Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] ZATRTY SILNIK 1.4 16v F1 2005r

Topic created · 13 Posts · 6664 Views
  • Witam.

    Jakis czas temu moja skoda sprawila mi przykra niespodzianke i zatarł sie w niej silnik. :mur: <!-- s:mur: -->

    Lekko mnie to dziwi poniewaz samochod ma przejechane ledwo ponad 80 000 km a stanal demba 😞 (olej jest ok a samochod traktuje delikatnie co mnie tym bardziej dziwi)

    W zwiazku z ta przykra dla mnie sprawa mam kilka pytan dotyczacych wymiany silnika poniewaz zdecydowalem sie na takie posuniecie, bo remont jest znacznie drozszy.

    Przymierzam sie do kupna silnika 1.4 16v w wersji 100 konnej (aktuanie jest 75KM) wiec:

    • czy soft z komputera trzeba bedzie zmieniac czy bedzie pasowac ten z 75KM do 100KM :?:
    • czy sprzegło po wymianie silnika da rade.... wieksza moc wiec i wieksze sily... :?:
    • czy silnik o oznaczeniu AUB czyli stosowany w fabii do 2003 r bedzie pasowal czy raczej musze szukac stosowanych pozniej o oznaczeniu BBZ :?:
    • czy zna ktos dobry warsztat w wawie w ktorym sprawnie i za wmiare rozsadne pieniadze zrobiliby taka przekladke i ew. zmienili od razu sprzeglo + komplet amortyzatorow i przy okazji nie zdarli ze mnie skory 🙂

    Z gory wielkie dzieki za podpowiedzi...... Marcin

  • Program sterujący silnikiem na pewno jest inny i sprzęgło też.

  • [quote="MirekS"]Program sterujący silnikiem na pewno jest inny i sprzęgło też.[/quote]

    bo wlasnie slyszalem i wyczytalem ze przekladka z 1.4 75KM na 1.4 100KM nie jest zabiegiem zbyt skomplikowanym i ze graty od 75 KM beda pasowac.. chcialbym uniknac wladowania sie w dodatkowe koszta zwiazane ze zmiana softu i np wlasnie wymiana sprzegla.....

  • Dokładnie nie wiem jakie są różnice, ale na logikę biorąc muszą być inne czasy i ilości wtrysku paliwa, bo jest 25 koni różnicy, sprzęgło też musi przenieść o 25 koni więcej. Myślę, że njalepszym rozwiązaniem byłoby jakbyś podjechał do pierwszego lepszego ASO skody przedstawił jaka jest sytuacja, udał, że jesteś zainteresowany wykonaniem przez nich przekładki, powiedź im, iż silnik masz powiedzmy od znajomego który skasował tył i żeby Ci przedstawili pełny kosztorys potrzebnych części oraz robocizny.

  • Różnice miedzy tymi dwoma silnikami są niewielkie. 1.4 - 55 kW (AUA i BBY) ma kolektory dolotowe wykonane z poliamidu, a 1,4 – 74 kW (AUB i BBZ) ze stopu aluminium z części połączonych śrubami. Przepustnica w 55kW ma mniejszą średnicę niż w 74 kW. Wałki rozrządu 55 kW mają inaczej ustawiane krzywki do sterowania fazami rozrządu niż w 74kW, co ma znaczny wpływ na różnice mocy między nimi. Ten 74 kW wymaga większej liczby oktanów ( 98 ), a 55 kW (95 oktanów). Przy 74 kW moc jest osiągana o 1000 obr/min wyżej niż w 55 kW. Kolejna różnica to miska olejowa, która w 55 kW jest spawana z kilku blaszanych wytłoczek, a w 74 kW jest odlana ze stopu aluminium i jest zintegrowana ze wspornikiem skrzyni. No i najważniejsze – nastawy jednostki sterującej pracą silnika są w obu silnikach RÓŻNE.

    Sprzęgło wytrzyma, typy skrzyń biegów są identyczne i producent gwarantuje ze przeniosą do 200Nm. Średnica tarczy sprzęgła również jest taka sama w obu przypadkach i wynosi 200mm.

  • [quote="dr O."]Różnice miedzy tymi dwoma silnikami są niewielkie. 1.4 - 55 kW (AUA i BBY) ma kolektory dolotowe wykonane z poliamidu, a 1,4 – 74 kW (AUB i BBZ) ze stopu aluminium z części połączonych śrubami. Przepustnica w 55kW ma mniejszą średnicę niż w 74 kW. Wałki rozrządu 55 kW mają inaczej ustawiane krzywki do sterowania fazami rozrządu niż w 74kW, co ma znaczny wpływ na różnice mocy między nimi. Ten 74 kW wymaga większej liczby oktanów ( 98 ), a 55 kW (95 oktanów). Przy 74 kW moc jest osiągana o 1000 obr/min wyżej niż w 55 kW. Kolejna różnica to miska olejowa, która w 55 kW jest spawana z kilku blaszanych wytłoczek, a w 74 kW jest odlana ze stopu aluminium i jest zintegrowana ze wspornikiem skrzyni. No i najważniejsze – nastawy jednostki sterującej pracą silnika są w obu silnikach RÓŻNE.

