Witaj na forum Fabia Club Polska

[F2] Zmiana lusterek manualnych na lusterka elektryczne podgrzewane

Temat utworzony · 20 Posty · 14440 Wyświetlenia
  • Mam problem z lusterkami manualnymi w Fabii 2 FL (2013) - joystick bardzo ciężko reguluje lusterka, szczególnie kierowcy, to znaczy ruch joysticka nie rusza sterowaniem wkładu, jakby linka była urwana. Dodatkowo przecierając wkłady ściereczką rusza się nimi - latają jakby szatan nimi miotał.

    Nie znalazłem samego sterowania - znalazłem całe lusterka manualne - nowe zamienniki lub używane w oryginały w podobnej cenie, tj. ok. 100zł za lusterko.

    Naszła mnie więc myśl, żeby sprawdzić jak wygląda sytuacja z elektrycznymi - sytuacja wygląda podobnie jak z manualnymi, nowe zamienniki i uzywane oryginały są w podobnej cenie (ok. 130-150zł).
    http://allegro.pl/lusterko-elektryczne-lewe-skoda-fabia-ii-5j-2007-i5111174523.html<!-- m --> - 134zł zamiennik
    http://allegro.pl/lusterko-elektryczne-prawe-skoda-fabia-ii-5j-2007-i5111176038.html - 134zł zamiennik

    Pytanie czy są podgrzewane.

    Pozostaje pytanie co jeszcze potrzebuję do tego retrofittingu. Na pewno przełącznik.
    http://allegro.pl/przelacznik-regulacja-lusterka-skoda-fabia-ii-ma2-i6633032821.html - nowy zamiennik 40zł
    http://allegro.pl/przelacznik-wlacznik-lusterek-skoda-fabia-2-ii-5j-i6535111787.html - używany oryginał 34zł

    Do tego zaślepka gałki sterowania lusterkiem od strony pasażera - nie znalazłem na Allegro ale podejrzewam, że osoby które sprzedają przełącznik lusterek z demontażu mogą przy okazji dorzucić zaślepkę.

    Pozostaje kwestia wiązek - czy wystarczy wymienić po prostu wiązki w drzwiach?
    Znalazłem takie wiązki drzwiowe - wygląda jakby się zgadzało - drzwi lewy przód mają jedną wtyczkę więcej do przełącznika.
    http://allegro.pl/show_item.php?item=5725698072
    http://allegro.pl/show_item.php?item=6614652858

    Pozostaje pytanie czy to wszytsko co potrzebuję?
    Czy tą wiązkę drzwiową będzie można wpiąć do kostki czy też jeżeli nie miałem fabrycznie elektrycznych lusterek to będzie potrzebna jeszcze wiązka od BCM do kostki w drzwiach i/lub wiązka od bezpieczników do kostki w drzwiach?
    Podejrzewam, że będzie trzeba w module komfortu zaprogramować też elektryczne lusterka?

  • Witaj Kolego [b]concept[/b],

    Od jakiegoś czasu również robię rozeznanie w temacie przeróbki lusterek. Do obsługi lusterek musisz mieć odpowiednią wersję BCM-a (taką, która to obsługuje) oraz wprowadzić odpowiednie kodowanie w celu "aktywacji" tej funkcji. Bez tego lusterka ani drgnął 🙂 <!-- s:) --> Gdybyś chciał zamontować u siebie tempomat to problem wersji BCM-a rozwiąże się samoistnie.

    Wiązki: w moim aucie jest ciekawa historia - sprawdź u siebie czy nie jest tak samo. W skrzynce bezpiecznikowej są dwa bezpieczniki dedykowane do obsługi lusterek: do obwodu mat grzewczych oraz silniczków (mają one odpowiednio numery 18 oraz 11). U mnie obydwa te bezpieczniki są fabrycznie obsadzone 😄 zatem obstawiam, że wiązka od modułu BCM jest położona. Pytanie tylko dokąd - czy do kostki w słupku, czy może dalej - do drzwi. Nie zdziwiłbym się wcale, gdyby pod tapicerką drzwi była po prostu wolna kostka. Najszybszym sposobem weryfikacji byłoby zdjęcie "gumowej harmonijki", łączącej drzwi z nadwoziem i sprawdzenie w kostkach odpowiednie piny: czy są czy ich nie ma. Ponieważ nie dysponuję garażem to wstrzymam się z tymi pracami do wiosny, choć podgrzewania lusterek brakuje i to strasznie.

