Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] Adapter AUX-IN (pare informacji)

Temat utworzony · 19 Posty · 22972 Wyświetlenia
  • Kilka informacji na temat uaktywnienia wejścia [b]AUX[/b] w radiu [b]MS512 Symphony[/b] (u mnie w celu podpięcia wyjścia stereo z zestawy bluetooth NOKIA CK-300).
    Temat który wypłynął m.in. na ostatnim [url=http://www.fcp.pl/forum/viewtopic.php?p=89968#89936]spocie w Poznaniu[/url].

    W tym celu konieczny jest [b]Adapter AUX-IN[/b]. Ja użyłem gotowego adaptera [b]TRAKS66/08[/b] ([url=http://www.piloty.pl/TRACK66.html]http://www.piloty.pl/TRACK66.html[/url]). Koszt ok. [b]70-100pln[/b].
    Instrukcja montażu: http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=3351.0&sid=8a688abc2583b632a4090ebf35ef8d25<!-- m -->

    W gruncie rzeczy jest to prosty symulator zmieniarki, generujący odpowiednie kody poprzez interfejs RS232. Koszt części powinien zamknąć się w [b]ok. 20-25pln[/b] (w skład wchodzi typowy układ procesora + stabilizator napięcia). Poniżej komplet informacji który udało mi się zebrać na ten temat.

    [u]Spis części:[/u]

    • ATMEL AT89C2051 24PU (lub SU)
    • YIC12.000J8 (kwarc)
    • 78L05 (stabilizator)
    • 330 (kondensator)
    • 330 (kondensator)
    • 104 (kondensator)
    • ? (kondensator)
    • ? (kondensator)
    • ? (elektrolit)
    • 10uF (elektrolit) - RST
    • 10k (rezystor) - RST
      Oczywiście w celu miniaturyzacji fajnie byłoby zastosować elementy SMD.
      Koszty części to: [b]4,50pln[/b] (AT89C2051) + [b]5-10pln[/b] (pozostałe elementy).

    [u]Kostka mini-ISO (niebieska)[/u] - [i][color=#F00800]do ew. weryfikacji[/color].[/i]
    (13) szary: TX, pin 9
    (14) zielony: RX, pin, 8
    (15) żółty: CLK, pin 7
    (16) ---: +12V (constant)
    (17) brązowy: HU ON +12V
    (18) niebieski: GND (AUX)
    (19) biały: AUX_L
    (20) czerwony: AUX_R
    (obudowa) brąz-gruby: GND

    [u]Kostka mini-ISO (żółta)[/u]
    Konieczna jest do ew. podpięcia zestawu hands-free (sygnał mono + wyciszanie radia w trakcie rozmowy).

    [b]Zestaw złącz w radiu MS512[/b]
    [img]http://img843.imageshack.us/img843/2186/ms512sdc15320.jpg[/img]

    [b]Uchwyt do wyjmowania radia (2 szt.)[/b]
    1mm x 6mm x 60mm (część cienka)
    1mm x 9mm x 25mm+15mm (część gruba)
    [img]http://img585.imageshack.us/img585/8196/uchwyt600x400.jpg[/img]

    Sporo przydatnych informacji na ten temat znajduje się na stronie: http://studio24.prv.pl/
    Kilka informacji można też znaleźć na forum: http://www.fcp.pl/forum/viewtopic.php?t=2501&sid=90ab9ce93262ada525e35f1761d96187

    Podstawowym problemem jest jednak zaprogramowanie procesora (czyli stworzenie oprogramowania symulatora). Poniżej kilka linków mogących w tym pomóc:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1105165 (adapter)
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1058735&highlight=: (protokół komunikacji)
    http://tlcdcemu.sourceforge.net/
    http://kuniseins.ku.funpic.de/CdcEmu/CdcEmu_Versions_e.html
    http://q1.se/cdcemu/details.php
    [url=http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/]http://www.softservice.com.pl/corolla/avc/[/url] (wprawdzie TOYOTA, ale warto zerknąć na cz. II, pkt. 2.1-2.3 :hyhy: )

