[F1] Czyszczenie przepustnicy fabia 1.4MPI 44kW - fotostory

Topic created · 49 Posts · 82446 Views
  • [b]Dlaczego zdecydowałem się na czyszczenie przepustnicy?[/b]

    1. Silnik mocno falował na biegu jałowym.
    2. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia (na biegu jałowym) i zwolnieniu pedału, falowanie było tak mocne, że gasł.
    3. Podczas jazdy w mieście, gdy stawałem na światłach, silnik czasami gasł.
    4. Przez wahania obrotów silnika, komputer podawał różne błędy, które faktycznie nie występowały.

    Zanim zabrałem się za czyszczenie przepustnicy sprawdziłem świece zapłonowe, które również mogą być przyczyną wahań obrotów silnika.

    [b]Kwestia adaptacji przepustnicy[/b]: odpinając kostkę i/lub akumulator (nie jest to konieczne) od przepustnicy i mając mocno zabrudzoną przepustnicę, powinieneś być przygotowany na to, że adaptacja przepustnicy VAGiem będzie niezbędna!

    [b]UWAGA[/b] - Wszystko robimy na wyłączonym silniku - najlepiej wyciągnij kluczyki ze stacyjki 🙂 <!-- s:) -->

    [b]Potrzebne będą:[/b]

    1. klucz nasadowy
    2. Imbus (hex)
    3. Torx
    4. pędzelek
    5. benzyna ekstrakcyjna
    6. nowa uszczelka pod przepustnice (zalecam - koszt ok 10zł)

    jeżeli potrzebna adaptacja, czyli fabryczne nastawy podstawowe:

    1. komputer z VAG-COM + kabel OBD II
    2. wiedza ;] może być stąd - [b][url=http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?t=3125]ADAPTACJA PRZEPUSTNICY VAG-COM[/url][/b]

    Tutorial dotyczy skody fabii z silnikiem 1.4MPI 44kW - rocznik 2001

    [b]Aby dostać się do przepustnicy:[/b]

    1. Ściągamy plastikową pokrywę silnika, aby to zrobić należy wyciągnąć bagnet kontrolny poziomu oleju i odkręcić korek wlewowy, podważyć zaślepkę śruby mocującej (prawa-górna część pokrywy) i znaczek skody. Pod zaślepkami znajdują się dwie śruby, które odkręcamy za pomocą klucza nasadowego.
    2. Odpinamy harmonijkową rurkę dolotu powietrza idącą od filtra powietrza.
    3. teraz na wierzchu mamy osłonę (nie wiem jak to się fachowo nazywa, wybaczcie) z tworzywa sztucznego osadzoną na 3 stopkach, przykręconych śrubami imbusowymi, okręcamy ją:

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg593/scaled.php?server=593&filename=krok1.jpg&res=medium[/img]

    1. Zdejmujemy osłonę, odłączamy rurki dochodzące do przepustnicy i kostkę:

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg15/scaled.php?server=15&filename=krok2q.jpg&res=medium[/img]

    1. Odkręcamy 4 śruby kluczem torx:

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg818/scaled.php?server=818&filename=krok3.jpg&res=medium[/img]

    1. Zdejmujemy przepustnicę i ściągamy leżącą pod nią uszczelkę:

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg444/scaled.php?server=444&filename=krok4.jpg&res=medium[/img]

    1. Czyścimy przepustnicę używając do tego celu pędzelka i benzyny ekstrakcyjnej. Klapka przepustnicy chodzi ciasno, ale nie bój się jej otworzyć by dobrze wyczyścić wnętrze (od góry brudna, czyszczenie, czysta):

    [img]http://desmond.imageshack.us/Himg687/scaled.php?server=687&filename=krok5g.jpg&res=medium[/img]

    1. Po zakończeniu czyszczenia poskładać wszystko analogicznie jak przy rozbiórce: podkładka, przepustnica (przykręcić i podłączyć rurki), osłona z tworzywa sztucznego (przykręcić i jeśli odpinałeś rurki podpiąć), założyć harmonijkową rurę (zapinana na zacisk), założyć osłonę silnika.

    2. Zalecam zrobienie adaptacji przepustnicy, nawet jeśli kostka nie była odpinana!

    [b]Jak zachowuje się silnik po czyszczeniu:[/b]

    1. Praca silnika jest równa i stabilna.
    2. Silnik lepiej reaguje na pedał przyspieszenia.
    3. Brak błędów powodowanych gaśnięciem lub przygasaniem silnika.