    Sprzęgło wytrzyma, typy skrzyń biegów są identyczne i producent gwarantuje ze przeniosą do 200Nm. Średnica tarczy sprzęgła również jest taka sama w obu przypadkach i wynosi 200mm.[/quote]

    czyli z tego o rozumiem jak kupie goly 100KM to musze dokupic jeszcze dolot plus przepusnice..
    a miske olejowa ok 100 KM da sie dopasowac do skrzyni z 75KM??....

    powoli przestaje mnie to bawic i chyba jednak poszukam takiego samego 1.4 75KM bo z tym 100 konnym bedzie za duzo dlubaniny i jak to mowia grosz do grosza.... chociaz perspektywa podniesienia mocy wydaje sie kuszaca.......

  • [b]marcin_wawa85[/b], ja kiedyś zatarłem taki sam silnik w golfie. Podobno jest to bolączka tych silników. Dzieje się to zwłaszcza gdy samochód jeździ dużo po mieście i często niedogrzany. Z grubsza chodzi o to, że zatykają się kanaliki którymi olej chłodzi głowicę i później nie ma ciśnienia i dół silnika się zaciera. Ja silnik remontowałem, wychodząc z założenia że już wiem co mam po remoncie. Kupisz używkę i nie będziesz miał pewności czy za 10tkm znowu się nie zatrze... Nie pamiętam jaki był koszt remontu. W każdym razie golf miał przejechane coś koło 140tkm.

  • [quote="Adamus"][b]marcin_wawa85[/b], ja kiedyś zatarłem taki sam silnik w golfie. Podobno jest to bolączka tych silników. Dzieje się to zwłaszcza gdy samochód jeździ dużo po mieście i często niedogrzany. Z grubsza chodzi o to, że zatykają się kanaliki którymi olej chłodzi głowicę i później nie ma ciśnienia i dół silnika się zaciera. Ja silnik remontowałem, wychodząc z założenia że już wiem co mam po remoncie. Kupisz używkę i nie będziesz miał pewności czy za 10tkm znowu się nie zatrze... Nie pamiętam jaki był koszt remontu. W każdym razie golf miał przejechane coś koło 140tkm.[/quote]

    no wlasnie na 99% zatarl sie dol... a autkiem jezdzilem duuuzo po miescie i sporo w trasy ale nigdy na krotkich odcinkach wiec odpada opcja niedogrzania... zwlaszcza ze silnik zatarl sie na trasie w czasie powrotu z wypoczynku.

  • ja bym się tak szybko nie poddawał jeśli chodzi o dodatkowe konie 🙂 wsadź 1,8 T i będzie fajna maszynka 🙂 A tak serio mówiąc to aż takiej filozofii nie ma z tym 74 kW. Oddasz go w dobre ręce to nie będzie najmniejszego problemu z przekładką. Przemyśl jeszcze to co napisał "Adamus" odnośnie zakupu innej jednostki, bo skoro to się powtarza przy tych silnikach to sprawa się komplikuje. Może lepiej kupić zupełnie inny motorek razem ze skrzynią? Rozwiązań może być wiele i wybór należy do ciebie, ale nie ma rzeczy niemożliwych. Najgorsze jest przy takich manewrach to, że nie wiadomo na co się trafi przy zakupie, ale jeśli da się go uruchomić na "glebie" to można go sobie dokładnie obejrzeć, posłuchać i na pewno będzie lepszy niż ten twój zatarty 🙂 <!-- s:) -->

  • [b]marcin_wawa85[/b], kiedyś jeszcze czytałem jakiś test porównujący obie jednostki i ten silnik 100KM ma moc dostępną w górnym zakresie obrotów. I stwierdzili, że do codziennej jazdy nie ma ma sensu kupować tej mocniejszej 🙂 Więc może tak jak pisze [b]dr O.[/b], jak szaleć to całkiem po bandzie pojechać 🙂 I wstawić 1.8T albo może 1.4 TFSI 🙂 <!-- s:) -->

  • [quote="Adamus"][b]marcin_wawa85[/b], kiedyś jeszcze czytałem jakiś test porównujący obie jednostki i ten silnik 100KM ma moc dostępną w górnym zakresie obrotów. I stwierdzili, że do codziennej jazdy nie ma ma sensu kupować tej mocniejszej 🙂 Więc może tak jak pisze [b]dr O.[/b], jak szaleć to całkiem po bandzie pojechać 🙂 I wstawić 1.8T albo może 1.4 TFSI 🙂 <!-- s:) -->[/quote]

    Wszystko ladnie wszystko piknie ale fundusze ograniczone :mur: .... Niemniej dziekuje koledzy za informacje.. Bede sie dalej glowil i na pewno skrobne cos o postepach. Pozdrawiam. 🙂

  • Ciekawe na jakim oleju jeździłeś i jak często go wymieniałeś ?

    Pozdrawiam Michał

  • Trochę odświeżę temat. Jestem na etapie wymiany silnika obecnie mam 1,4 68KM silnik AME biorę pod uwagę włożenie 1,4 100KM jeżeli ktoś się orientuje czy reszta osprzętu będzie się nadawać, z tego co wywnioskowałem to pewnie jakieś modyfikacje komputera mnie czekają a co więcej? jeżeli ktoś by mogł tak ładnie opisać jak to podaliście z 75KM na 100KM będę wielce wdzięczny.

Log in to reply