[F1] Zawór N80 i błąd 16825

Topic created · 26 Posts · 16123 Views
  • Witam serdecznie
    Postanowiłem się z Wami podzielić moimi spostrzeżeniami dotyczącymi zaworu N80 i błędu 16825, dotyczącego nieprawidłowego przepływu.
    Błąd 16825 powstaje najczęściej z uwagi na niesprawny zawór N80 znajdujący się w komorze silnika. Nie wszyscy jednak wiedzą, że sam zawór w większości wypadków nie ulega awarii tylko, jak ja to nazywam, "zaciśnięciu". Żeby usprawnić przepływ należy poluzować istniejącą w nim śrubkę, widoczną przez jeden z otworów. Na początek proponuję odkręcić tę śrubę o jeden obrót (kręcimy w lewo) i zobaczyć jak się będzie zachowywał zawór. Jeśli usłyszymy wyraźne cykanie wszystko jest ok - błąd powinien przeskoczyć na sporadyczny, a po kilku uruchomieniach "check" powinien zgasnąć. Jeśli dalej słabo cyka i błąd istnieje, proponuję odkręcenie śruby o kolejne pół obrotu. Czasami jest tak, że słyszymy cykanie zaworu, ale dalej wyskakuje nam błąd 16825 (tak było w moim przypadku). Zwiększenie przepływu odpowietrzania w tym wypadku także polega na poluzowaniu śrubki wewnątrz zaworu N80. Ze słabego cykania nagle usłyszymy wyraźne (mocne) cykanie i błąd powinien ustąpić. Tak było w moim przypadku, czego i Wam życzę:)
    Pozdrawiam

  • Niestety on ulega awarii . To że on zaczął cykać nie znaczy , że problem został wyeliminowany i że jest dobry . Mnie też pomagały różne cuda na nawet 3 miesiące ale błąd i tak powracał . Miałem już wymieniany zaworek 3 razy i to nie pomogło . Ten zawór musi zostać zamknięty a być otwierany tylko na chwilę . Sterownik silnika stwierdza awarię tego zaworku w momencie przepalenia cewki czy przerwy w obwodzie lub w momencie np wachnięcia obrotów silnika po wysterowaniu tego zaworka . Kręcenie tą śrubką w środku zmienia tylko skok ruchomego elementu zaworka po przekręceniu nie zamyka on przepływu gazu ze zbiornika ( mam jeden rozebrany i wiem jak to działa , ruszysz śrubkę przestaje zamykać ) . Radzę sprawdzić czy po twojej ingerencji jest on teraz szczelny , na nim jest strzałka pociągnij lub spróbuj pociągnąć powietrze w odwrotnym kierunku jak zaworek masz w rękach i ma on zdjęte wężyki . Jeżeli będzie on przepuszczał nawet minimalnie to jest do wymiany i nic tu nie da że zaczał cykać . Sterownik i tak i tak wyświetli błąd . Sterownik kontroluję pracę tego zaworku tylko pośrednio , czyli nie jest w stanie stwierdzić , że on cyka lub nie . Natomiast sprawdza czy w momencie jego wysterowania spadło podciśnienie w układzie dolotowym i czy podciśnienie wzrasta w czasie wysysanie par paliwa ze zbiornika paliwa bo układ jest szczelny hermetycznie jeżeli nie wzrasta będzie błąd świadczący o nieszczelności w układzie par paliwa , po jego zamknięciu też sprawdza czy wzrasta podciśnienie , wtedy "wie" , że on funkcjonuje . Samo wysterowanie zaworka występuje tylko podczas pracy na wolnych obrotach bo tylko wtedy w momencie tzw stabilizacji jest on w stanie sprawdzać jego działanie i skoki na podciśnieniu . Żeby błąd nie występował trzeba usunąć usterkę , która niby się pojawia po przetankowaniu samochodu ( info z Serwisu VW ). Niby po przetankowaniu nic innego nie pomaga jak wymiana filtra węglowego i zaworka zarazem z tym , że trzeba po zdjęciu tego filtra węglowego i odpieciu od układu zaworka przedmuchac cały układ albo jak się stoji na wolnych obrotach co jakiś czas lekko zwiększyć obroty wtedy steroewnik nie włącza zaworka sprawdziłęm sam i nie mam tego checka od prawie pół roku a usterka jak była tak jest .

