[F1] Wymiana rozrządu Fabia 1.9 SDI
-
Witam. Jest to mój pierwszy temat na forum. Jestem posiadaczem Skody Fabii kombi 1.9 SDI ASY w wersji Classic. Auto zostało kupione w salonie w 2004 r. Przebieg auta po 8 latach użytkowania (100% oryginalny):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/207/przebieg.jpg/][img]http://img207.imageshack.us/img207/4787/przebieg.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/100/komorasilnika.jpg/][img]http://img100.imageshack.us/img100/2509/komorasilnika.jpg[/img][/url]
Komplet rozrządu Ruville (5549173) + pompa wody (Graf nr PA875):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/805/kompletrozrzadu.jpg/][img]http://img805.imageshack.us/img805/2274/kompletrozrzadu.jpg[/img][/url]
Zestaw blokad :
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/838/blokady.jpg/][img]http://img838.imageshack.us/img838/3313/blokady.jpg[/img][/url]
Blokada po lewej została wykonana z kątownika i naspawanego kawałka płaskownika co utworzyło klin do zablokowania wałka rozrządu po stronie pompy vacum. Klucz do napięcia napinacza został zrobiony z klucza do szlifierki kątowej. Kolejna jest szpilka do blokowania koła pasowego pompy wtryskowej. Blokada po prawej służy do blokowania koła pasowego wału korbowego. Wymiary blokady:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/217/blokada1f.jpg/][img]http://img217.imageshack.us/img217/1968/blokada1f.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/836/blokada2.jpg/][img]http://img836.imageshack.us/img836/653/blokada2.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/705/blokada3.jpg/][img]http://img705.imageshack.us/img705/7307/blokada3.jpg[/img][/url]
Komora silnika:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/263/silnikg.jpg/][img]http://img263.imageshack.us/img263/9374/silnikg.jpg[/img][/url]
Unosimy auto (wystarczy podnieść prawy przód):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/210/podnosnik.jpg/][img]http://img210.imageshack.us/img210/3556/podnosnik.jpg[/img][/url]
Następnie demontujemy rurę wlotu powietrza do obudowy filtra powietrza:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/855/wlotpowietrza.jpg/][img]http://img855.imageshack.us/img855/7688/wlotpowietrza.jpg[/img][/url]
Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w górnym martwym punkcie (GMP). W tym celu zdejmujemy gumową zaślepkę ze skrzyni biegów w miejscu jej połączenia z silnikiem:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/594/zaslepka.jpg/][img]http://img594.imageshack.us/img594/7490/zaslepka.jpg[/img][/url]
Obracamy prawym kołem ([color=#FF0000]zgodnie z kierunkiem jazdy[/color]) przy zapiętym piątym biegu do momentu gdy znak na kole zamachowym pokryje się ze strzałką w otworze kontrolnym:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/9/gmpn.jpg/][img]http://img9.imageshack.us/img9/2564/gmpn.jpg[/img][/url]
Odkręcamy trzy śruby mocujące pompę vacum (klucz 13mm - moment dokręcania - 20 Nm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/214/pompavacuum.jpg/][img]http://img214.imageshack.us/img214/7853/pompavacuum.jpg[/img][/url]
Delikatnie zdejmujemy pompę (uwaga na oring):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/444/vacuumy.jpg/][img]http://img444.imageshack.us/img444/6123/vacuumy.jpg[/img][/url]
Zakładamy blokadę wałka rozrządu:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/845/vacum1.jpg/][img]http://img845.imageshack.us/img845/286/vacum1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/26/vacum2.jpg/][img]http://img26.imageshack.us/img26/4379/vacum2.jpg[/img][/url]
Podczas umieszczania blokady warto sprawdzić położenie frezu napędzającego pompę vacum (blokada powinna łatwo dać się umieścić we właściwym położeniu względem wałka rozrządu). Jeżeli wystąpi z tym problem należy skorygować ustawienie GMP. Śruby dokręcamy z czuciem:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/854/vacum3.jpg/][img]http://img854.imageshack.us/img854/2157/vacum3.jpg[/img][/url]
