[F1] Halogeny ala światła dzienne
-
[center]mam u siebie w skodzie założone oryginalnie halogeny.
z halogenów tych w ogóle nie korzystam.
postanowiłem więc założyć dodatkowy przełącznik, aby można było z nich korzystać,
jako ze świateł dziennych.
nie chciałem też aby światła te zapalały się automatycznie po odpaleniu silnika.
do tego celu potrzebny jest nam kawałek kabla i przełącznik.-
najpierw rozbieramy część deski rozdzielczej przy kierownicy.
[img]http://lh3.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-p-LwtZLWI/AAAAAAAAAyc/6vpruXTcFdY/P120510_11.020001.JPG[/img] -
następnie wyciagamy kostkę z włącznika świateł.
-
jeden z kabli podpinamy w kostce do kabla oznaczonego jako nr. 15 koloru czerwonego. jest to kabel prądowy.
[img]http://lh6.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-p_wj7hCLI/AAAAAAAAAzM/G4gA-qxu4Lw/P120510_11.060003.JPG[/img] -
po podłączeniu tego kabelka, drugi kabel podpinamy w kostce do kabla oznaczonego jako nr. 8 koloru żółto-białego. jest to kabel od halogenów.
[img]http://lh5.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-p_wh1UA2I/AAAAAAAAAzI/gXVZdtGKOgw/P120510_11.060002.JPG[/img] -
następnie w dowolnym miejscu zakładamy dodatkowy przełącznik. ja założyłem go przy kieszeni po lewej stronie. nie miałem innego więc założyłem zielony.
[img]http://lh6.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-p_woSFYKI/AAAAAAAAAzQ/pe7Rjww6Bkg/P120510_11.160001.JPG[/img] -
po założeniu przełącznika podpinamy do niego drugą część przewodów, którą podpinaliśmy do kostki głównego przełącznika.
[img]http://lh5.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-p_w49bcpI/AAAAAAAAAzU/uBU-vrY0-hw/P120510_11.280001.JPG[/img]
dodatkowo jak ktoś chce w niepodłączone miejsce w przełączniku możemy podłączyć masę. wtedy po włączeniu świateł, przełącznik będzie się świecił. -
następnie skręcamy obudowę deski rozdzielczej.
[img]http://lh4.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-qAEwWunuI/AAAAAAAAAzY/QClDaOitpzs/P120510_11.360001.JPG[/img] -
po włączeniu tego przełącznika i zapaleniu się halogenów, na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka sygnalizująca włączenie świateł.
dlatego też ja nie podpinałem masy do przełącznika. w planach jest zmiana przełącznika na całkowicie czarny.
[img]http://lh3.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-qAFSNvGRI/AAAAAAAAAzk/20gdUgOaLDs/P120510_11.370003.JPG[/img] -
efekt końcowy jest taki, że świecą się tylko przednie halogeny - światła dzienne, bez świateł mijania i podświetlenia zegarów.
[img]http://lh3.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-qAE4lRB-I/AAAAAAAAAzc/xMwakLJ81z0/P120510_11.370001.JPG[/img] [img]http://lh4.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-qAFLChL-I/AAAAAAAAAzg/CSunBTh_bng/P120510_11.370002.JPG[/img]
mam nadzieję że komuś się to przyda i pomoże.
pozdrawiam. wawrzkok.[/center] -
-
Oj, przyda się, przyda! Przypomnij mi się na zlocie, co bym CI za to jakie piwo postawił (bezalkoholowe;) oczywiście!)
-
fajnie przeczytać, że komuś się to przyda.
-
bardzo przydatny opis dzieki za umieszczenie na forum :zdrowko: <!-- s:zdrowko: -->
-
[b]Wojtas[/b], nie ma sprawy.
mysle jeszcze nad zmianą żarówki tak aby był mniejszy pobór prądu i trochę słabsze światło. wtedy będzie juz wszystko ok. -
A z tyłu Ci wtedy świecą światła? Bo widzę takich w nowych octaviach, włączą sobie halogeny a z tyłu się żadne światła nie świecą
-
Ja tylko dodam informację, że sposób korzystania w ten sposób z halogenów jest niezgodny z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
[b]Korzystając w ten sposób z halogenów nie używamy ich (w świetle przepisów) jako świateł dziennych, bo nie spełniają wymaganych warunków technicznych opisanych w powyższych aktach.[/b]
Jest to tylko informacja dla wszystkich, którzy skorzystają z zamieszczonego wyżej pomysłu. Robicie to na własną odpowiedzialność.