  • Błąd 16825 dotyczy niewłaściwego przepływu i może być (nie musi) spowodowany tym, o czym napisałem wcześniej. U mnie poluzowanie śruby pomogło i błąd nie wyskakuje już nawet jako sporadyczny. Co do dmuchnięcia w przeciwnym kierunku do narysowanej strzałki, to zarówno przed jak i po mojej ingerencji zawór wykazuje szczelność. Oczywiście nie twierdzę, że te zawory nie ulegają awarii, jednak wydaje mi się, że w większości przypadków następuje zaciśnięcie śruby (przypadek opisywany wyżej). Polecam wszystkim spróbowanie opisanej czynności - w przypadku rzeczywistej awarii zaworu i tak nic nie tracimy, a jeśli zawór jest sprawny, to usprawnimy przepływ i jest bardzo duża szansa, że błąd się już nie pojawi.
    Pozdrawiam

  • Jedno pytanie , kiedy u ciebie klika ten zawór ? Czy też na wolnych obrotach jak silnik jest ciepły ? Z tego co pamiętam musi on mieć chyba min. 70 stopni aby ten zaworek uruchamiać .

  • Zawór cyka o ile pamiętam po przekroczeniu 60st.C. Cyka chwilę i później się zamyka i tak się cykle powtarzają. Żeby sprawdzić czy cyka również na podwyższonych obrotach, musiałby mi ktoś pomóc, czyli ja pod maskę, a ktoś depcze pedał gazu:) (na razie nie mam jak tego sprawdzić).
    Pozdrawiam

  • No dzięki za odpowiedź , on na podwyższonych obrotach nie cyka sprawdzałem ( chyba , że tylko u mnie ) . Ja mam sposób żeby błąd się nie pojawiał co jakiś czas delikatnie na gaz jak stoję na czerwonym i wtedy błąd nie pojawia się nigdy . A co do awarii tego zaworka to występuje po przetankowaniu samochodu wystarczy że zobaczysz paliwo we wlewie i duża szansa na jego awarię bo paliwo dostaje sie do filtra Evap i kleji węgiel aktywny i rozpuszcza taką gąbkę , która ma uniemożliwić dosatanie się tego węgla do wężyka . Jeżeli u ciebie był w zaworku taki czarny pyłek to niestety duża szansa na powrót awarii .

  • Zbiornik przelałem raz, no może dwa razy (przez 8 lat użytkowania auta) i to w dodatku dolewając wyłącznie tyle, żeby kwota na fakturze była równa. Czarnego nalotu tudzież pyłku nie mam. Zaworek zmieniałem natomiast raz i oczywiście po wymianie bardzo długo był spokój. Błąd jednak pojawił się ponownie. Pomagało przesmarowanie zaworu N80 WD40 oraz przedmuchanie tegoż zaworu i układu odprowadzania par sprężonym powietrzem. Za którymś jednak razem nie pomogło i postanowiłem kombinować. Wiedziałem, że to N80, bo słabo cyka to raz, a dwa, że nie przelewam zbiornika, co więcej nawet nie leję do odbicia. Na włączonym rozgrzanym silniku zacząłem kręcić omawianą wyżej śrubką i zawór się rozkręcił. Cyka mocno i dalej jest szczelny. Błędu 16825 brak. Napisałem powyższego posta z uwagi na to, że wiem z własnego doświadczenia, że awaria tudzież "zaciśniecie" tego zaworu może nastąpić nawet, gdy nie przelewamy zbiornika. Wtedy powyżej opisane czynności mogą pomóc.

  • Jasne dobrze , że napisałeś może ktoś skorzysta ja już mam dosyć tego problemu , tzn na razie tego błędu nie mam i u mnie zawsze był 16825 "błąd sporadyczny nie związany z osprzętem , brak osprzętu" dziwny tekst ale tak to dokładnie brzmiało obojętnie czy miałem oryginalny zaworek czy później 3 inne i wszystkie nowe gościu mi je wymieniał na gwarancji aż w końcu rozłożył ręce i powiedział trzeba jechać do elektronika bo to coś z elektryką ale wierzyć mi się nie chce . Ja faktycznie raz zbiornik przelałem bo nie wiedziałem , że nie wolno i dolałem właśnie do pełnej kwoty i zobaczyłem paliwko a że jechałem później płytówką z olszyny to może i sie nalało gdzieś wachy kto wie . W każdym razie ten błąd w ASO mam tam znajomego to mi pokazał coś czego im nie wolno pokazywać czyli to co na ekranie się pojawiło komputera , błąd jest spowodowany błędem konstrukcyjnym systemu EVAP , powstaje po przetankowaniu pojazdu , wina klient bo nie tankował samochodu zgodnie z instrukcją samochodu . Czynności , które należy wykonać rozłączyć węże , przedmuchac układ sprężonym powietrzem , wymienić fitr evap i zawór n80 w przeciwnym razie sama wymiana zaworu spowoduej jego ponowną awarię . To co napisałem to nie ściema i chyba u mnie trzeba ten filtr wymienić sam filtr to chyba 70 zł i zawór chyba do 90 niby piszę że nawet za 70 sa a wycena ASO ??? 700 zł . Ale jaja .

