Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] Kierownica lekko przekręcona w lewo

Topic created · 21 Posts · 2891 Views
  • Hej,

    Ostatnio zauważyłem, że muszę mieć kierownicę przekręconą trochę w lewo, aby samochód jechał prosto. Samochód też troszkę znosi w prawo kiedy puszczę kierownicę, ale nie jest to nasilone zjawisko.

    Przegląd miałem robiony na początku października, wtedy też pan w SKP zrobił minę uznania, że wszstko jest w porządku. Tydzień, czy dwa tygodnie później zmieniałem opony na zimówki, ale niestety nie potrafię powiedzieć od kiedy problem występuje, po prostu zauważyłem to w tym tygodniu.

    Zawieszenie zachowuje się raczej w porządku, chociaż przy pierwszych mrozach w listopadzie/grudniu słychać było wyraźne skrzypienie z przodu przy powolnym pokonywaniu dziur, czy torów kolejowych. Zignorowałem to, bo problem szybko ustał i po prostu tłumaczyłem sobie to niską temperaturą. Ciekawe, że teraz jak jest zimniej nic takiego się nie dzieje 😉 <!-- s;) -->

    Od przeglądu zrobiłem już dobre 5tys. km.

    Szukałem na forum po wątkach ze znoszeniem samochodu i pisaliście coś o ustawianiu zbieżności. Czy ktoś może mi powiedzieć na czym to polega? Może ktoś ma inny pomysł?

    Pozdrawiam

  • [quote="klaude"]Szukałem na forum po wątkach ze znoszeniem samochodu i pisaliście coś o ustawianiu zbieżności. Czy ktoś może mi powiedzieć na czym to polega? Może ktoś ma inny pomysł?[/quote]
    najprościej mówiąc, chodzi o to żeby przednie koła ustawić na wprost (tak na chłopski rozum, bo ogólnie to jest bardziej skomplikowane 😉 <!-- s;) --> )

    I to też może być przyczyną u Ciebie.
    Czasami zimą zdarza się też tak, że przy poślizgu lekko uderzy się w krawężnik czy zaspę i wtedy zmienia się geometria.

  • Ok, dzięki za odpowiedź. Jak coś uda mi się wskórać, to dam znać.

    Pozdrawiam.

  • Ja bym zaczal od najprostszej rzeczy - sprawdzil bym cisnienie w oponach.
    Lekkie sciaganie w prawo to moze byc droga lekko pochylona w prawo, moze byc wiatr z lewej, moze byc nierowne cisnienie w oponach.
    Ustawienie kierownicy na wprost jest latwe, trzeba odlaczyc aku, zdjac airbag, odkrecic kierownice i przestawic ja o kawaleczek. Dokladny opis znajdziesz na forum.

  • Być może jechałeś w niewielkich koleinach, jakiś podmuch wiatru, itp. Miałem podobnie (szerokość opon 185 mm). Najlepiej sprawdzić na jakimś hipermarketowym parkingu - z reguły są równe. Jeśli tam będzie Cię ściągało, sprawdź ciśnienie w oponach. Jeśli to nie pomoże, pojechałbym na sprawdzenie geometrii.

  • [quote="Marek"]Ja bym zaczal od najprostszej rzeczy - sprawdzil bym cisnienie w oponach.
    Lekkie sciaganie w prawo to moze byc droga lekko pochylona w prawo, moze byc wiatr z lewej, moze byc nierowne cisnienie w oponach.
    Ustawienie kierownicy na wprost jest latwe, trzeba odlaczyc aku, zdjac airbag, odkrecic kierownice i przestawic ja o kawaleczek. Dokladny opis znajdziesz na forum.[/quote]

    Jak nie była ruszana kierownica to po co ją ruszać? Bez sensu a problemu nie rozwiąże.

    Tak jak Koledzy piszą:

    po 1 ciśnienie w oponach
    po 2 kontrola geometrii

    Mozliwości wiele, od przestawionej geometrii przez krzywe wahacze do przestawionej belki z tyłu (ale raczej byś zauważył, że 4 ślady zostawiasz).

  • jeśli chodzi o ściąganie na prawo to nie ma się co rozpisywać, bo jest oddzielny temat, w którym było to poruszane i opisane 😉 <!-- s;) -->
    Co do kierownicy to jedziesz do mechaniora, ustawiasz kierownice na wprost następnie geometrię i po sprawie 🙂 Drążkami wyregulujesz sobie kółka - zbieżność przy ustawionej kierownicy tak jak chcesz, czyli na wprost.