Następnie zdejmujemy osłonę górną rozrządu:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/831/oslonakolrozrzadu.jpg/][img]http://img831.imageshack.us/img831/9628/oslonakolrozrzadu.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/585/rozrzadkola.jpg/][img]http://img585.imageshack.us/img585/7938/rozrzadkola.jpg[/img][/url]
Sprawdzamy czy widoczny jest otwór na szpilkę blokującą koła pompy wtryskowej (można pomóc sobie lusterkiem):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/204/pompawtryskowa.jpg/][img]http://img204.imageshack.us/img204/4194/pompawtryskowa.jpg[/img][/url]
Blokujemy pompę wtryskową:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/714/szpilkaq.jpg/][img]http://img714.imageshack.us/img714/4274/szpilkaq.jpg[/img][/url]
Następnie zdejmujemy prawe przednie koło:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/221/koloyylcru.jpg/][img]http://img221.imageshack.us/img221/3198/koloyylcru.jpg[/img][/url]
Odkręcamy nadkole:
[img]http://img638.imageshack.us/img638/5936/nadkole1.jpg[/img]
[img]http://img694.imageshack.us/img694/2517/nadkole2.jpg[/img]
[img]http://img208.imageshack.us/img208/4214/nadkole3.jpg[/img]
Przykręcone łącznie taką ilością wkrętów:
[img]http://img688.imageshack.us/img688/2985/nadkole4e.jpg[/img]
Zdejmujemy pasek wielorowkowy. Napinacz luzujemy przy pomocy klucza płaskiego 16mm lub nasadki 18mm:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/408/napinaczpaskapk.jpg/][img]http://img408.imageshack.us/img408/5044/napinaczpaskapk.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/28/pasekpk.jpg/][img]http://img28.imageshack.us/img28/8567/pasekpk.jpg[/img][/url]
Odkręcamy dolną osłonę silnika i spuszczamy płyn chłodniczy przy pomocy zaworu umieszczonego na dole chłodnicy:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/29/plynm.jpg/][img]http://img29.imageshack.us/img29/6845/plynm.jpg[/img][/url]
Demontujemy zbiornik wyrównawczy (odpinamy wtyczki i przewody):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/812/zbiornikwyr.jpg/][img]http://img812.imageshack.us/img812/796/zbiornikwyr.jpg[/img][/url]
Podpieramy silnik na podnośniku (dla bezpieczeństwa miski olejowej warto użyć drewnianego klocka lub kawałka gumy):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/196/podnosniksilnika.jpg/][img]http://img196.imageshack.us/img196/8152/podnosniksilnika.jpg[/img][/url]
Odkręcamy śruby mocujące łapę silnika (klucz 16mm, moment dokręcania 30 Nm + 90 stopni):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/855/lapasilnika1.jpg/][img]http://img855.imageshack.us/img855/9571/lapasilnika1.jpg[/img][/url]
Odkręcamy poduszkę silnika od karoserii (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm + 90 stopni):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/189/lapasilnika2.jpg/][img]http://img189.imageshack.us/img189/1209/lapasilnika2.jpg[/img][/url]
Wyjmujemy zespół zawieszenia silnika:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/43/lapasilnika3.jpg/][img]http://img43.imageshack.us/img43/2500/lapasilnika3.jpg[/img][/url]
Odkręcamy wspornik łapy silnika (3 śruby , moment dokręcenia 45 Nm
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/705/wspornik1.jpg/][img]http://img705.imageshack.us/img705/4494/wspornik1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/836/wspornik2.jpg/][img]http://img836.imageshack.us/img836/3852/wspornik2.jpg[/img][/url]
Aby wyjąć wspornik należy delikatnie poruszać silnikiem (w kierunku szyby przedniej):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/37/wspornik3.jpg/][img]http://img37.imageshack.us/img37/4043/wspornik3.jpg[/img][/url]