    A tu przykład ładnie wykonanego adaptera: http://www.crutchfield.com/p_469BLAU8RC/P-I-E-Aux-Input-Cable-For-Blaupunkt.html?tp=1672
    (końcówki RCA w gruncie rzeczy więcej przeszkadzają niż pomagają, lepsze jest typowe gniazdo AUX-IN)

    [i]P.S. Po rozgryzieniu protokołu możliwa jest oczywiście dalsza zabawa. Do dyspozycji pozostaje sześć klawiszy radia + sterowanie wyświetlaczem + możliwości procesora i wykorzystanie wolnych wyjść (np. do przełączania źródeł sygnału, zał/wył różnych elementów itp.). A po rozbudowaniu elektroniki stworzenie w pełni funkcjonalnego odtwarzacza MP3 czy dodanie interfejsu bluetooth. Gdyby komuś chciało się to rozgryźć, chętnie pobawię się w testera. :-)[/i]

  • [b]Jack[/b], świetna robota :super: Temat szeroko rozwinięty 😉 <!-- s;) -->

  • To na zachętę jeszcze link do prostego oscyloskopu który może pomóc w ew. zabawie (wspomina o nim jeden z autorów w linkach):
    [url=http://mydiy.pl/oscyloskop-jak-go-zrobic-malym-kosztem]http://mydiy.pl/oscyloskop-jak-go-zrobic-malym-kosztem[/url]

    [i]P.S. Dalej zostawim temat Karolowi i ew. innym chętnym[/i] 😄 <!-- s:D -->

  • Jak tylko uporam się trochę z aktualną pracą (z czegoś trzeba żyć) to zajmę się tym adapterem. Oto co mam w planach:

    1. Zgromadzenie informacji (pinologia, poziomy napięć, dokładny wygląd ramki oraz kody wysyłane przez radio/ do radia)
    2. Budowa prostego adaptera (prototyp na płytce drukowanej ręcznie wykonanej a później zamówię np 10-20 płytek w profesjonalnej firmie)
    3. Rozbudowa adaptera do podłączenia go z tanim, chińskim transmiterem tak można było uzyskać coś takiego: http://allegro.pl/zmieniarka-usb-mp3-xcarlink-audi-seat-vw-skoda-sd-i2148654476.html<!-- m --> w cenie nieporównywalnie niższej ale o tej samej lub zbliżonej funkcjonalności...

    PS. Wcześniej będę zajmował się blokadą zapłonu itp za pomocą kart zbliżeniowych RFID (już mam części więc dłużej tego nie będę odkładał) a dopiero po tym zajmę się adapterkiem 😉

  • [quote="karster"]Wcześniej będę zajmował się blokadą zapłonu itp za pomocą kart zbliżeniowych RFID..[/quote]

    Robisz to dla siebie? Kiedyś myślałem o takim zabezpieczeniu swojego auta.

  • Tak, robię to dla siebie. Kiedyś robiłem pracę inżynierską bazującą właśnie na czytniku RFID i kartach mifare. Teraz to tylko kwestia poskładania do kupy na co jednak brakuje trochę czasu.

  • [quote="karster"]Tak, robię to dla siebie. Kiedyś robiłem pracę inżynierską bazującą właśnie na czytniku RFID i kartach mifare. Teraz to tylko kwestia poskładania do kupy na co jednak brakuje trochę czasu.[/quote]

