO dostępny jest specjalny olej przeciw zgrzytom do skrzyn biegów - kiedyś była akcja serwisowa na zużywające się synchronizatory w pięciobiegowych skrzyniach Octavii. Po wymianie oleju na tego anty-zgrzytowego skrzynia szybko wyciszała się a synchronizatorów nie było słychać. Może to być jakiś sposób na doraźną pomoc ale nie daję gwarancji ze pomogłoby w Twoim przypadku.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 23-01-2012, 09:10[/i] ][/size]
    Podaję numer tego oleju specjalnego - G052512A2. Cena ok. 50 zł za litr, do wymiany potrzeba 2 litrów.

  • miałem służbowe auto wiec skoda stała bezczynnie i niedawno się za to wziąłem i zrobiłem

    A wiec przyczyna tkwiła w wybieraku . Jednym z jego elementów jest duży "skobel" z wygiętego płaskownika który obraca sie w trakcie zmiany miegó). Przymocowany jest do wózka za pomocą długiego sworznia który sie zatarł. Wciągnąć cały wybierak na stół rozebrać, wyczyścić i złożyć.

    pozdrawiam i dziękuę za sugestię

Log in to reply