Zdejmujemy dolną osłonę paska rozrządu (klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/207/oslonarozrzadudol.jpg/][img]http://img207.imageshack.us/img207/4578/oslonarozrzadudol.jpg[/img][/url]
Odkręcamy koło pasowe wału korbowego (klucz ampulowy 6 mm, moment dokręcania 10 Nm + 90 stopni):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/21/kolopasowe1.jpg/][img]http://img21.imageshack.us/img21/2323/kolopasowe1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/208/kolopasowe2.jpg/][img]http://img208.imageshack.us/img208/3183/kolopasowe2.jpg[/img][/url]
Oraz osłonę koła zębatego wału korbowego(klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/197/oslonakolawalukrbowego1.jpg/][img]http://img197.imageshack.us/img197/6710/oslonakolawalukrbowego1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/560/oslonakolawalukrbowego2.jpg/][img]http://img560.imageshack.us/img560/5012/oslonakolawalukrbowego2.jpg[/img][/url]
Warto zaznaczyć położenie koła zębatego wału korbowego (przed założeniem blokady):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/857/znakij.jpg/][img]http://img857.imageshack.us/img857/5159/znakij.jpg[/img][/url]
Odkręcamy małą rolkę prowadzącą (klucz 13mm) :
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/856/rolkamala.jpg/][img]http://img856.imageshack.us/img856/6830/rolkamala.jpg[/img][/url]
Luzujemy śrubę napinacza paska rozrządu (klucz 13mm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/543/napinacz.jpg/][img]http://img543.imageshack.us/img543/7566/napinacz.jpg[/img][/url]
Zdejmujemy pasek rozrządu i wyjmujemy napinacz:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/407/zdjeciepaska.jpg/][img]http://img407.imageshack.us/img407/1209/zdjeciepaska.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/17/napinaczout.jpg/][img]http://img17.imageshack.us/img17/1727/napinaczout.jpg[/img][/url]
Odkręcamy rolkę odwracającą dużą (klucz 16mm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/515/rolkaduza1.jpg/][img]http://img515.imageshack.us/img515/7932/rolkaduza1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/141/rolkaduza2.jpg/][img]http://img141.imageshack.us/img141/6720/rolkaduza2.jpg[/img][/url]
Odkręcamy i wyjmujemy pompę wody (3 śruby, klucz 10mm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/818/pompawody1.jpg/][img]http://img818.imageshack.us/img818/5657/pompawody1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/848/pompawody2.jpg/][img]http://img848.imageshack.us/img848/4883/pompawody2.jpg[/img][/url]
Zakładamy nową pompę wody (uwaga na oring) i przykręcamy (moment dokręcania 15 Nm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/18/nowapompa.jpg/][img]http://img18.imageshack.us/img18/1165/nowapompa.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/842/nowapompawodyprzy.jpg/][img]http://img842.imageshack.us/img842/9157/nowapompawodyprzy.jpg[/img][/url]
Zakładamy i przykręcamy nową rolkę odwracającą dużą (moment dokręcania 40 Nm + 90 stopni):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/189/nowarolka1.jpg/][img]http://img189.imageshack.us/img189/7595/nowarolka1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/819/nowarolka2.jpg/][img]http://img819.imageshack.us/img819/8544/nowarolka2.jpg[/img][/url]
Luzujemy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (klucz 18mm, max dwa obroty) i zrywamy je przy pomocy ściągacza:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/846/kolowalkar.jpg/][img]http://img846.imageshack.us/img846/1825/kolowalkar.jpg[/img][/url]
Zakładamy nowy napinacz paska rozrządu ustawiając go we właściwej pozycji (nakrętkę dokręcamy w palcach do lekkiego oporu):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/405/nowynap1.jpg/][img]http://img405.imageshack.us/img405/2259/nowynap1.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/28/nowynap2.jpg/][img]http://img28.imageshack.us/img28/2385/nowynap2.jpg[/img][/url]