  • Chciałem Was jeszcze troszkę podpytać w tym temacie, bo widzę po wypowiedziach, że jesteście I liga z zaworków odpowietrzania. Otóż u mnie występuje ten sam błąd i sprawdziłem sobie zawór na przepływ i okazało się, że podczas wdmuchiwania powietrza przepuszcza w kierunku przeciwnym do jego normalnej pracy. Mam pytanie, czy u Was również występował błąd 16555 - zbyt uboga mieszanka, bo u mnie idą te dwa błędy w parze, czy może mieć to związek jedno z drugim. Ponadto zauważyłem, że zawór w moim aucie posiada oznaczenie SAGEM PA-66-GF30, a nie jak powinien oryginał BOSCH PA66-GF-35. Na zaworku tym wygrawerowany jest również jakiś numer charakterystyczny dla kupowanych używek. Jestem kolejnym właścicielem auta i nie znam na bank jego przeszłości. Po czym poznam, że powinienem również wymienić filtr z węglem aktywnym.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 19-09-2012, 08:31[/i] ][/size]
    No i jeszcze jedna sprawa. Wymontowałem swój zaworek i okazało się, że ta śruba regulacyjna wykręcona była do oporu. Troszkę ją wkręciłem i zaworek zaczął trzymać powietrze w obu kierunkach lecz po podaniu napięcia nie było charakterystycznego cykania - ale otwiera i zamyka. Kiedy ponownie troszkę popuściłem tą śrubę - do uzyskania tego cykania, to niestety przepuszcza zwrotnie powietrze. Podkręciłem z powrotem do momentu kiedy trzyma i zamontowałem do auta. Pojeżdżę i zobaczę co będzie się działo. Wszystko jednak wskazuje, że jest uszkodzony.

  • U mnie błąd 16555 nie występuje równolegle ale u Ciebie może mieć ten zawór wpływ dlatego , że on jak się otworzy lub jest uszkodzony i otwarty cały czas ( on nie powinien przepuszczać chyba w żadną ze stron on dopiero przepuszcza jak zostanie wysterowany , druga sprawa nie spotkałem się z zaworem firmy sagem bardziej mi to wygląda na zawór z jakiegoś francuza ) dlaczego pisze że może mieć wpływ bo on doprowadza opary z baku do spalania do przepustnicy tylko że pod jej łopatkę a sterownik samochodu oblicza ile powietrza przepłynęło właśnie z kąta wychylenia tej łopatki (dodajesz gazu to łopatka się otwiera bardziej , otwiera się bardziej to sterownik musi dodać benzyny żeby mieszanka była odpowiednia) , teraz uszkodzony zaworek lub nie właściwie działający co powoduje że pod ta łopatke dostaje się lewe powietrze (bo tych par nie ma tam za dużo ) , którego sterownik nie widzi bo łopatka jest wychylona tyle ile jest i w/g wysterowania zawór par paliwa jest zamknięty ( u ciebie np otwarty bo jest wadliwy lub niewłaściwy poszukaj na allegro takiego zamiennika do fabi w/g mnie nie będzie ) to daje mniej benzyny i mogą się dziać różne rzeczy , typu sonda zczyta że jest za dużo tlenu i leci kabarecik . Opisz czy coś jeszcze się dzieje z samochodem , czy np są problemy z przyśpieszaniem , szarpie na wolnych obrotach itd.

