Duży pobór prądu akumulatora na postoju
-
Witam wszystkich
Opisze wszystko od początku. Zoś mnie podkusiło aby wymienić standardowe radio w skodzie na nowe. Po wymianie radia na ALPINE zaczęły się problemy;) Najpierw podłączyłem zasilanie do radia na stałe do akumulatora, wynik rozładowanie się akumulatora po jednej nocy;( W końcu zasilanie podpiąłem do stacyjki i tu było właściwie ok aż do....dłuższego 6 dniowego postoju auta. Akumulator jest dosyć stary 6 lat (oryginalny). Ogólnie samochód więcej stał niż jeździł. Wziąłem miernik i pomierzyłem pobór prądu który ku mojemu niezadowoleniu wynosi 140mA (włączony autoalarm wszystkie oświetlenie wygaszone). W końcu dobrałem się do bezpieczników po wypięciu tych od radia 10 i 45 pobór spadł do 100mA, co moim zdaniem i tak jest za dużo. W końcu zacząłem sobie przeliczać ile czasu wystarczyło by rozładowania akumulatora w moim najgorszym przypadku 140mA na h to daje przy akumulatorze 44Ah około w przybliżeniu 290 h do rozładowania przy takim obciążeniu czyli jakieś 12 dni!!!!! Więc nie możliwe by działo się cokolwiek po 6 dniach...chyba że akumulator jest słaby. Auto jest garażowane, i tu właściwie się zastanawiam czy po prostu nie wymienić na nowy i nie zagłębiać się w szczegóły z drugiej strony co jeżeli wymienię i dalej będzie tak samo. Przy podłączeniu radia oczywiście skorzystałem z separatora do anteny który zasiliłem poprzez zasilanie do anteny na kostce ISO, może tu leży przyczyna? Z kolei nie wiem pod który obwód elektryczny te zasilanie do anteny w oryginalnym radiu jest podpięte( nie pamiętam czy na antenie jest na stałe zasialnie czy idzie to też przez stacyjkę). Może macie jakieś doświadczenia w tej kwestii.
pozdrawiam
-
aku już może być do wymiany, na początek spróbuj podładować , ale raczej wymiana będzie konieczna jeśli chcesz uniknąć niespodzianek.
-
Istnieje taka rzecz jak rezystancja wewnętrzna akumulatora/ baterii. Ona rośnie wraz z ilością ładowań i czasu użytkowania. Na początku gdy bateria jest nowa jest niemal że zerowe - nie zauważalne , ale po czasie 5, 6 lat jest już zauważalne gołym okiem . Tutaj właśnie takie zjawisko może występować. zwykle się robi tak że jak po odłączeniu baterii od prostownika i wsadzeniu jej do auta się auta nie odpali to już wiadomo co robimy. Można ją też rozkminić podczas ładowania np.
Mamy akumulator/baterię 40Ah i ładujemy baterię / akumulator prądem 4A to po 10h amperomierz na prostowniku powinien pokazywać 0A. A w przypadku gdy pokazuje od 0,75A w górę to już jest sygnał że rezystancja wewnętrzna rośnie i bateria nam pomału pada . Ogólnie jeśli amperomierz na prostowniku pokazuje do 0,25 A to uznaje się że bateria jest dobra.Tak funkcjonuje pojęcie rezystancji wewnętrznej akumulatora/baterii
Dla mniej bystrych ludzi akumulator = bateria i na odwrót. -
Witam Panowie
I w końcu wziąłem się porządnie za robotę i pomierzyłem pobór prądu na akumulatorze po wyjęciu poszczególnych bezpieczników, oto wyniki może komuś się przydadzą i kiedyś pomoże to w rozwiązaniu problemu, i tak:
1- 2,47mA
2- 0mA
3- 0,03mA
4- 7,98mA
5-wolny
6- 0mA
7- 0,05mA
8- wolny
9- 0mA
10- 0mA
11- 0mA
12- 0,05mA
13-0mA
14-pusty
15-0mA
16-0mA
17-0,04mA
18 do 22 - wolne
23 - 0mA
24 - 0mA
25-0mA
26-27 - wolne
28-0mA
29-wolne
30- 0mA
31 - 0,03mA
32-37 - 0mA
38 - 0,03mA
39-42 - 0mA
43 - 86mA -> główny złodziej prądu!!!!!!