    Lusterka które podlinkowałeś mogą być niestety tanim badziewiem. Sprzedawca nie pokusił się nawet o dokładniejszy opis sprzedawanego produktu. Ciężko powiedzieć czy mają one maty grzewcze, czy nie.

    Zaślepka po joysticku od mechanicznej regulacji lusterek ma numer [b]5J0867329A 47H[/b].

    Pozdr!

  • Też w międzyczasie rozeznałem temat, zakupiłem jednak oryginalne lusterka z demontażu + przełącznik i umówiłem się na montaż ze specem 🙂 <!-- s:) -->

    Jeżeli chodzi o zaślepkę sterowania manualnego lusterka z prawym drzwi to jej kod to właśnie 5J0867329A, z tym że 47H to kod koloru czarnego, wersja dla szaro-srebrnej tapicerki to 5J0867329A M48. Zaślepka w ASO kosztuje 3zł 🙂

  • Krótko mówiąc: szybki jesteś 🙂 Jak zamontujesz to daj proszę znać jak sprawa została rozwiązana. Szczególnie interesuje mnie kwestia wiązek (czy były, czy nie było). Jeśli nie będzie z tym dużo grzebania to może dam radę zrobić to jeszcze przed nadejściem wiosny 😄 <!-- s:D -->

    Myślę, że oryginalne lusterka z demontażu to opcja znacznie lepsza niż nowy zamiennik niskiej jakości. Ja rozglądam się za takimi właśnie, które będą mi pasować do auta 🙂

  • Działam siłą rozpędu, chcę zrobić jak najwięcej póki mi się chce.

    Fabia kupiona w zeszłym tygodniu więc jest zapał i motywacja do działania, jak zawsze przy "nowym" aucie.

    Ja kupiłem czarne lusterka - sprzedawca się zarzekał że lakier w stanie super, płaciłem po 100zł brutto sztuka + przełącznik 25zł brutto, całość z FV23%.

    Lakier mam srebrny, ale słupki są czarne więc powinno nieźle wyglądać.

    W razie problemów przełożę do elektrycznych lusterek czarne plastikowe tyły z manualnych a lakierowane tyły może kiedyś polakieruje pod kolor karoserii.

    Zaślepkę zamówiłem w ASO, ma być początkiem stycznia.

    Dam znać jak efekty.

  • W spodzie lusterka jest ta elektryka a reszte lusterka sie przekłada 🙂 <!-- s:) -->

    Concept, masz elektryke w drzwiach?

  • [quote="TOMUŚ"]Concept, masz elektryke w drzwiach?[/quote]
    A co jeśli ma? 🙂 Ja mam elektryczne szyby z przodu i... tak jak pisałem, w skrzynce bezpiecznikowej mam obsadzone bezpieczniki od lusterek 😄 <!-- s:D --> Czy to oznacza, że wiązka jest do samych drzwi poprowadzona? Orientujesz się?

  • Nie wiem czy mam elektrykę w drzwiach, jeszcze się za to nie zabierałem.

    Na razie pierwsza mina - lusterka przyszły w wersji UK, mimo zapewnień sprzedawcy, że to wersja kontynentalna.
    Jutro odsyłam i zamawiam nowe gdzie indziej.

  • [quote="jacekpk"][quote="TOMUŚ"]Concept, masz elektryke w drzwiach?[/quote]
    A co jeśli ma? 🙂 Ja mam elektryczne szyby z przodu i... tak jak pisałem, w skrzynce bezpiecznikowej mam obsadzone bezpieczniki od lusterek 😄 <!-- s:D --> Czy to oznacza, że wiązka jest do samych drzwi poprowadzona? Orientujesz się?[/quote]

    Jesli ma centralny i szyby el. to bedzie łatwiej dodać 🙂
    Jeśli tam nie tego to może dojść koszt sterowników na oba drzwi.
    Na temat wiązki nic nie wiem ale jedynie co sie dowiedziałem to trza będzie coś dorabiać jeśli chodzi o wiązkę.

    [quote="concept"]Nie wiem czy mam elektrykę w drzwiach, jeszcze się za to nie zabierałem.