  • Auto nie wykazuje żadnych negatywnych objawów. Rozruch sinika jest idealny, praca płynna, bez szarpania. Jedyne co zauważyłem to auto dostaje kopniaczka dopiero przy około 3 tys.obr. do tego miejsca jest troszkę mułowate ale to jest 47 kw więc raczej to norma. W związku z błędami, do tej pory wykonałem już następujące czynności

    • wymiana świec bosch platinium
    • wymiana filtra paliwa mann 4 bar
    • wymiana sondy lambda oryginał NKG
    • wymiana sondy lambda bosch
    • powrót do sondy lambda tej, która była w pojeździe
    • wymiana filtra powietrza
    • zmiana oprogramowania sterownika silnika na najbardziej aktualną wersję
      I kontrolka nadal się załącza, wykazując błędy. Ręce opadają.
  • No mnie też opadają , ja już słyszałem takie diagnozy jak uszkodzony sterownik silnika ja się pytam napewno on na 100 % , więc mówię do mechaniola ok niech pan wymienia ale jak kontrolka się będzie dalej zapalać odda pan pieniądze to nagle on już nie jest taki pewien więc ja mówię przed chwilą było na 100 % więc mu mówię nie usunął pan usterki więc nie zapłacę i tak powinno być . Nie jedziesz na komputer gdzie każdy mówi , że on musi podłączyć swój tylko jedziesz i mówisz proszę mi usunąć usterkę jak nie usunie nie płacisz za odczyt błędów .

  • mam ten sam problem co wy zapala sie nieszczesna kontrolka a w raporcie pisze bląd sporadyczny przesdtałem sie juz z tym uzerac bo koszt to ok 800 zł posiadam fabie 2.0 kupiłem kabel interfejsu za 100zł i jak sie zapali nieszczesna lampka po ok 40km od zatankowania kasuje ja i mam spokój

  • A jak doszło do zapalenia 1 raz pamietasz ? Ja też mam kabelek z viakena i na początku kasowałem a błędu możesz unikać np jak stoisz na światłach to co jakiś czas dodaj lekko gazu .

  • w moim przypadku poprzedni wlasciciel przetankował autko i zalał wklad weglowy i prawdopodobnie zawor tez nadaje sie do wymiany a dodawanie gazu w moim przypadku niezdaje rezultatu nawet podczas jazdy lampka umie sie zapalic i swiecic

  • [b]fist4sz3k[/b], a gdzie szukać tych śrubek? 🙂 <!-- s:) -->

  • Śrubka jest w zaworze N80.
    Pozdrawiam

  • Muszę pochwalić kolegę , który doradził poluzowanie śrubki w zaworze N80 u mnie wygląda na to , że też pomogło . Oczywiście plusik zaraz do ciebie poleci za pomoc . Ja poluzowałem tak z 3/4 obrotu i zaworek teraz głośniej klika . :hurra: <!-- s:hurra: -->

  • Witam.
    Mam Skodę fabię 1.4 16 V i mam kilka pytań dotyczących tego zaworu N80

    1. najważniejsze, gdzie ten zawór jest umiejscowiony ?
      przeglądałem fora i nigdzie nie moglem znaleźć info gdzie on jest zamontowany, nawet
      szukałem jako części i też nie mogłem jej znaleźć w internecie, bo gdybym zobaczył jak wygląda ten zawór to
      może byłbym w stanie go zlokalizować.
      w załączniku nr 1 przesyłam zdjęcie silnika, proszę o podpowiedź gdzie ten zawór się znajduje, ponieważ chciałbym
      wypróbować metodę poluzowania śrubki w tym zaworze, jak pisał wyżej kolega.
      2 czy "cykanie" które powinniśmy słyszeć wyraźnie to jest przy zimnym czy ciepłym silniku ?
    2. na załączonym zdjęciu nr 2 zaznaczony element na czerwono - co to jest ??
      Proszę o podpowiedź, z góry dziękuję i pozdrawiam.
  • [quote="gregmaz"]Auto nie wykazuje żadnych negatywnych objawów. Rozruch sinika jest idealny, praca płynna, bez szarpania. Jedyne co zauważyłem to auto dostaje kopniaczka dopiero przy około 3 tys.obr. do tego miejsca jest troszkę mułowate ale to jest 47 kw więc raczej to norma. W związku z błędami, do tej pory wykonałem już następujące czynności

    • wymiana świec bosch platinium
    • wymiana filtra paliwa mann 4 bar
    • wymiana sondy lambda oryginał NKG
    • wymiana sondy lambda bosch
    • powrót do sondy lambda tej, która była w pojeździe
    • wymiana filtra powietrza
    • zmiana oprogramowania sterownika silnika na najbardziej aktualną wersję
      I kontrolka nadal się załącza, wykazując błędy. Ręce opadają.[/quote]

    Informacja dla wszystkich z podobnym problemem. Winna była pompa paliwa, podawała zbyt słabo tj. ok. 2 bary. Wymiana na nową załatwiła sprawę. Od dłuższego czasu jeżdżę "bez błędów".

Log in to reply