Duży pobór prądu akumulatora na postoju

Topic created · 8 Posts · 2597 Views
  • Witam wszystkich

    Opisze wszystko od początku. Zoś mnie podkusiło aby wymienić standardowe radio w skodzie na nowe. Po wymianie radia na ALPINE zaczęły się problemy;) Najpierw podłączyłem zasilanie do radia na stałe do akumulatora, wynik rozładowanie się akumulatora po jednej nocy;( W końcu zasilanie podpiąłem do stacyjki i tu było właściwie ok aż do....dłuższego 6 dniowego postoju auta. Akumulator jest dosyć stary 6 lat (oryginalny). Ogólnie samochód więcej stał niż jeździł. Wziąłem miernik i pomierzyłem pobór prądu który ku mojemu niezadowoleniu wynosi 140mA (włączony autoalarm wszystkie oświetlenie wygaszone). W końcu dobrałem się do bezpieczników po wypięciu tych od radia 10 i 45 pobór spadł do 100mA, co moim zdaniem i tak jest za dużo. W końcu zacząłem sobie przeliczać ile czasu wystarczyło by rozładowania akumulatora w moim najgorszym przypadku 140mA na h to daje przy akumulatorze 44Ah około w przybliżeniu 290 h do rozładowania przy takim obciążeniu czyli jakieś 12 dni!!!!! Więc nie możliwe by działo się cokolwiek po 6 dniach...chyba że akumulator jest słaby. Auto jest garażowane, i tu właściwie się zastanawiam czy po prostu nie wymienić na nowy i nie zagłębiać się w szczegóły z drugiej strony co jeżeli wymienię i dalej będzie tak samo. Przy podłączeniu radia oczywiście skorzystałem z separatora do anteny który zasiliłem poprzez zasilanie do anteny na kostce ISO, może tu leży przyczyna? Z kolei nie wiem pod który obwód elektryczny te zasilanie do anteny w oryginalnym radiu jest podpięte( nie pamiętam czy na antenie jest na stałe zasialnie czy idzie to też przez stacyjkę). Może macie jakieś doświadczenia w tej kwestii.

    pozdrawiam

  • aku już może być do wymiany, na początek spróbuj podładować , ale raczej wymiana będzie konieczna jeśli chcesz uniknąć niespodzianek.

  • Istnieje taka rzecz jak rezystancja wewnętrzna akumulatora/ baterii. Ona rośnie wraz z ilością ładowań i czasu użytkowania. Na początku gdy bateria jest nowa jest niemal że zerowe - nie zauważalne , ale po czasie 5, 6 lat jest już zauważalne gołym okiem . Tutaj właśnie takie zjawisko może występować. zwykle się robi tak że jak po odłączeniu baterii od prostownika i wsadzeniu jej do auta się auta nie odpali to już wiadomo co robimy. Można ją też rozkminić podczas ładowania np.
    Mamy akumulator/baterię 40Ah i ładujemy baterię / akumulator prądem 4A to po 10h amperomierz na prostowniku powinien pokazywać 0A. A w przypadku gdy pokazuje od 0,75A w górę to już jest sygnał że rezystancja wewnętrzna rośnie i bateria nam pomału pada . Ogólnie jeśli amperomierz na prostowniku pokazuje do 0,25 A to uznaje się że bateria jest dobra.

    Tak funkcjonuje pojęcie rezystancji wewnętrznej akumulatora/baterii
    Dla mniej bystrych ludzi akumulator = bateria i na odwrót.

  • Witam Panowie

    I w końcu wziąłem się porządnie za robotę i pomierzyłem pobór prądu na akumulatorze po wyjęciu poszczególnych bezpieczników, oto wyniki może komuś się przydadzą i kiedyś pomoże to w rozwiązaniu problemu, i tak:

    1- 2,47mA
    2- 0mA
    3- 0,03mA
    4- 7,98mA
    5-wolny
    6- 0mA
    7- 0,05mA
    8- wolny
    9- 0mA
    10- 0mA
    11- 0mA
    12- 0,05mA
    13-0mA
    14-pusty
    15-0mA
    16-0mA
    17-0,04mA
    18 do 22 - wolne
    23 - 0mA
    24 - 0mA
    25-0mA
    26-27 - wolne
    28-0mA
    29-wolne
    30- 0mA
    31 - 0,03mA
    32-37 - 0mA
    38 - 0,03mA
    39-42 - 0mA
    43 - 86mA -> główny złodziej prądu!!!!!!
    44 - 0mA
    45 - 42mA -> pomniejszy złodziej prądu
    reszta 0mA

