Średnie zużycie paliwa w naszych fabiach
-
Jeździć napewno się da, ale mogę się założyć że wtedy tych 101 KM już nie masz <!-- s;) -->
-
a mam bo kiedyś z kolega się wybrałem na hamownie i bylo 104 kucyki <!-- s:) -->
-
Czyli trafił Ci się dobry silnik. A zalej go E98, będziesz miał jeszcze trochę więcej mocy. Przy E95 sterownik obniża trochę moc silnika, aby zapobiec spalaniu stukowemu:)
-
Z tym paliwem 98 to nie jest tak do końca że przybywa koni,a jak już przybędzie to max 2km.Nie opłaca się przepłacać.Jedyne co daje to żę silnik ciszej i równiej chodzi
-
Ale to zupełnie nie o to chodzi w tym przypadku. Nie opłaca się tankować 98 do silnika przystosowanego do 95, bo owszem silnik może i ciszej pracuje, ale jego moc spada!
A tutaj chodzi o to, że powstał silnik o wysokim stopniu sprężania i producent wyraźnie zaznacza, że ma być tankowany paliwem 98. A po co? A po to, żeby nie wystąpiło spalanie stukowe. I tu nie chodzi o żadne przepłacanie tylko o to, że ten silnik ma jeździć na 98 i koniec. Chyba że komuś nie zależy na tym jak długo pojeździ.
[b]Enemik[/b] - a zrób testy na 98, zrobimy Ci zrzutkę na hamownie to rozwiążesz ważny dylemat <!-- s:D -->
-
[quote="comfort"]Ale to zupełnie nie o to chodzi w tym przypadku. Nie opłaca się tankować 98 do silnika przystosowanego do 95, bo owszem silnik może i ciszej pracuje, ale jego moc spada! [/quote]
jeszcze nalezy brać pod uwagę coś takiego jak "spalanie stukowe" . polecam lekturę :!: <!-- s:!: -->[quote]Paliwo PB 95 jest mocniejsze od PB 98! Udowadniamy tę ryzykowną tezę
Okta(nowe) fakty i mity
Jeśli Twój samochód może jeździć na benzynie PB 95, nie ma sensu tankować do niego paliwa o wyższej liczbie oktanowej. Mocy od tego nie przybędzie,
a wręcz odwrotnie. No chyba że jest to paliwo
o zwiększonej wartości energetycznej lub zawierające większe ilości związków tlenu.
Teoria
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetyczna), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiadających za prędkość spalania i odporność mieszanki na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo spala się wolniej i łagodniej.
Benzyna zaraz po procesie rafinacjicharakteryzujesię niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych dodatków paliwowych, którymi są najczęściej węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności od proporcji mieszanki otrzymuje się finalnyprodukto zadanej liczbie oktanów, który następnie trafianastacje benzynowe.
W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna.Jakwspomnieliśmy,paliwoowyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej, paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc.
Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest lepsze od zwykłej „95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć, że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w krakowskim V-tech Tuning.
Najczęściej stosowane przez polskich kierowców paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Przeprowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu całego baku udaliśmy się na stację benzynową, by zatankować zwykłą benzynę „98”. Wynik kolejnego pomiaru na hamowni potwierdził teorię! Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc niż na teoretycznie gorszej benzynie PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silniku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizyki niekłamią - z uśmiechem potwierdził nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski, szef V-tech. A więc test udowodnił, że tankując paliwo o wyższej liczbie oktanowej, powodujemy, że mniej chętnie się ono spala w silniku, a co za tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho” jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego auta droższe paliwo 98.
Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów postanowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż 42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB 95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorientowani. O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w paliwach 99+ stosuje się innego rodzaju dodatki niż w przypadku zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się od niego, że do nowych „mocnych” paliw dodawane są specjalne związki eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. I to właśnie zwiększona jego ilość jest odpowiedzialna za wzrost osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową. Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość finalnej mieszanki. W ostatecznym rozrachunku zwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy większą moc.
Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, [b]w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie.[/b] Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?
Michał NiezbeckiOktan, C8H18, alkan, ciecz trudno miesza się z etanolem, miesza się z eterem dietylowym. Związek mało aktywny chemicznie ulega reakcji spalania. Otrzymywany głównie z ropy naftowej. Używany jako umowny wzorzec służący do oznaczania liczby oktanowej paliwa (LO) - przyjmuje się, że oktan ma LO=100[/quote]
znalezione w sieci.
-
[b]kapi[/b] - wiem, sam to cytowałem kilka miesięcy temu <!-- s:) --> wczytaj się w mojego ostatniego posta, ja właśnie o tym mówię, że skoro w przypadku enemikowego silnika producent zaleca 98 to raczej nie bezpodstawnie.