44 - 0mA
45 - 42mA -> pomniejszy złodziej prądu
reszta 0mAOpis bezpieczników
- zestaw wskaźników, ESP (5A)
- światła hamowania (10A)
- zasilanie gniazda diagnostycznego, klimatyzacja (5A)
- oświetlenie wnętrza (10A)
- wolny
- regulacja zasięgu świateł (5A)
- sterowanie silnika, wspomaganie kierownicy (5A)
- wolny
- sonda lambda (10A)
- zacisk S *a) (5A)
- elektrycznie ustawiane lusterka *b) (5A)
- zamknięty obieg powietrza, klimatyzacja, reflektory ksenonowe (5A)
- światło cofania (10A)
- sterownik silnika wysokoprężnego (10A)
- układ zmywania reflektorów, wycieraczki (10A)
- zestaw wskaźników (5A)
- sterownik silnika benzynowego *c) (5A)
- telefon (5A)
- automatyczna skrzynia biegów (10A)
- sterownik kontroli żarówek (5A)
- ogrzewane dysze spryskiwaczy (5A)
- wolny
- światło drogowe prawe (10A)
- układ sterowania silnika (10A)
- sterownik ABS, ASR, (5A)
sterownik ESP (10A) - wolny
- wolny
- tempomat, włączniki pedału hamulca i sprzęgła (5A)
- wolny
- światło drogowe lewe i lampka kontrolna (10A)
- centralne ryglowanie – zamek pokrywy bagażnika (10A)
- wycieraczka tylnej szyby (10A)
- światła pozycyjne prawe (5A)
- światła pozycyjne lewe (5A)
- wtryskiwacze silnika benzynowego (10A)
- oświetlenie tablicy rejestracyjnej (5A)
- tylne światło przeciwmgłowe i lampka kontrolna (5A)
- ogrzewanie lusterek zewnętrznych (5A)
- ogrzewanie tylnej szyby (20A)
- sygnał dźwiękowy (20A)
- przednie wycieraczki (20A)
- zapalniczka, gniazdo elektryczne (15A)
- sterownik centralny, blokada dźwigni sterującej
automatycznej skrzyni biegów (20A) - kierunkowskazy (15A)
- radio, nawigacja (20A)
- elektryczny podnośnik szyby (prawy przedni) (25A)
- wolny
- sterownik silnika wysokoprężnego, pompa wtryskowa (30A)
- centralne ryglowanie (15A)
- światło mijania prawe (15A)
- gniazdo elektryczne w bagażniku (15A)
- zapłon (15A)
- elektryczny podnośnik szyby (prawy tylny) (25A)
- światło mijania lewe (15A)
- wolny
- sterownik silnika benzynowego (20A)
- hak holowniczy (25A)
- elektryczny podnośnik szyby (lewy przedni) (25A)
- wolny
- syrena autoalarmu (15A)
- pompa paliwa silnika benzynowego (15A)
- elektryczny dach przesuwno-uchylny (25A)
- ogrzewane siedzenia (15A)
- układ zmywania reflektorów (20A)
- reflektory przeciwmgłowe (15A)
- elektryczny podnośnik szyby (lewy tylny) (25A)
- wolny
- dmuchawa (25A)
*a) Zasilanie odbiorników (np. radia), których można używać po wyłączeniu zapłonu, dopóki kluczyk pozostaje w zamku włącznika zapłonu.
*b) W samochodach z elektrycznymi podnośnikami szyb
*c) W samochodach z silnikiem 1.2 litra – bezpiecznik 15A.Z tego co widać za duże bierze radio i nawigacja oraz sterownik centralny. Po wypięciu 43 przestał działać zamek centralny. I to ciekawostka wypiąłem radio z kostki, odłączyłem antenę i pobór spadł o jakieś 2 mA. I teraz sie zastanawiam co jest grane. Nie wypiąłem z kostki ISO sygnału PIN3 (K-BUS) oraz PIN1 GALA Natomiast PIN5 poszedł na na zasilanie separatora do anteny (nie odłączyłem go bo jest polutowany i zaklejony izolacją).
-
Aby wynik pomiaru był wiarygodny należy koniecznie zamknąć wszystkie drzwi i odczekać kilka minut. Jako że miejsce skrzynki bezpieczników jest takie a nie inne można wyciągać bezpieczniki na otwartych drzwiach ale trzeba koniecznie zasymulować ich zamknięcie poprzez zaryglowanie zamka np. śrubokrętem.
-
Pomiary były robione po zamknięciu wszystkich drzwi i załączeniu alarmu. Niestety nie miałem czasu odczekać 10min.
-
Cześć wszystkim
Finalnie chciałbym zamknąć całą sprawę. Wymieniłem akumulator. Pomiary niestety trzeba przeprowadzać po około godzinie od zamknięcia samochodu, u mnie pobór prądu wynosi 50mA więc moim zdaniem jest ok.
pozdrawiam wszystkich
-
Antena nie musi byc zasilana caly czas, podepnij ja pod pin 4.
1 - biało fioletowy kabelek - GALA sygnał sterujący głośnością radia w zależności od prędkości auta, potrzebne w radiach orginalnych
2 - brak w kostce samochodu bez instalacji glosnomówiacej - MUTE sygnał wyciszenia radia przez telefon,
3 - szaro biały - K-BUS diagnostyka radia np. za pomocą VAG, Koniecznie wypiac w nieorginalnych radiach!!
4 - brązowo czerwony +12V ze stacyjki,
5 - czarno niebieski +12V przy Navi sygnał przeciw kradzieży SAFE, nie potrzebne.
6 - szary niebieski - podświetlenie radia
7 - czarny niebieski - +12V stały z akumulatora - podtrzymanie pamięci,
8 - brązowy - (-) masa.Moja Fabia ma juz 8 lat i akumulator jest ciagle orginalny. Teraz w zimie odpala od razu.
Kiedys mierzylem pobor pradu, nie pamietam juz ile bylo, ale chyba ponizej 10mA.
Wazne zeby przed zima porzadnie doladowac aku - u mnie potem trzyma cala zime.