Nie mniej jednak sam pomysł mi osobiście się bardzo podoba. Dobra robota <!-- s:) -->. -
[quote="Puti78"]A z tyłu Ci wtedy świecą światła? Bo widzę takich w nowych octaviach, włączą sobie halogeny a z tyłu się żadne światła nie świecą[/quote] nie. podświetlenie zegarów też nie świeci.
[size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 15-05-2010, 17:20[/i] ][/size]
jeżeli drugi kabel podepniemy w kostce do kabla oznaczonego jako nr. 7 koloru żółto-zielonego. jest to kabel od mijania, bedą świeciły same przednie mjania.
nie bedą świecic sie postojowe z przeodu i z tyłu oraz podświetlenie deski.
niestety nie mam zdjęć.[img]http://lh5.ggpht.com/_K7n9AMOU_7E/S-p_wh1UA2I/AAAAAAAAAzI/gXVZdtGKOgw/P120510_11.060002.JPG[/img] -
odświeże temat bo mam mały problem, kabelki polaczylem tak jak w opisie za wlacznik posłuży mi wlacznik ASR kupiony na alledrogo (za pare dni powinienem go miec), użylem kabla 1mm2 i tu pojawia sie problem kabel sie grzeje czuc ze jest ciepły i teraz pytanie czy ten wylacznik ASR sie nie spali
dodam ze po wpięciu miernika wychodzi ze światła biorą około 6A (wyłaczony silnik napiecie 11,5v)
przy wlaczonym silniku 14v pobór moze być okolo 7-8Ai jeszcze jedno czy przełaczniki ASR i podgrzewanie szyby czymś sie różnia prócz napisu chodzi głównie o to ktory jest bardziej odporny na duzy amperaz
-
Ja sobie przyjmuję, że na 1mm2 przewodu miedzianego, mogę zapodać ~10A. Więc przy tych 6-8A jak piszesz, może być ciepły. Przyjmuję sobie tak jak napisałem, ale gdy robię instalacje elektryczne to 1,5mm2 dla mnie kwalifikuje się na 10A zabezpieczenie - w ten sposób mam naturalną rezerwę. Na Twoim miejscu zastosowałbym tam grubszy przewód, ponieważ w aucie jest niskie napięcie 12V, zatem natężenie prądu będzie wyższe niż natężenie prądu dla żarówki o tej samej mocy, ale napięciu znamionowym wyższym.
Zgodnie z prawem Ohma, wyższe napięcie = niższe natężenie. Zatem teoretycznie, gdy silnik pracuje i napięcie wzrasta do tych 14V to natężenie powinno minimalnie spaść, a nie wzrosnąć do 8A jak piszesz.
Przycisk ASR, to raczej przycisk, który zwiera dwa druciki, dając cynk do kompa, że ma wyłączyć ASR, w związku z czym raczej się nie nada. Strzelam, że przenosi tak do 3A.
Przycisk do ogrzewania szyby, też nie jest bezpośrednim wykonawcą czynności - że tak to określę - łączeniowej, ponieważ na taką szybę idzie z gdzieś pewnie z 30A. Te druty w szybie to nic innego jak wielki rezystor, który pod wpływem przepływu prądu, nagrzewa się i odmraża szybę. Pomyśl jaki gruby przewód musiałbyś mieć na konsoli nad radyjkiem do przycisku <!-- s:) -->
Dlatego też ten przycisk, tak jak i ASR jest zwykłym wyzwalaczem. Wciskasz go, a on zasterowuje przekaźnik, który jest modułem wykonawczym i odwala tą brudną robotę. Dlatego powinieneś kupić jakiś przycisk, jak kolega - założyciel tematu (ten przycisk chyba jest tak na 6 a może i 10A), albo założyć ten swój od ASR, ale użyć dodatkowo przekaźnika samochodowego. Nie wiem też czy przycisk ASR zwiera na cały czas czy tylko na krótko. Bo wtedy kwestia przekaźnika bistabilny czy monostabilny. (monostabilny będzie łączył obwód tak długo, jak będziesz podawał na jego cewkę napięcie sterujące, a bistabilny to taki, który będzie łączył obwód po impulsie).Powodzenia!