Zakładamy pasek rozrządu zaczynając od dołu (koło zębate wału korbowego):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/840/pasek1b.jpg/][img]http://img840.imageshack.us/img840/2451/pasek1b.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/441/pasek2m.jpg/][img]http://img441.imageshack.us/img441/7104/pasek2m.jpg[/img][/url]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/854/pasek3.jpg/][img]http://img854.imageshack.us/img854/7061/pasek3.jpg[/img][/url]
Przykręcamy nową rolkę prowadzącą małą (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/839/nowarolkamala.jpg/][img]http://img839.imageshack.us/img839/7918/nowarolkamala.jpg[/img][/url]
Napinamy pasek rozrządu (uwaga: kolo zębate wałka rozrządu musi być luźne):
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/403/napinaniepaska.jpg/][img]http://img403.imageshack.us/img403/8409/napinaniepaska.jpg[/img][/url]
Link do instrukcji montażu napinacza:
[url]http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/drukuj.php?co=1&id=391[/url]Po prawidłowym napięciu paska rozrządu dokręcamy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (moment dokręcania 45 Nm). Zdejmujemy wszystkie blokady (należy przykręcić pompę vacum) i wykonujemy dwa pełne obroty wału korbowego (zakładając koło i kręcąc na zapiętym piątym biegu w kierunku jazdy lub przy pomocy śruby koła zębatego wału korbowego - nasadka 19mm spline). Jeżeli wszystko jest OK przystępujemy do montażu w odwrotnej kolejności.
Uruchomiony silnik:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/220/pracujacysilnik.jpg/][img]http://img220.imageshack.us/img220/7563/pracujacysilnik.jpg[/img][/url]
Mam nadzieję, że fotorelacja pomoże komuś we własnoręcznej wymianie kompletu rozrządu w silniku SDI. Muszę podkreślić, że nie jestem mechanikiem samochodowym a wiedza którą posiadam zdobywałem przy okazji wielu mniejszych i większych napraw. Komentarze mile widziane.
-
No przyznaję, bardzo ładnie to zrobiłeś, osobiście bym się za to nie brał, myślę, że komuś napewno się przyda i opis i foto, ja jeśli chodzi o rozrządy zakończyłem wymiany na fiacie 126p.
-
Wymiana nie jest trudna jeśli ma się pojęcie o zasadzie działania układów rozrządczych w pojazdach mechanicznych. Mnóstwo informacji dostarcza internet. Jest to drugi układ rozrządu, który wymieniłem (drugie auto to Volvo V40 1.9 TD z 98r, silnik Renault).
-
To prawda sieć dostarcza mnóstwo info.
Fajnie, że masz taką dużą wiedzę na ten temat, na forum mnóstwo rad między sobą wymieniamy, w ten sposób można sporo kasy zaoszczędzić na różnych znachorów.
-
no piekna robota zarowno wymiana jak i "poradnik" super po prostu <!-- s:) -->
-
Dzięki za pozytywny komentarz Havier:)
MirekS odnośnie 'znachorów' mam wyrobione zdanie i wolę trzymać się od nich z daleka. Jeżeli naprawa/wymiana podzespołów auta nie wymaga drogich i nietypowych narzędzi to spokojnie można się pokusić i zrobić to samemu. Bardzo często uczymy się na własnych błędach ale w przypadku rozrządu konsekwencje pomyłki mogą okazać się tragiczne dla silnika więc warto poznać kilka zasad aby tego uniknąć.Jest to pierwsze forum, na którym aktywnie uczestniczę. Już niedługo zamierzam umieścić kolejne manuale związane z naprawą usterek w moim aucie (oby jak najmniej) jak również procedury serwisowe.
-
[b]ryczi[/b], dzieki za wstawke fachowa wymiana <!-- s:) -->
-
wczoraj pierwszy raz wymienilem rozrzad w fabii. Tak w ogole to pierwszy raz w ogole wymienilem rozrzad:) . skorzystalem z opisu kolegi ale okazalo sie, ze nie do konca trzeba wszystko robic tak jak pokazano w pierwszym poscie. Wychodze z zalozenia , ze tego typu prace nalezy wykonac demontujac jak najmniej. I tak:
-
w ogole zrezygnowalem z odkrecania pompy vacum. Wystarczy zrobic znaki na kolach i odpowiednio ostroznie montowac potrzebne elementy.