-
[quote="comfort"]kapi - wiem, sam to cytowałem kilka miesięcy temu [/quote]
<!-- s -->
[quote="comfort"]ja właśnie o tym mówię, że skoro w przypadku enemikowego silnika producent zaleca 98 to raczej nie bezpodstawnie.[/quote]
spokojnie , sam wiesz że każdy i tak ma swoje teorieja do starego SC też lałem 98.... i mi przeszło
teraz w OII mogę lać 91 - ale w PL jej nie ma a wnioskując po kaloryczności paliw lejąc 95 spełniam warunek 91 -
Wątek (myśl) do wojny słownej i nie tylko ale głównie do drobnego lub grubszego kłucenia się <!-- s:D -->
-
[quote="TOMUŚ"]Wątek (myśl) do wojny słownej i nie tylko ale głównie do drobnego lub grubszego kłucenia się <!-- s:D -->[/quote]
jak każdy inny temat :zdrowko: -
nie będę robił testów bo fabka albo jeździ na 95 albo na V power racing . wiem wywołam pewnie znowu temat za i przeciw lania racinga <!-- s:) -->
-
Dzwoniłem do centrali skody w Mlada Boleslav i zapytałem się czy do tsi można lać benzynę wysoko oktanową. Odpowiedź była prosta - tak. A pytam się dalej a jak tam uszczelka pod głowicą (bo ona lubi strzelać jak się leje paliwo o wyższej liczbie oktanowej niż podaje producent) ,a koleś mi odpowiedział że nie mieli takiego przypadku i on nie wiem nic na ten temat żeby były takie uszkodzenia.
A tak bliżej prawdy to na te dywagacje to powinien być inny temat niż ten o średnim spalaniu fabek <!-- s:D -->
-
[quote="TOMUŚ"]A tak bliżej prawdy to na te dywagacje to powinien być inny temat niż ten o średnim spalaniu fabek [/quote]
<!-- s --> -
U mnie na trasie Wrocław - Lądek Zdrój i okolice ( w dwie strony) 7,8 l/100km LPG.
-
Znów muszę się pochwalić ostatnio wracając z Zabrza przez Sośnicę do Gliwic wieczorkiem ok. 21.30- 22.00 pogodnie, udało mi się zejść na kompie ze średnim spalaniem (jeszcze mam zimówki a więc wąskie opony 165/70) do wartości za całą jazdę:
[b]4,4[/b]l/100km w czasie jazdy nawet 2 razy zeszło do 4,3, tak się ułożyło, że dzień był dość ciepły (prawie do 30 stC) więc silnik niebyt zimny przed rozpoczęciem jazdy (przerwa od poprzedniej jazdy kilka godzin), klima wyłączona, jazda spokojna nie przekraczane 60 km/h. Byłem w miłym szoku.
Średnią na kompie mam na razie 6l/100 km od poprzedniego tankowania zrobiłem zobaczymy jak się to zweryfikuje przy tankowaniu.
Co do poprzedniego spalania, o którym pisałem wynik tankowania następnego na motostatcie, prawdopodobnie lekkie niedotankowanie przy Racingu, lub słabsze paliwo przy kolejnym tankowaniu Vpower. Teraz znów tankowałem Vpower i wydaje się, że jest paliwo lepsze niż poprzednio, ale postanowiłem nie jeździć autem do pracy ok. 3 km ze względu na przebudowę ulic przy miejscu mojego zamieszkania ze względu - korki jak jest pogoda sprzyjająca i nie spieszy mi się. Więc nieco oczszędności też z tego tytułu.
-
Pytanie do mieszkańców duzych aglomeracji, typu Warszawa, Wrocław, Kraków itd.
Ile palą wasze Fabki przepychając sie w korkach z domu do pracy , oczywiscie mniej wiecej.Mnie ostatnio wyszło ok. 11l/100km LPG. - Wrocław.
-
Myślisz, że Gliwice nie są dużą aglomeracją? miasta na śląsku są jak jedno wielkie miasto wjeżdżasz z jednego w drugie <!-- s;) -->
-
[quote="pietrass"]Myślisz, że Gliwice nie są dużą aglomeracją? miasta na śląsku są jak jedno wielkie miasto wjeżdżasz z jednego w drugie <!-- s;) -->[/quote]
Wiem jak jest na Ślasku/Zagłębiu jestem z Sosnowica, studiowałem w Gliwicach a w kosza grałem w Dąbrowie Górniczej itd.
Wiem też ze tam jest mniejszy problem ze staniem w korkach bo jest więcej dróg, obwodnic i ogólnie sieć dróg jest bardzo dobrze rozbudowana, za co dziękujemy Gierkowi itp.
A tak w ogóle to dałem tylko przykładowe miasta, w których wiem że są korki. -
[quote="emmjot"]Pytanie do mieszkańców duzych aglomeracji, typu Warszawa, Wrocław, Kraków itd.
Ile palą wasze Fabki przepychając sie w korkach z domu do pracy , oczywiscie mniej wiecej.Mnie ostatnio wyszło ok. 11l/100km LPG. - Wrocław.[/quote]
Moja F2 średnio po Poznaniu, który ostatnio słynie z ogromnych korków ze względu na remonty pali średnio 7,3 l/100 km.Czasem schodzi do 6,9 l/100km szczególnie w weekendy
-
[quote="marcing040381"]
Moja F2 średnio po Poznaniu, który ostatnio słynie z ogromnych korków ze względu na remonty pali średnio 7,3 l/100 km.Czasem schodzi do 6,9 l/100km szczególnie w weekendy ;p[/quote]To bardzo przyzwoity wynik.
A jaki styl jazdy preferujesz?
Typu. że jak widzisz żółte tp przyspieszasz czy zwalniasz:P?
U mnie przy jeżdzie dość dynamicznej wyszło to 11l LPG, teraz jeżdżę tą drugą metodą , czyli 3000 obrotów odwiedzam rzadko - zobaczymy jak to wyjdzie na tej butli/zbiorniku.