    No... i pierwszy mój post napisany 🙂 Pozdrawiam posiadaczy Fabiowozów

  • Kolego kawał dobrej roboty jak na początek 🆗 <!-- s🆗 -->

    :zdrowko:

  • dzieki za wstawke 🆗 <!-- s🆗 -->

  • Chętnie korzystam z Waszych porad i poczułem się w obowiązku dać coś od siebie. Mam nadzieję, że komuś się przyda. W razie pytań w tym temacie chętnie pomogę.

    Pozdrawiam

  • super. 🙂 <!-- s:) --> a czy ktoś wie czy przeputnica w fabii może sie odkształcić ? to znaczy wygiąć na łączeniu przy uszczelce?? i stąd lewe powietrze w wielu przypadkach ?

  • [quote="FIGO-23"]super. 🙂 <!-- s:) --> a czy ktoś wie czy przeputnica w fabii może sie odkształcić ? to znaczy wygiąć na łączeniu przy uszczelce?? i stąd lewe powietrze w wielu przypadkach ?[/quote]

    Witaj:) jako student inżynierii materiałowej mogę Ci powiedzieć tak:

    patrząc na skomplikowany kształt elementu jakim jest przepustnica mogę stwierdzić że na 100% został on wykonany poprzez odlewanie stopu metalu do formy a następnie obrobiony mechanicznie. Raczej są nikłe szanse na to że taki odlew Ci się zegnie a już na pewno nie w takim miejscu jak łączenie przy uszczelce. Prędzej by Ci się ukruszył albo pękł. Chyba tyle. Pozdrawiam:)

  • [quote="PANtoGRAPH"][b]Dlaczego zdecydowałem się na czyszczenie przepustnicy?[/b]

    1. Zalecam zrobienie adaptacji przepustnicy, nawet jeśli kostka nie była odpinana!

    [/quote]

    Czy trzeba robić tą adaptacje VAG-iem nie posiadam takowego kabla i chyba na razie go nie kupię
    a jeżeli chcę to zrobić bez adaptacji - bez VAG-a to jakiej kostki nie odpinać bądz jakie mogą być skutki nie adaptacji przepustnicy??

  • Jak będziesz to wszystko rozbierał wg opisu to przy przepustnicy jest tylko jedna kostka z kablami elektrycznymi. Reszta to same gumowe rurki. Żeby ją wypiąć trzeba taki dzyndzelek wcisnąć do środka i jak jest wciśnięte to pociągnąć do siebie. Ja ostatnio czyściłem przepustnice. Bardzo proste. Była zasyfiona fest. Auto już nie szarpie przy dodawaniu gazu. Jak ktoś tego dawno nie czyścił i ma zasyfioną tak jak moja to ja sobie nie wyobrażam jak można to dokładnie wyczyścić bez rozkręcania. U siebie robiłem z komputerową adaptacją VAG-iem. Napiszcie jeszcze czy u was przepustce w stanie zamknięcia są całkowicie szczelne? Bo u nie (już po wyczyszczeniu) w stanie zamkniętym jest delikatny prześwit pomiędzy krążkiem a tym wewnętrznym "cylindrem".

    \edit

    W punkcie 4 na zdjęciu po prawej strzałką jest zaznaczona ta kostka do której biegną przewody w osłonie plastikowego żeberkowanego/falistego (nie wiem jak to nazwać) wężyka. Wystarczy się przyjrzeć;)

  • ale nadal nie mam odpowiedzi co do tego czy konieczna jest ta adaptacja ??
    Co będzie jeśli wyczyszczę przepustnicę i poskładam ją ale jej nie będę adaptował??

  • u mnie bez adaptacji nie byłem w stanie nagrzać silnika w ogóle bo nie chciał chodzić.... Adaptacje należy wykonać na rozgrzanym silniku, a ja nie byłem wstanie go dogrzać. Kopcił, trząsł, burczał... masakra. Więc jest potrzebny VAG 😉 <!-- s;) -->

  • Jak widać zasady nie ma, wszystko zależy od 'jednostki' poddawanej zabiegowi czyszczenia i ustawień sterownika. Dlatego też w swoim opisie umieściłem informację, że ZALECAM by adaptację zrobić, nawet jeśli wszystko wydaje się OK, tak dla świętego spokoju i pewności, że jest jak ma być.