-
Jako ze nie posiadam podnosnika warsztatowego to dalem sobie rowniez spokoj z demontazem dolnej oslony zeby plyn zrzucic. Po dostaniu sie do pompy wody podlozylem pod samochod duza miske i poluzowalem pompe. Plyn sam sciekl do miski. Przy ponownym zalewaniu samochodu przelalem go tylko przez kilkakrotnie zlozona czysta szmatke.
-
Zrezygnowalem rowniez z demontazu zbiornika wyrownawczego. Jest to zupelnie zbedne. Wystarczy go jedynie odkrecic od podstawy.
-
Nie ma rowniez potrzeby luzowania kola napedu rozrzadu. Pasek rozrzadu mozna bez problemu zalozyc na to kolo - kwestia wprawy i moze paru prob.
pozdrawiam
-
-
kolego muchabzz, to prawda, że im mniej części odkręcimy tym szybciej uporamy się z wymianą. Pisząc ten manual zależało mi bardziej na fachowości niż na czasie pracy.
Jeżeli nie zablokowałeś wałka rozrządu od strony pompy vacum to i tak nie odkręciłbyś koła zębatego. A konieczność stosowania blokad i 'zrywania' koła zębatego wynika z faktu, iż w rozrządach stosuje się nowoczesne napinacze sprężynowe i do ich poprawnej pracy wymagana jest odpowiednia procedura montażu itd.
-
Fajnie i obrazowo pokazana wymiana. Zainteresowało mnie to" zrywanie" koła pasowego. Czy to dotyczy wszystkich silników? Ja mam 1,4 16V (BBY)?
-
Koło zębate 'zrywamy', ponieważ zablokowaliśmy koło zębate pompy wtryskowej i wałek rozrządu dzięki czemu pasek rozrządu można łatwo założyć na zęby bez zbędnego siłowania się;) Dzięki 'zerwaniu' koła możemy również poprawnie ustawić napinacz. Co do 1.4 16v: tam są dwa wałki rozrządu w głowicy i konieczna jest blokada kół zębatych w odpowiedniej pozycji. Wielu mechaników przy takich silnikach stosuje kolorowe farbki do oznaczenia pozycji wałków i to w większości przypadków zdaje egzamin i wszystko jest ok.
-
Witam
mam pytanie czy ktoś z kolegów posiada zdjęcia odnośnie wymiany tego rozrządu. Linki z pierwszego postu niestety już nie działają. Zamierzam wymieniać rozrząd i przydały by mi się takie pomoce. Z góry dzięki za pomoc. Pozdrawiam -
Hej Jestem nowy na forum i bardzo podoba mi się ten materiał, a jako, że czeka mnie taka robótka, więc mam wielką prośbę.
Otóż nie ma już dostępu do zdjęć, Czy można by było odświeżyć ten materiał, ażeby zdjęcia też były widoczne.
Chciałbym mieć możliwość się przyjrzeć zdjęciom przed rozpoczęciem prac.
Bardzo dziękuję z góry. -
[quote="tyrkam"]Hej Jestem nowy na forum i bardzo podoba mi się ten materiał...(CUT)[/quote]
Witaj na forum kolego [b]tyrkam[/b]!Osobiście to bardziej polecam Ci sięgnąć pod dokumentację, a nie żadne zdjęcia. Znajdziesz w niej niezbędne opisy, procedury, wymagane narzędzia, momenty dokręcania śrub, informację które z nich są jednorazowe itp.
Schemat układu rozrządu w silniku SDI:
[img]http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk1/images/fabia-mk1-4185.png[/img]A szczegółowy opis znajdziesz w tutorialu serwisowym na [url=http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk1/power_unit/1.9/47_kw_sdi_engine/enginecrankshaft_group_pistons/removing_and_installing_tightening_the_toothed_belt/summary_of_components/]workshop-manuals.com[/url].