    Na razie pierwsza mina - lusterka przyszły w wersji UK, mimo zapewnień sprzedawcy, że to wersja kontynentalna.
    Jutro odsyłam i zamawiam nowe gdzie indziej.[/quote]

    Prawe bym se zostawił a reszte mu oddał ze zwrotem kasy za oddane rzeczy 🙂

  • Kolego [b]concept[/b], jak tam sprawy się toczą. Zelektryfikowałeś swoje lustra? 🙂 <!-- s:) -->

    Ja badam na razie temat teoretycznie, szczególnie że do wiosny jeszcze trochę 🙂 Czym się różnią lusterka angielskie od europejskich, w sensie jak to rozpoznać, odróżnić?

  • Jestem już po montażu, ale u mnie temat się skomplikował.

    Te lusterka odesłałem, ale spec u którego umówiłem się na montaż zapewnił mnie trzy razy przez telefon, że nie ma różnicy między angielskimi i kontynentalnymi i mogę śmiało zamawiać. Zamówiłem więc kolejne angielskie i umówiłem się na montaż.

    Jak odebrałem auto od speca to okazało się, że jednak angielskie znacznie się różnią. Na pierwszy rzut oka są identyczne, niestety kąt ustawienia wkładu jest zupełnie inny - w lusterku kierowcy da się zobaczyć niewiele więcej niż bok swojego auta a w lusterku po stronie pasażera nie da się zobaczyć nawet kawałka swojego auta.

    Dodatkowo spec przy montażu złamał mi dżojstik przełącznika lusterek więc da się nimi manewrować wyłącznie naciskając wkład ręką.
    Ufam, że instalacja została jednak zrobiona i lusterka są zakodowane w BCM a po wymianie przełącznika będą działać.

    Musiałem przejechać od speca 350km na pół ślepo do domu. Niestety angielskich zwrócić już nie mogę więc niewiele mogę z nimi zrobić a reklamacji przełącznika nie uznali bo "uszkodzenie mechanicznie". Jeżdżę więc od tygodnia na pół ślepo.

    W międzyczasie zamówiłem nowe europejskie ale były w strasznym stanie, odesłałem, zamówiłem nowe. Zamówiłem też nowy przełącznik lusterek. Będę teraz umawiał się na przełożenie tych lusterek i przełącznika i mam nadzieję, że będą działały.

    Jeżeli chodzi o odróżnienie europejskich i angielskich to"de facto" nie da się na oko. Sygnałem ostrzegawczym, że mamy doczynienia z anglikiem jest lusterko asferyczne po prawej stronie (takie z kreską) bo asferyczne było montowane fabrycznie tylko po stronie kierowcy. Niestety są też angliki ze zwykłym sferycznym po prawej stronie i wtedy nie dowiesz się, że jest angielskie dopóki nie zamontujesz. Trzeba pytać handlarzy przed zakupem z jakiego auta zostało zdemontowane, albo kupić nowe.

    Nowa podstawa lusterka kosztuje w ASO 441zł, do tego trzeba przełożyć obudowę, ramkę i kupić ogrzewany wkład.

    Jeżeli chodzi o wiązki, to spec mówi, że nie było i skasował za dorobienie, ale nie było mnie przy tym więc zagwarantować nie mogę.

  • quote="concept" - w lusterku kierowcy da się zobaczyć niewiele więcej niż bok swojego auta a w lusterku po stronie pasażera nie da się zobaczyć nawet kawałka swojego auta. [/quote]
    Rozumiem, dzięki.
    [quote="concept"]Dodatkowo spec przy montażu złamał mi dżojstik przełącznika lusterek więc da się nimi manewrować wyłącznie naciskając wkład ręką.[/quote]
    To niestety chyba jakiś "druciarz", a nie spec.

