[F1 i F2] czujniki w skodzie
-
Funkcja:
[b]czujnik położenia wałka rozrządu[/b] znajduje się w obudowie wałka rozrządu. Do jego zadań należy rozpoznanie cylindra przy uruchomieniu silnika, zapoczątkowanie pierwszego wtrysku i zapłonu, jak również wysyłanie sygnału sterującego do prawidłowego wtryskiwacza w systemie pompo-wtryskiwaczy.Funkcja:
[b]Czujnik temperatury wody chłodzącej.[/b] czujnik ten z reguły wkręcany jest w blok silnika. Rejestruje on temperaturę wody w układzie chłodzenia. Odczytana wartość pozwala urządzeniu sterującemu na korektę ilości wtryskiwanego paliwa podczas jazdy przy rozgrzanym silniku.Funkcja:
[b]Czujnik położenia przepustnicy.[/b] czujnik ten jest zintegrowany z osią przepustnicy i informuje o wartości kąta otwarcia przepustnicy.
Informacja ta w połączeniu z innymi danymi służy do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.Funkcja:
[b]Czujnik temp. powietrza. [/b]czujnik ten znajduje się w układach zasysających silnika i rejestruje temperaturę powietrza. Zarejestrowana wartość wykorzystywana jest w systemie sterowania pracą silnika jako wielkość korygująca.Funkcja:
[b]Czujnik spalania stukowego. [/b]stukanie jest niekontrolowaną formą spalania w silnikach o zapłonie iskrowym. Ponieważ długotrwałe stukanie może doprowadzić do uszkodzenia silnika należy je kontrolować i regulować.Funkcja:
wartość prędkości obrotowej kół wykorzystują systemy pomocnicze takie jak ABS czy ASR, jest ona wielkością rejestrowaną przez prędkościomierz oraz system nawigacji GPS, gdzie służy do obliczania przejechanych kilometrów. Uszkodzenie czujnika powoduje awarię w/w układów, a co za tym idzie pogorszenie bezpieczeństwa jazdy.Funkcja:
czujnik skrzyni biegów mierzy prędkość obrotową na wyjściu ze skrzyni biegów. Sygnał o prędkości obrotowej służy do dokładnej regulacji i decyzji, kiedy bieg musi zostać włączony.Funkcja:
czujnik służy do pomiaru prędkości jazdy. Montowany jest zazwyczaj w skrzyni biegów. Uzyskana w ten sposób informacja wymagana jest do wskazań prędkości, dla urządzeń do regulacji prędkości i instalacji przeciwpoślizgowych.Funkcja:
czujnik masy zasysanego powietrza znajduje się między filtrem powietrza a przepustnicą. Mierzy on natężenie przepływu powietrza zasysanego przez silnik, które jest podstawową wielkością służącą do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.Funkcja:
czujnik masy zasysanego powietrza znajduje się między filtrem powietrza a przepustnicą. Mierzy on natężenie przepływu powietrza zasysanego przez silnik, które jest podstawową wielkością służącą do określenia dawki wtryskiwanego paliwa.Funkcja:
czujniki te kontrolują stan poziomu oleju silnikowego, cieczy chłodzącej oraz płynu w spryskiwaczach, a w razie jego niedoborów uruchamiają lampkę kontrolną.Funkcja:
zawór wolnych obrotów reguluje prędkość obrotową silnika na biegu jałowym. Zawór sterowany jest elektromagnetycznym siłownikiem krokowym i reguluje dopływ powietrza do silnika przy zamkniętej przepustnicy.
Zadaniem zaworu jest utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika bez względu na jego aktualne obciążenie.Funkcja:
zawór wolnych obrotów reguluje prędkość obrotową silnika na biegu jałowym. Zawór sterowany jest elektromagnetycznym siłownikiem krokowym i reguluje dopływ powietrza do silnika przy zamkniętej przepustnicy.
Zadaniem zaworu jest utrzymanie stałej prędkości obrotowej silnika bez względu na jego aktualne obciążenie.Funkcja:
Sonda Lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach wychodzących z silnika.
Zmierzona zawartość tlenu zamieniana jest na specyficzny dla typu sondy (tytanowa, cyrkonowa) sygnał elektryczny, który podawany jest do jednostki sterującej silnikiem. Pomiar dokonywany jest w czasie rzeczywistym i służy do korekty składu mieszanki zasilającej silnik pod kątem optymalizacji procesu spalania (obniżenie zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin).Funkcja:
Czujnik umieszczony jest w układzie dolotowym silnika za przepustnicą i mierzy ciśnienie panujące w kolektorze ssącym. Zmierzona w czasie rzeczywistym wartość ciśnienia zamieniana jest przez czujnik na sygnał elektryczny podawany do jednostki sterującej silnikiem.
Dane z czujnika ciśnienia wraz z danymi z czujnika przepływu powietrza (przepływomierz) i temperatury zasysanego przez silnik powietrza wykorzystywane są przez jednostkę sterującą do ustalenia aktualnego w danym momencie składu mieszanki zasilającej silnik. -
na ustalenie AKTUALNEGO SKŁADU MIESZANKI
mają wpływ następujące czujniki
CZUJNIK CIŚNIENIA W KOLEKTORZE SSĄCYM (MAP SENSOR)
CZUJNIK PRZEPŁYWU POWIETRZA (MAF SEnSOR) - massive air flow sensor
CZUJNIK KĄTU OTWARCIA PRZEPUSTNICYi CZUJNIK TEMPERATURY ZASYSANEGO POWIETRZA (wielkość korygująca)
CZUJNIK TEMPERATURY WODY W UKŁADNIE CHŁODZENIA (wielkość korygująca)SONDA LAMBDA (oxygen sensor) (optymalizacja procesu spalania)
tak więc żeby dobrze ustawić wszystko
trzeba móc swobodnie grzebać w ustawieniach tych czujnikówa praktycznie rzecz biorąc w 3:
MAP SENSOR
MAF SENSOR
SONDA(y) LAMBDA
- kontroler sądy lambda nazywa się EFIE -
[b]tikime3[/b] kawał dobrej roboty <!-- s --> .
-
dobra ty mi lepiej powiedz gdzie w skodzie jest MAF SENSOR <!-- s:) -->
czujnik zasysanego powietrza (ilości)
sądzę że czujnik temperatury jest zespolony razem z nim
mam fabię 16V -
[quote="tikime3"] gdzie w skodzie jest MAF SENSOR <!-- s:) -->
[/quote]Nie wiem, ale jak dojdziesz proszę o info .
-
[quote="tikime3"]gdzie w skodzie jest MAF SENSOR
czujnik zasysanego powietrza (ilości) [/quote]
odgrzebując temat :
MAF - inaczej "przepływka" - jest zamontowany / osadzony w rurze zaraz za filtrem powietrza ( TDI ) charakterystyczna rzecz to wiązka przewodów "wchodząca" do tej rury. znajduje się z lewej strony obudowy filtra.