  • [quote="dr O."]Drążkami wyregulujesz sobie kółka - zbieżność przy ustawionej kierownicy tak jak chcesz, czyli na wprost.[/quote]

    Zaraz, zaraz. Czy ja sam mam czymś tam kręcić, czy pisałeś odnośnie co ma zrobić mechanik?:P

    Dzisiaj puściłem kierownicę jadąc na środku pustej jezdni i nie znosiło mnie, więc może jestem wyczulony.

    Dzięki za odpowiedzi. Jutro muszę w końcu podjechać pod kompresor.

  • [quote="klaude"]

    Zaraz, zaraz. Czy ja sam mam czymś tam kręcić, czy pisałeś odnośnie co ma zrobić mechanik?:P

    Dzisiaj puściłem kierownicę jadąc na środku pustej jezdni i nie znosiło mnie, więc może jestem wyczulony.

    Dzięki za odpowiedzi. Jutro muszę w końcu podjechać pod kompresor.[/quote]

    A po delikatnym wciśnięciu hamulca kierownica płynie w którą stronę?

    Poza tym jak koło kierownicy jest przestawione a było OK to musi być coś przestawione.

  • Sprawdż geometrię na stacji diagnostycznej.

  • [quote="klaude"]Zaraz, zaraz. Czy ja sam mam czymś tam kręcić, czy pisałeś odnośnie co ma zrobić mechanik?:P[/quote]

    Mechanior przy ustawianiu geometrii 😉 <!-- s;) -->

  • Dzisiaj byłem na kompresorze, ustawiłem ciśnienie po równo, ale symptom przekręconej kierownicy pozostał. Czy długo może trwać ustawianie geometrii? Średnio mogę sobie pozwolić na pozostawienie samochodu na dłużej niż dzień roboczy u mechanika. No, ale jeśli będzie trzeba, to trudno.

  • Żebyś wiedział za co płacisz to przytrzymają z godzinke 😉

  • Wszystko zależy od przyrządu i od tego co trzeba ustawiać. Jeśli sama zbieżność to chwila (o ile drążki nie stoją na dębowo). Najlepiej jedź na skp, tam powinni zrobić od reki.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 19-01-2012, 23:00[/i] ][/size]
    A no i przed tym mozesz jeszcze koła zamienić stronami (jesli opony nie są kierunkowe) ew. przód/tył.

  • [quote="Adam_M"]

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 19-01-2012, 23:00[/i] ][/size]
    A no i przed tym mozesz jeszcze koła zamienić stronami (jesli opony nie są kierunkowe) ew. przód/tył.[/quote]

    Prawej z lewą nie polecam, jak się ułożył bieżnik w jednym kierunku, będzie hałasować.

  • [quote]Prawej z lewą nie polecam, jak się ułożył bieżnik w jednym kierunku, będzie hałasować.[/quote]

    To się ułoży na drugim i będzie cacy 🙂 <!-- s:) --> Poza tym jeżeli ma dobrą zbieżność to nic z bieżnikiem się nie dzieje i można przekładać do woli, a może to nawet pomóc w równym zdzieraniu opon.

  • [quote="dr O."]
    To się ułoży na drugim i będzie cacy 🙂 <!-- s:) --> Poza tym jeżeli ma dobrą zbieżność to nic z bieżnikiem się nie dzieje i można przekładać do woli, a może to nawet pomóc w równym zdzieraniu opon.[/quote]

    Zależy od stylu jazdy. W szliffierce wyząbkowałem przód i się nie dało jeździć taki łomot.

  • [b]klaude[/b], ustawienie w fabce to chwila roboty, ale najpierw zajechałbym na SKP na szarpaki, niech sprawdzą czy tuleje masz całe, bo wtedy szkoda kasy na ustawianie.
    opon prawej z lewą bym ot tak nie zmieniał, chyba że przekładka na felgach u wulkanizatora. zmiana rotacji opony może skrócić jej żywot, choć zdania sa podzielone 😛 <!-- s:P -->
    jak już - przód <-> tył, to tak.

  • zamienić żeby upewnić się czy to opony ponoszą winę za ściąganie. To najszybszy i najprostszy sposób.

  • Dzięki za odpowiedzi, jeszcze z tym nic nie robiłem oprócz podpompowania opon. Przynajmniej zaobserwowałem brak pogorszenia zjawiska 😉 <!-- s;) -->

Log in to reply