-
tez zamontowalem wykorzystałem wlacznik ASR i przekażnik bistabilny 4WSP + dla lepszego efektu żarówki zenon blue <!-- s:) -->
a oto efekt
[img]https://lh6.googleusercontent.com/-SjMUXEGzU5o/ULiwXtvLyvI/AAAAAAAAA4Y/eYuVRBZokTI/s800/Zdj%25C4%2599cie0889.jpg[/img]
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-YKrW5h9733Y/ULiwXYMGWbI/AAAAAAAAA4U/e34jrPu-lJw/s800/Zdj%25C4%2599cie0890.jpg[/img]
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-ojbGX5pDr3A/ULiwXP6ndQI/AAAAAAAAA4Q/m7H5gc9rgKs/s800/Zdj%25C4%2599cie0891.jpg[/img]
piny na przełaczniku ASR :
1 pusty
2 5v LED -
3 zasilanie
4 zasilanie
5 pusty
6 5v LED +a tu opis techniczny przekaznika
[url]http://www.ase.hoste.pl/pdfy/4xs.pdf[/url] -
Z racji że jestem tu pierwszy raz witam wszystkich miłośników Fabki. Przepraszam jeśli coś nie w temacie. Jeśli chodzi o halogeny to mam takie pytanie: jak zdjąć tą czarną atrapę zderzaka w miejscu gdzie zamontowane są halogeny? Chciałem wykręcić halogeny a w to miejsce podpiąć ledy z homologacją.
Dzięki z a odpowiedź :padam: => <!-- s=> --> -
Ta czarna atrapka jest na zatrzaskach, trzeba z wyczuciem pociągnąć, ewentualnie możesz sobie pomóc płaskim śrubokrętem.
-
Witam
Chciał bym zamontować halogeny w fabii zmienić żarówki i używać jako świateł dziennych. Do podłączyć je chciałem do świateł pozycyjnych. Pytanie moje dotyczy tego czy tak można (wtedy nie trzeba montować dodatkowych włączników) i jakich żarówek najlepiej użyć. -
Halogeny w F1 nie mają homologacji na światła dzienne.
Przy kontroli możesz pozbyć się dow.rej.
Lepiej pokombinować i w to miejsce upchnąć jakieś Ledy. -
Czyli nawet przy słabszych żarowkach jest to niedozwolone? Z kolei ledy mi sie nie podobaja chyba ze sa takie ktore ladnie mozna wkomponowac w te dolne kratki.
-
[quote="Switala18"]Czyli nawet przy słabszych żarowkach jest to niedozwolone? Z kolei ledy mi sie nie podobaja chyba ze sa takie ktore ladnie mozna wkomponowac w te dolne kratki.[/quote]
Nawet przy słabszych żarówkach.Jeśli chcesz aby wszystko było ok to musisz mieć lampę oznaczoną RL
wtedy wiesz na pewno, że ma homologacją na światła do jazdy dziennej. -
a czy jest możliwość aktywacji świateł dziennych w F1 za pomocą Vag-a by świeciły się mglaki?
-
[quote="sskrzypczak"]a czy jest możliwość aktywacji świateł dziennych w F1 za pomocą Vag-a by świeciły się mglaki?[/quote]
Nie ma raczej takiej możliwości bez fizycznej ingerencji w instalację.Poza tym jak pisałem nie jest to zgodne z prawem (brak homologacji) i można stracić za to dowód.Za niewłaściwe używanie świateł grozi też mandacik.Radzę poczytać kodeks. <!-- s;) -->
-
Sskrzypczak - F1 nie ma takiej możliwości.
Sterownik tego po prostu nie obsługuje. Trzebaby robić wiązki, wylaczniki itp.
Marcin - to że kodeks zabrania to wszyscy wiedzą a i tak przerabiają do pierwszego spotkania z policjantem lub diagnostą.
Takie mamy czasy że jeden mądrzejszy od drugiego....