Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] 1.4 16V: Wiatrak chłodnicy nie działa

Temat utworzony · 7 Posty · 11435 Wyświetlenia
  • Hej,
    Wczoraj temperatura sinika w czasie jazdy (w korku) skoczyla do ~120st.C. Wiatrak sie nie włączył. Niedawno wyminialem u mechanika czujnik który jest wkrecany w chłodnice(sadze ze to on odpowiada za wlaczanie wentylatora) poniewaz miałem tam nieszczelność.
    Jak sprawdzic czy to wina wentylatora czy tego czujnika?
    Czy w F1 1.4 16V mozna prosto wymienic wiatrak? Widzialem w innym temacie ze czasem wentylator jest zintegrowany z chłodnicą a czesme jest osobnym elementem.

  • Na autokacik.pl znalazlem:

    1. pokręć ręcznie wentylatorem czy nie ma dużego oporu (walnięte łożysko) i czy nie ma czegoś w rodzaju skokowego oporu (co może wskazywać na walnięte uzwojenie)

    2. jeżeli się kręci normalnie -> zacznij od bezpiecznika, taki duży przy plusowej klemie akumulatora od strony kabiny

    3. jeżeli bezpiecznik jest dobry -> sprawdź czy wentylator kręci "na krótko" - wypnij wtyczkę z włącznika/czujnika wentylatora (na dole chłodnicy od strony akumulatora) i zewrzyj styki drucikiem, jeżeli kręci to wentek jest dobry ale może być walnięty czujnik

    Moje pytanie do punktu trzeciego, moze ktos juz cos takiego robil... "zewrzyj styki drucikiem" : mam zewrzec wszystkie trzy styki we wtyczce czy tylko ktores konkretne?

  • Witam
    Powiem tak. Ja bym nie robił zwarcia czujnika za pomocą "drucika" . W tym celu użył bym bezpiecznika o małej wartości lub probówki z żarówką 21W.
    Podobno grupa Vag ma takie coś że 2 tryby pracy wiatraka.

    1. powolny
    2. normalny
      Trzeba wziąć schemat i zobaczyć które kabelki są od czego.
      Nie zwieraj wszystkich do kupy :!: <!-- s:!: -->
      Czasami zdarza (głownie we Fiatach) że wiatrak się zaciera lub ma zbyt wysokie opory obrotu czyli kręci się zbyt wolno.
  • Problem zidentyfikowany... A wiec u mnie nie dziala jeden bieg (pierwszy) w wiatraku. Podobno odpowiada za niego jakis ukladzik rezystorowy ale ciezko sie dostac do wnetrza wiatraka, zeby sie bawic w jego naprawe.
    Nowy wiatrak juz zakupiony (cena 160 zł) ale poki co nadal jezdze na tym zepsutym.

    Co do sprawdzenia wentylatora to wtyczka ma trzy piny: masa, piersza predkosc, druga predkosc, - mozna podpiac pod prostownik lub akumulator i sprawdzic.

    Numer seryjny wiatraka: 6Q0959455AD

  • Najpierw sprawdź który drut jest od czego bo możesz zrobić niezłą jazdę do której w najgorszym przypadku będzie Ci potrzebna straż pożarna.
    Do sprawdzenia użyj multimetra . Gdy będziesz dawał napięcie to dawaj je przez probówkę z żarówką minimum 21W.

    Ja bym tą czynność olał całkowicie 🙂 . Bym zamontował nowy i sie cieszył że działa i tyle 🙂 <!-- s:) --> .

  • Spoko... 🙂 <!-- s:) -->
    Wentylator juz został sprawdzony i pomierzony... pomógł mi bardziej ogarnięty znajomy, także diagnoza juz jest za mną:)
    Pozostała mi tylko wymiana na nowy.

  • Wiatrak wymieniony. Kosztowao mnie to troche zabawy z regulacją na śrubkach, żeby wiatrak nie tarł ...ale sie udało:)