    [quote="concept"]W międzyczasie zamówiłem nowe europejskie ale były w strasznym stanie, odesłałem, zamówiłem nowe. Zamówiłem też nowy przełącznik lusterek. Będę teraz umawiał się na przełożenie tych lusterek i przełącznika i mam nadzieję, że będą działały.[/quote]
    Po tym co napisałeś utwierdzam się w przekonaniu, żeby nie dawać nikomu grzebać przy tym temacie tylko ogarnąć go we własnym zakresie! 🙂 <!-- s:) -->
    quote="concept"Trzeba pytać handlarzy przed zakupem z jakiego auta zostało zdemontowane, albo kupić nowe. [/quote]
    Dzięki za wszelkie wskazówki 🙂
    [quote="concept"]Nowa podstawa lusterka kosztuje w ASO 441zł, do tego trzeba przełożyć obudowę, ramkę i kupić ogrzewany wkład.[/quote]
    Tak, wiem. Kwota takiego moda robi się całkiem spora przy zakupie nowych lusterek (w tym wypadku zamienników ja nie uznaję).
    [quote="concept"]Jeżeli chodzi o wiązki, to spec mówi, że nie było i skasował za dorobienie, ale nie było mnie przy tym więc zagwarantować nie mogę.[/quote]
    No właśnie - ja patrzyłem trochę na katalog i z częściami i wynikało z nich, że wiązki są tylko rozróżnione ze względu na obsługę elektrycznych szyb i zamka centralnego. O opcji elektr. lusterkach nigdzie nie było mowy, co więcej byłą adnotacja, że wolne kostki należy zaizolować. Stawiałbym zatem na to, że jeśli w aucie są elektryczne szyby i centralny zamek to wiązka z kostką do lusterek powinna być zaizolowana i gotowa do użycia. A utwierdza mnie w tym przekonaniu to o czym pisałem wcześniej - u mnie w skrzynce bezpieczników obsadzone są bezpieczniki od lusterek, ktorych mam fabrycznie manualne 🙂

  • że prawe jest większe i ma martwe pole a lewe jest małe 🙂 <!-- s:) -->

  • [quote="TOMUŚ"]że prawe jest większe i ma martwe pole a lewe jest małe 🙂 <!-- s:) -->[/quote]
    To przywaliłeś z grubej rury :lol:

  • napisalem prawde :lol: i co mi zrobią ? 😄 <!-- s:D -->

  • U mnie temat wyprostowany, lusterka europejskie założone, jedno lusterko nie działało jeszcze w płaszczyźnie góra-dół, wiązka miała pomylone PINy, więc była coś w niej robione (wygląda jakby jej jednak fabrycznie jej nie było).

    Teraz już wszystko działa idealnie i doceniam podgrzewanie lusterek w deszczu 🙂 <!-- s:) -->

    Na razie zrobione:

    • zmiana lusterek manualnych na elektryczne podgrzewane
    • wymiana moudłu komfortu na prawie najwyższy, automatyczne zamykanie centralnego po przekroczeniu 15km/h i otwarcie po wyjęciu kluczyka
    • instalacja tempomatu
    • aktywacja komputera pokładowego
    • instalacja nawigacji z modułem bluetooth i mikrofonem w podsufitce w miejsce radia blues
    • kamera cofania
    • kamera przednia podpięta po zapłonie
    • wymiana manualnej klimatyzacji na climatronic

    Na ten moment poluję na licznik z maxidotem, ale wywiało benzynowe z Allegro....

  • No pięknie 🙂 Ambitnie działasz 🙂 <!-- s:) -->

    Jak to wyszło kosztowo jeśli chodzi przeróbkę lusterek oraz montaż climatronika?

  • Lusterka to ok. 200-300zł robocizna i wiązka + lusterka używki + przełącznik (minus sprzedaż manualnych). Udało mi się kupić w kolorze więc odpadło lakierowanie.

    Climatronic 400zł za części (nagrzewnica, czujniki temperatury, czujnik fotooptyczny, panel sterowania, wtyczki).
    Robocizna - montaż + dorobienie wiązki do wtyczek 1000zł.
    Minus sprzedaż manualnej nagrzewnicy i panelu.

    Do listy dołączył jeszcze podłokietnik - najpierw kupiłem nowy zamiennik chiński do Golfa IV za 100zł ale jego jakość to niestety tragedia, zwróciłem i kupiłem oryginał używkę w super stanie do Golfa IV za 50zł, góra jest identyczna do Fabki, musiałem dokupić łapę przykręcaną do podłogi i zaślepki łapy (200zł w ASO) - całość wyszła więc 250zł.

    Doświetlanie zakrętów i podgrzewane siedzenia odpuszczam - nie wydają mi się warte kwoty, którą trzeba wyłożyć.

    Sprawdzam za to co jakiś czas Allegro pod kątem licznika z maxidotem, jak się trafi do 300zł to pewnie kupię.

  • Ostatni moja baba rozwaliła lusterko i tak się zastanawiam czy jak bym wkłady dał podgrzewane i podłączył do wiązki podgrzewania szyby to wszystko by hulało...

    Wysłane z mojego Lenovo K50a40 przy użyciu Tapatalka

  • By Ci hulało tylko dłużej by ogrzewało lustro czy szybę 🙂 <!-- s:) -->