    Opis bezpieczników

    1. zestaw wskaźników, ESP (5A)
    2. światła hamowania (10A)
    3. zasilanie gniazda diagnostycznego, klimatyzacja (5A)
    4. oświetlenie wnętrza (10A)
    5. wolny
    6. regulacja zasięgu świateł (5A)
    7. sterowanie silnika, wspomaganie kierownicy (5A)
    8. wolny
    9. sonda lambda (10A)
    10. zacisk S *a) (5A)
    11. elektrycznie ustawiane lusterka *b) (5A)
    12. zamknięty obieg powietrza, klimatyzacja, reflektory ksenonowe (5A)
    13. światło cofania (10A)
    14. sterownik silnika wysokoprężnego (10A)
    15. układ zmywania reflektorów, wycieraczki (10A)
    16. zestaw wskaźników (5A)
    17. sterownik silnika benzynowego *c) (5A)
    18. telefon (5A)
    19. automatyczna skrzynia biegów (10A)
    20. sterownik kontroli żarówek (5A)
    21. ogrzewane dysze spryskiwaczy (5A)
    22. wolny
    23. światło drogowe prawe (10A)
    24. układ sterowania silnika (10A)
    25. sterownik ABS, ASR, (5A)
      sterownik ESP (10A)
    26. wolny
    27. wolny
    28. tempomat, włączniki pedału hamulca i sprzęgła (5A)
    29. wolny
    30. światło drogowe lewe i lampka kontrolna (10A)
    31. centralne ryglowanie – zamek pokrywy bagażnika (10A)
    32. wycieraczka tylnej szyby (10A)
    33. światła pozycyjne prawe (5A)
    34. światła pozycyjne lewe (5A)
    35. wtryskiwacze silnika benzynowego (10A)
    36. oświetlenie tablicy rejestracyjnej (5A)
    37. tylne światło przeciwmgłowe i lampka kontrolna (5A)
    38. ogrzewanie lusterek zewnętrznych (5A)
    39. ogrzewanie tylnej szyby (20A)
    40. sygnał dźwiękowy (20A)
    41. przednie wycieraczki (20A)
    42. zapalniczka, gniazdo elektryczne (15A)
    43. sterownik centralny, blokada dźwigni sterującej
      automatycznej skrzyni biegów (20A)
    44. kierunkowskazy (15A)
    45. radio, nawigacja (20A)
    46. elektryczny podnośnik szyby (prawy przedni) (25A)
    47. wolny
    48. sterownik silnika wysokoprężnego, pompa wtryskowa (30A)
    49. centralne ryglowanie (15A)
    50. światło mijania prawe (15A)
    51. gniazdo elektryczne w bagażniku (15A)
    52. zapłon (15A)
    53. elektryczny podnośnik szyby (prawy tylny) (25A)
    54. światło mijania lewe (15A)
    55. wolny
    56. sterownik silnika benzynowego (20A)
    57. hak holowniczy (25A)
    58. elektryczny podnośnik szyby (lewy przedni) (25A)
    59. wolny
    60. syrena autoalarmu (15A)
    61. pompa paliwa silnika benzynowego (15A)
    62. elektryczny dach przesuwno-uchylny (25A)
    63. ogrzewane siedzenia (15A)
    64. układ zmywania reflektorów (20A)
    65. reflektory przeciwmgłowe (15A)
    66. elektryczny podnośnik szyby (lewy tylny) (25A)
    67. wolny
    68. dmuchawa (25A)

    *a) Zasilanie odbiorników (np. radia), których można używać po wyłączeniu zapłonu, dopóki kluczyk pozostaje w zamku włącznika zapłonu.
    *b) W samochodach z elektrycznymi podnośnikami szyb
    *c) W samochodach z silnikiem 1.2 litra – bezpiecznik 15A.

    Z tego co widać za duże bierze radio i nawigacja oraz sterownik centralny. Po wypięciu 43 przestał działać zamek centralny. I to ciekawostka wypiąłem radio z kostki, odłączyłem antenę i pobór spadł o jakieś 2 mA. I teraz sie zastanawiam co jest grane. Nie wypiąłem z kostki ISO sygnału PIN3 (K-BUS) oraz PIN1 GALA Natomiast PIN5 poszedł na na zasilanie separatora do anteny (nie odłączyłem go bo jest polutowany i zaklejony izolacją).

  • Aby wynik pomiaru był wiarygodny należy koniecznie zamknąć wszystkie drzwi i odczekać kilka minut. Jako że miejsce skrzynki bezpieczników jest takie a nie inne można wyciągać bezpieczniki na otwartych drzwiach ale trzeba koniecznie zasymulować ich zamknięcie poprzez zaryglowanie zamka np. śrubokrętem.

  • Pomiary były robione po zamknięciu wszystkich drzwi i załączeniu alarmu. Niestety nie miałem czasu odczekać 10min.

  • Cześć wszystkim

    Finalnie chciałbym zamknąć całą sprawę. Wymieniłem akumulator. Pomiary niestety trzeba przeprowadzać po około godzinie od zamknięcia samochodu, u mnie pobór prądu wynosi 50mA więc moim zdaniem jest ok.

    pozdrawiam wszystkich

  • Antena nie musi byc zasilana caly czas, podepnij ja pod pin 4.

    1 - biało fioletowy kabelek - GALA sygnał sterujący głośnością radia w zależności od prędkości auta, potrzebne w radiach orginalnych
    2 - brak w kostce samochodu bez instalacji glosnomówiacej - MUTE sygnał wyciszenia radia przez telefon,
    3 - szaro biały - K-BUS diagnostyka radia np. za pomocą VAG, Koniecznie wypiac w nieorginalnych radiach!!
    4 - brązowo czerwony +12V ze stacyjki,
    5 - czarno niebieski +12V przy Navi sygnał przeciw kradzieży SAFE, nie potrzebne.
    6 - szary niebieski - podświetlenie radia
    7 - czarny niebieski - +12V stały z akumulatora - podtrzymanie pamięci,
    8 - brązowy - (-) masa.

    Moja Fabia ma juz 8 lat i akumulator jest ciagle orginalny. Teraz w zimie odpala od razu.
    Kiedys mierzylem pobor pradu, nie pamietam juz ile bylo, ale chyba ponizej 10mA.
    Wazne zeby przed zima porzadnie doladowac aku - u mnie potem trzyma cala zime.

Log in to reply