[F2] Chiptuning 1.2 TSI CBZA/CBZB

Topic created · 14 Posts · 8063 Views
  • Czy ktoś z forumowiczów FCP podnosił moc silnika w swojej Fabii z silnikiem 1.2 TSI CBZA/CBZB? Jakieś doświadczenia w tym zakresie? Ja mam u siebie silnik CBZA i chętnie podkręciłbym go przynajmniej do wartości które oferowane były w fizycznie bliźniaczym motorze CBZB 🙂 Zawsze to o kilka "kucy" oraz parę "niutków" więcej... 🙂 <!-- s:) -->

    Ja spotkałem się z bardzo dobrymi opiniami o optymalizacji mocy silników opracowanych przez szwajcarską firmę O.CT. Mieli oni w Polsce sieć warsztatów współpracujących, które wykonywały optymalizację metodą wgrania opracowanego przez Szwajcarów oprogramowania. Niestety, strona http://www.oct-polska.pl jest mega nieaktualna, a żaden z wymienionych tam warsztatów w woj. mazowieckim nie jest już ich partnerem. Przypuszczam, że przyczyną tego stanu rzeczy mogły być astronomiczne ceny, które z informacji uzyskach od przedstawiciela O.CT Polska dla silnika 1.2 TSI CBZA wynoszą... 3 tys PLN netto :lol: Cóż, fantazja kogoś poniosła, a szkoda, bo oferta zwiększenia mocy i momentu obrotowego [url=http://www.oct-tuning.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1211&category_id=989&option=com_virtuemart&Itemid=38&lang=en]wygląda bardzo obiecująco[/url].

    Tym niemniej są różne inne firmy trudniące się optymalizacją parametrów pracy silników doładowanych. Niestety część z nich nie ma pozytywnych opinii, co więcej ich oferta nie wzbudza mojego zaufania. Ma ktoś z Was jakieś doświadczenie? Może wykonał tego typu modyfikację, może polecić lub odradzić jakiś warsztat (najlepiej na Mazowszu lub bliskiej okolicy 😉 )

  • Sprawdź czy półosie / przeguby / skrzynia, są te same by moment przenieść.
    Jeśli tak to może wystarczy załadowanie samego programu z ...B do twojego sterownika lub jego wymiana.
    Wymienione elementy cierpiały u mnie w F1 tdi i były bardzo podatne na awarię, szczególnie po ich wymianie po awarii 😉 <!-- s;) -->

    tapatalk

  • [quote="kapi"]Sprawdź czy półosie / przeguby / skrzynia, są te same by moment przenieść.[/quote]
    Sprawdzałem to już jakiś czas temu i wszystko wskazuje na to, że nie ma żadnych różnic fizycznych w obrębie silnika i układu przeniesienia napędu. Jedyne co było fabrycznie inne to hamulce z tyłu - w CBZB dawali tarcze, w CBZA bębny. To jest temat do osobnej analizy - niestety u mnie jest belka bez uszu do montażu zacisków więc modyfikacja wymaga zmiany belki, a tego się obawiam.
    [quote="kapi"]Wymienione elementy cierpiały u mnie w F1 tdi i były bardzo podatne na awarię, szczególnie po ich wymianie po awarii 😉 <!-- s;) -->[/quote]
    Hehe, jak to cierpliały po wymianie po awarii? 🙂 Jakieś zbyt słabe zamienniki dałeś? 😄 Z ilu i na ile podkręcałeś silnik? Ja znam gościa, który w Ibizy 1.9 TDI wykręcił coś ok. 300 kucy... (oczywiście po mega modyfikacjach 😉 ) Rozumiem, że nie mówisz o tego typu podbiciu...? 😉

  • Możesz napisać do Denisa na SH. On miał w octavii czipa z 77kW na 89 kW. Fajnie mu to chodziło i był zadowolony 🙂 <!-- s:) -->

  • Moj temat z F1 chyba jeszcze gdzies błądzi na forum 😉 <!-- s;) -->
    Wymieniłem ori uszkodzone części na ogólnodostępne zamienniki ale najwidoczniej materiały z których były wykonane nie odzwierciedlaly oryginału.
    Różnica np 300 za zamiennik a prawie 1000 za oryginał robił wtedy różnice.
    A moc podbilem raptem o 30KM/60Nm.
    No i sławna, mocna skrzynia też nie wytrzymała. Mechanizm roznicowy zaczął się odzywać.
    U mnie był tylko program robiony przez Aligatora. Wykres też gdzieś tu był.
    Żadnych modyfikacji sprzętowych nie robiłem.

    tapatalk

  • Fajny temat 😉 <!-- s;-) -->

    No właśnie ciekawią mnie różnice między cbzb i cbza. Czy to tylko soft i skrzynia 6, czy coś jeszcze.

  • [quote="iceman"]No właśnie ciekawią mnie różnice między cbzb i cbza. Czy to tylko soft i skrzynia 6, czy coś jeszcze.[/quote]
    Co do skrzyni to wg mojej wiedzy i orientacji w Fabii mk2 montowana była skrzynia 5cio biegowa, zarówno w wersji ze słabszym silnikiem CBZA, jak też mocniejszym CBZB. W Rapidach było już inaczej, bo silnik CBZB łączony był z sześciostopniową przekładnią ręczną. No i rozumiem, że u Ciebie jest tak samo. Ale to nie powinno dziwić - z czegoś te różnice w cenie między Fabią a Polo wynikają 😄 <!-- s:D -->

    Przeszukując różne fora pod kątem informacji o chiptuningu trafiłem na parę dobrych opinii na temat niejakiej firmy Vitesse spod Łodzi. Dla omawianego tu silnika CBZA/CBZB mają [url=https://vitesse.auto.pl/chiptuning_lodz.php?auto=Skoda_Fabia_5J]taką ofertę optymalizacji[/url], a do tego nie straszą cenami tak jak np. szwajcarska sieć O.CT, a z trzeciej strony nie wyciskają "siódmych potów" z tego motoru, jak parę innych firm, na ofertę których również gdzieś natknąłem się w sieci.