    Jak będzie działało, to może zamówię takie cóś u Ciebie 🙂 <!-- s:) -->

  • Będzie, będzie 😉 Zastanawiam się tylko jak to dobrze zintegrować z instalacją samochodu. Chcę zrobić tak, by bez przyłożenia karty/ breloka (zależnie co komu pasuje) nie było możliwości uruchomienia samochodu (blokada rozrusznika, rozłączenie elektromagnesu no i sam zapłon też bym chciał rozłączyć). Najlepiej wpiąć się w kilku miejscach by ewentualna szybka próba obejścia zakończyła się fiaskiem. Dodatkowo doprowadzę sygnał z zapłonu - próba uruchomienia samochodu (pierwsza lub druga) bez odblokowania zabezpieczenia skutkowała będzie uruchomieniem alarmu (podłączenie osobnej syrenki lub chociażby klaksonu użycie istniejącego alarmu). Pomysłów nie brakuje 😉 <!-- s;) --> Sam system RFID mam przetestowany, używając breloków można je mieć przy np kluczach od mieszkania i zawsze kłaść niepozornie w jednym miejscu w aucie - metalowe klucze wbrew pozorom nie przeszkadzają w poprawnej transmisji radiowej. PS. Karty mają wg producenta unikalny = niepowtarzalny, 64-bitowy kod.

  • A czy można coś takiego zrobić jak robią już różne marki, np. Renault, że trzeba mieć kartę przy sobie (w samochodzie), żeby można było uruchomić silnik?

  • Chyba będę musiał to spokojnie wyjaśnić na kolejnym spocie 😉 Dokładnie o taką lub nawet lepszą blokadę mi chodzi. Karty, breloki kupuje na alledrogo: http://allegro.pl/elektronika-rfid-i-smartcard-68367<!-- m -->
    Jak chcesz jakieś szczegóły poznać to może napisz na gg? Będzie szybciej

  • [quote="karster"]Dokładnie o taką lub nawet lepszą blokadę mi chodzi.[/quote]

    :hyhy: <!-- s:hyhy: -->

  • Z mojego punktu widzenia [url=https://pl.wikipedia.org/wiki/RFID]RFID[/url] pomału odchodzi do lamusa w takich zastosowaniach. Głownie ze wzg. na konieczność kupna dedykowanych breloków/kart (choć może to być też zaletą) i jednostronną komunikację. Niektórzy posiadają takie karty, gdyż są stosowane w systemach dostępu w budynkach (stosowane są dwa standardy kodowania).

    Moim zdaniem pomału warto zainteresować się technologią [url=https://pl.wikipedia.org/wiki/Near_Field_Communication]NFC[/url] która dostępna jest w wielu kartach kredytowych/płatniczych, kartach aglomeracyjnych (patrz [url=https://www.peka.poznan.pl]PEKA[/url]) czy nawet w nowszych telefonach. Daje też znacznie większe możliwości. Niedługo nośnik będzie miał praktycznie każdy i wydaje się dużo bardziej przyszłościowa. Nie wiem niestety jak wygląda kwestia kosztów jeśli chodzi o sam interfejs (odbiornik).

  • Rozebrałem chiński transmiter za 10zł, małe szans na "pobranie" sygnału audio. Sterowanie anteną prosto z gluta na płytce. Jedyny lutowany układ scalony to pamięć eeprom i stabilizator na 5V. Tak więc trzeci punkt niestety przy takim układzie odpada. Chyba dużo łatwiejsze będzie wykorzystanie zwykłej starej MP3, dorobienie sterowania z klawiszy radia używając komend. Nawet całkiem dobra alternatywa.
    Do dekodowania rozkazów radia przydał by się taki układzik: http://www.ikalogic.com/scanalogic2/<!-- m --> niestety posiadam tylko pierwszą wersję, która to nie umożliwia dekodowania a poza tym nie zawsze można jej ufać. Dlatego oscyloskop do ręki, zapisać trzeba przebiegi i analizować na piechotę...