    Pozdrawiam

  • witam a nie wiecie jak z adaptacją 1.4MPI 68KM da sam czy trzeba użyć VAG :?: <!-- s:?: -->

  • Nie ma reguły jedni adoptują inni nie. Ja osobiście zawsze robiłem adaptację vagiem.

  • z tego co pamiętam to niedawno [b]Wojtas[/b] pisał w jakimś poście, że po przejechaniu kilku km wszystko wróci do normy bez adaptacji 🙂 Jeśli się mylę to na pewno mnie poprawi 🙂 <!-- s:) -->

  • witam ponownie a co jeśli odłączymy baterie przed czyszczeniem??? 😕 <!-- s:/ -->

  • Witam wszystkich, przeczyściłem swoją przepustnice w fabce, była niemiłosiernie brudna w środku jak sie okazało... Byłem przygotowany na mocne szarpanie silnikiem świerzo po czyszczeniu ale o dziwo praca silnika sie nie zmieniła tzn lekkie falowanie, nic specjalnego.

    Niestety po przejechaniu kilku mil, wyskoczyła kontrolka check engine "chelikopterek" a więc podjechałem podpiąć samochód pod vaga, (silnik działa tak jak działał, nic sie nie zmieniło) i wyskoczył jeden błąd P0101. Wiecie może czego to przyczyna? ma to coś wspólnego z przepustnicą? gdzieś czytałem że to problem z przepływomierzem, ale szczerze to nawet nie mam pojęcia gdzie on jest u mnie w silniku...

    Z góry dzięki za pomoc i dobre rady 🙂 <!-- s:) -->

    Pozdrawiam

  • P0101 - VAG16485 - Licznik masy powietrza G70 'Sygnał niemożliwy, Sprawdzić miernik ilości
    powietrza / mas powietrza , Sprawdzić bezpiecznik(i) , Zlokalizować błąd zgodnie ze schematem połączeń , Sprawdzić system zasysający pod względem nieszczelności.

    Takie rozwiązania znalazłem w sieci. Osobiście zacząłbym od adaptacji, a potem od końca, czyli sprawdzić szczelność, czy żadne lewe powietrze się nie dostaje i eliminowanie możliwości krok po kroku.

    Jak znajdziesz przyczynę, podziel się swoją wiedzą z innymi. Pozdrawiam

  • Dwa tygodnie temu z kumplem czyścilismy przepustnice w naszych Fabiach i do dzisiaj obydwie chodzą bez problemów, a nie robiliśmy adaptacji VAGiem.

    Po czyszczeniu jest kolosalna różnica w pracy silnika.

    • nie szarpie na wolnych obrotach
    • ustało falowanie obrotów
    • spalanie na wolnych obrotach spadło z 1,5l\h (!) do 0,7 0,8l\h
    • przed czyszczeniem podczas przyspieszania miedzy 2 a 3tys obrotów silnik przerywał, a po czyszczeniu idzie równo w całym zakresie obrotów

    Warto więc wyczyścić raz na jakiś czas przepustnice. Dodam też, że korzystałem z podanego w tym temacie fotostory i nawet dla laika czyszczenie nie będzie stanowić większego problemu.

  • Przyczyny nie znalazłem, ale będę szukał i na pewno ją opisze na forum...
    Dziś rano w drodze do pracy kontrolka się nie zaświeciła, już myślałem że problem znikł, gdy wracałem z pracy również sie nie zapaliła, i nagle przed chwilą buch i znów sie pali, zgasnąć nie chce.

    Sprawdziłem bezpieczniki i wszystkie są całe, czyli jedno już odpada.
    Ma ktoś może ten schemat połączeń?
    I jak sprawdzić system zasysający powietrze?
    Możliwe, jest gaśnięcie kontrolki silnika bez kasowania błędu? (tak właśnie dziś się stało i wydało mi sie to dziwne)

    W przyszłym miesiącu samochód jedzie na wymianę wszystkich płynów i filtrów a także czyszczenie przepustnicy (w pakiecie). Więc jeżeli nie znajdziemy razem przyczyny to postaram sie, żeby mechanik przyjrzał sie temu i opowiedział co uczynił aby błąd wyeliminować.

  • Witam.Korzystając z fotorelacji postanowiłem przeczyścić przepustnicę, pestka, ale okazało się, że po czyszczeniu nie ma żadnej różnicy w pracy silnika. Nie podłączałem pod komputer dla tego,że nic się nie zmieniło ani na lepsze ani na gorsze. Czy adaptacja przepustnicy VAG-iem może coś zmienić??

Log in to reply