  • No i temat z mojej strony wędruje do szuflady :x Fabia dostała strzał w dupę... 😐 Drugi raz w ciągu 5 miesięcy tył rozwalony... 😢 <!-- s😢 -->

  • Mocno dostała? Szkoda auta...

    Będąc dalej w temacie to jednak chyba jakieś różnice muszą być pomiędzy cbza a cbzb poza softem. Nawet po chipie moc i moment cbzb ma większą. Gdyby to był tylko soft to obie wersje miałyby mnie więcej te same parametry.

  • [quote="iceman"]Mocno dostała?[/quote]
    I mocno, i nie. Rozwalony jest zderzak, belka wzmocnienia zderzaka, wgnieciony pas tylny, urwane lampy tylne, rozwalona klapa (szyba nie pękła). Najechanie na tył podczas przepuszczania pieszego na oznakowanym przejściu... i nie powstała bynajmniej w wyniku gwałtownego zatrzymania się, a tego że gość jadący z tyłu Audi grzebał w telefonie! :evil: <!-- s:evil: --> Najgorszy ból polega na tym, że w lipcu była analogiczna szkoda, której skandaliczny proces likwidacji opisywałem w [url=https://forum.fcp.pl/viewtopic.php?f=45&t=24029]innym wątku na FCP[/url]. Dopiszę w wolnej chwili ciąg dalszy tamtej historii, ale życie pokazuje, że kolejną historię naprawy trzeba pisać na nowo.

  • Fabia już po naprawie. W związku z jej realizacją przez ostatni miesiąc miał okazję jeździć zastępczym Hyundaiem i30 i powiem szczerze, że gdy oddali mi Fabię po naprawie to poczułem się jakbym przesiadł się i prowadził wózek sklepowy... 😢 :roll: 😄 <!-- s:D -->

  • Przecież i30 to inna klasa...

    tapatalk

  • No inna 🙂 Ja tylko stwierdziłem że po powrocie do Fabii poczułem się jak podczas prowadzenia wózka w hipermarkecie... 😉 <!-- s;) -->

  • Trochę czasu minęło, a ja postanowiłem wrócić do tematu poprawienia osiągów mojej Fabii 😉 <!-- s;) --> Po wykonaniu rekonesansu na rynku chiptuningu i porównaniu ofert różnych speców z branży, przekonująca wydała mi się oferta firmy [b]Vitesse[/b] spod Łodzi. Zachęcony dobrymi opiniami na temat realizowanych tam modyfikacji postanowiłem spróbować. Umówiłem się i udałem na wizytę.

    Po wykonaniu pierwszego pomiaru na hamowni podwoziowej okazało się, że pomimo 145 tys przejechanych kilometrów moja Fabia ma o 7 koni mechanicznych i 13 Nm więkcej momentu obrotowego niż to wynika z danych katalogowych ([b]zmierzone wartości seryjne do [u]93KM[/u] oraz [u]173Nm[/u][/b]) 😄 Potem nadszedł czas na modyfikacje... i tu niemiła niespodzianka. Okazało się bowiem, że podczas odczytu programu ze sterownika występuje błąd. Pan Krzysztof, właściciel firmy, powiedział że na ponad 2 tysiące zmodyfikowanych pojazdów miał kilka razy taki przypadek. Niestety, pech chciał że moje auto dołączyło do tego nieszczęsnego grona. W tej sytuacji zaproponował mi próbny montaż box'a i pomiar wyników na hamowni - gdyby okazało się, że uzysk jest niewarty zachodu to go zdemontuje, a jeśli przyrost mocy będzie przyzwoity - będę mieć wybór czy decyduje się na taką modyfikację.

    [img]https://images90.fotosik.pl/246/7567d4d2e77e1b2b.jpg[/img]

    Po roboczym montażu boxa i wykonaniu pomiaru na hamowni wyszło, że możliwy do osiągnięcia przyrost to [b]106 KM[/b] oraz [b]198 Nm[/b] momentu obrotowego, co wydało mi się wynikiem jak najbardziej przyzwoitym. Tym sposobem silnik o kodzie CBZA zyskał parametry lepsze (głównie chodzi tu o moment obrotowy) niż jego odmiana CBZB 😄 Sam montaż boxa jest bardzo estetyczny - przykręcony został do wolnej śruby klemy akumulatora, a przewody w plastikowym peszlu poprowadzone zostały elegancko do dwóch czujników ciśnienia doładowania.

    [img]https://images90.fotosik.pl/246/e7ab7d615773df1b.jpg[/img]

    Różnica względem wartości seryjnych, chociaż może nie jakaś powalająca, jest moim zdaniem bardzo zauważalna. Już podczas powrotu do domu miałem okazję przekonać się, że względem tego co było poprzednio jest wyraźnie lepiej 🙂 Koszt takiej modyfikacji (box oraz jego dostrajanie + pomiary na hamowni) wyniósł 1k PLN. Czy warto, czy nie? Każdy musi odpowiedzieć sobie na to pytanie sam. Ja uważam, że warto 8-)

    p.s. bez problemu można znaleźć w sieci magików, wyciągających z 1.2 TSI CBZA/CBZB 130 koni mocy, ale modyfikacja wykonana w Vitesse poprzez instalację boxa i podniesienie osiągów silnika do wartości opisanych w tym poście, wydaje się być w pełni bezpieczna i godna polecenia

Log in to reply