  • Po zakupie np. zestawu [url=http://www.ceneo.pl/2386715]Nokia BH-214[/url] (opcjonalnie [url=http://www.ceneo.pl/13095919]Nokia BH-111[/url])
    [img]http://img339.imageshack.us/img339/7961/nokiabh214220x86.jpg[/img]
    [i]Zdjęcie ze strony [url=http://www.sklepnokia.pl/index.php?products=product&prod_id=365]SklepNokia.pl[/url][/i]

    i wpięciu w wejście AUX uzyskujemy bardzo fajny, wysokiej jakości zestaw bluetooth i to zarówno z obsługą profilu [b]handsfree[/b] (głośnomówiący), [b]A2DP[/b] (multimedia) jak i [b]AVRCP[/b] (sterowanie telefonem). Praktycznie full wypas. Małe, ładne, funkcjonalne i łatwe w montażu. Co ciekawe nadal możemy posiadać fajny zestaw słuchawkowy bluetooth do telefonu lub do podpięcia do domowego sprzętu audio. Niemal traci wówczas sens kupno dedykowanego zestawu audio do samochodu. 😄 <!-- s:D -->

    [i]P.S. Temat wyszedł gdyż padły mi właśnie słuchawki [url=http://www.ceneo.pl/644004]Motorola S9[/url] (które także polecam). Być może niedługo będę więc miał okazję pobawić się nowym zestawem.[/i]

  • Do toyotki jest temat rozpracowany, dla nas to niewiele zmienia. Tam wszystko działa po CAN'ie, u nas jest zwykły RS'232. Podejrzewam, że nawet te komendy są inne. Przygotowałem na następny spot kabelek ze złączem mini-iso, uznaję tą pinologię: http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=22587&postdays=0&postorder=asc&highlight=symphony+can&start=0&sid=37e35b29206bd368fd71a1b28a5eccd0<!-- m -->
    Zresztą zgadza sie ona z tą: http://www.piloty.pl/TRACK66.html

    W tej chwili zamierzam uruchomić ten projekt: http://kuniseins.ku.funpic.de/CdcEmu/CdcEmu_Versions_e.html#3
    Jak on nie zadziała to pozostaje na piechotę odczytać informacje wymieniane między radiem a układem na działającym systemie. Czekam na nowy analizator stanów logicznych, następnym razem zabiorę również oscyloskop i masę innego sprzętu 😄 W końcu to rozgryzę 😉

  • Kurcze, jak ten czas leci ;/ Jakieś pół roku temu zrobiłem ten adapter, działa prawidłowo

  • kolego trzeba było się wcześniej pochwalić tym patentem, na pewno znajdzie kilka osób, które chciały by mieć taki wynalazek w skodzajnie 🙂 <!-- s:) -->

  • Przypadkiem trafiłem na zdjęcia tego adapterka, który wykonałem:

    [url=http://obrazki.elektroda.pl/3979764900_1361720657.jpg][img]http://obrazki.elektroda.pl/3979764900_1361720657_thumb.jpg[/img][/url] [url=http://obrazki.elektroda.pl/1796783700_1361720658.jpg][img]http://obrazki.elektroda.pl/1796783700_1361720658_thumb.jpg[/img][/url] [url=http://obrazki.elektroda.pl/3817596700_1361720660.jpg][img]http://obrazki.elektroda.pl/3817596700_1361720660_thumb.jpg[/img][/url] [url=http://obrazki.elektroda.pl/7826339100_1361720661.jpg][img]http://obrazki.elektroda.pl/7826339100_1361720661_thumb.jpg[/img][/url]

    To był prototyp więc dlatego taka duża płytka bo aż 31 x 32 mm.
    Trochę brak mi czasu bo mam już cały patent na integrację adaptera z gotowym odtwarzaczem MP3/WAW z USB/Kartą pamięci. Tylko brak czasu ;/
    PS. Mam jeszcze jeden taki adapterek (ma krótszy przewód z wtykiem mini-ISO bo ok 18 cm + ok 0.5 m przewodu audio z jack'iem stereo.

  • Super że Ci się udało. Masz może jakiś na zbyciu w dobrej cenie lub schemat płytki i program do załadowania którym mógłbyś się podzielić? 🙂 <!-- s:) -->