[F1] Kierownica ucieka w lewo
-
Od jakiegoś czasu podczas zauważyłem różnicę pomiędzy oporem kierownicy przy skręcaniu w lewo i prawo. Podczas jazdy w lewo kierownica skręca się dużo lżej niż w prawo.
Auto ma 6 lat, 60 000 km, jest bezwypadkowe. Męczyłem się z tym kilka miesięcy. Jakieś 2 tyg. temu wymieniłem tylne tulejki przednich wahaczy. Dzisiaj pojechałem na pomiar geometrii. W zawieszeniu luzów nie ma, opony są nowe, wyważone, zbieżność była do poprawki jest ustawiona. Kąty (zresztą nieregulowane) są ok a różnice przy kręceniu kierownicą zostały.Opory toczenia i siła hamowania również jest ok.
Nie jest problem uniemożliwiający eksploatację auta ale nie jest również po mojemu prawidłowy objaw. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie w rozwiązaniu problemu.
Dla wyjaśnienia Fabia I 2007 z silnikiem BME. -
Kąty są regulowalne, acz w ELSA niespecjalnie się tym chwalą.
Masz jakieś wycieki oleju na maglowinicy? Sprawdzałeś poziom oleju w układzie wspomagania?
Tylna belka prosta? -
Geometria prz i tył ok ale kąt wyprz. sworznia zwr. + 3 st 40 min/ + 3 35 min - oba wyniki poza zakresem (+ 4 st 28 min / + 0 st 30 min -0 st 30 min, człowiek, który regulował twierdzi że skoro obie wartości są zbliżone to nie może to mieć wpływu na nieprawidłowe objawy z jednej str,
Wycieków nie ma. Poziom płyny do wspomagania ok. -
Co do geometrii to facet ma rację - jak jest równo, to nie ma wpływu. Zresztą gdyby kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy był różny, to odczułbyś to jako ściąganie przy hamowaniu.
Reasumując: możliwości są dwie:
- coś powoduje większy opór przy skręcaniu w prawo
- wspomaganie kierownicy słabiej działa przy skręcaniu w prawo
Zaczałbym od ustalenia, czy to wspomaganie, czy coś innego. W tym celu podniósłbym przód auta, ustawił na kobyłkach i pokręcił kierownicą w lewo i w prawo przy wyłączonym zapłonie.
Następnie włączyłbym silnik i znowu pokręcił.Jeśli w obu przypadkach jest anomalia w sile kręcenia kierownicą, to szukałbym w zawieszeniu. Jeśli anomalia jest tylko przy włączonym wspomaganiu, to stawiałbym na maglownicę.
Daj znać, jak poszło.
PS
Najpierw diagnostyka, potem wymiana - wychodzi taniej <!-- s:) --> -
Dla wyjaśnienia na postoju, zarówno przy włączonym jak i wyłączonym silniku, różnicy przy kręceniu nie ma. Jest tylko podczas jazdy.
-
[quote="zlloty"]Zaczałbym od ustalenia, czy to wspomaganie, czy coś innego. W tym celu podniósłbym przód auta, ustawił na kobyłkach i pokręcił kierownicą w lewo i w prawo przy wyłączonym zapłonie.
Następnie włączyłbym silnik i znowu pokręcił.Jeśli w obu przypadkach jest anomalia w sile kręcenia kierownicą, to szukałbym w zawieszeniu. Jeśli anomalia jest tylko przy włączonym wspomaganiu, to stawiałbym na maglownicę. [/quote]
Przy podniesionym przodzie różnic dla skrętu w lewo i prawo nie ma. Zawieszenie sprawdzałem wcześniej na szarpakach SKP. Zostają jeszcze łożyska McPhersonów i sprężyny.
Przy okazji, wartości z pomiaru geometrii przodu.
Geometria po regulacji str. lew/str. pr.
-
zbieżność 0 st 0 min/ + 0 st 0 min, całkowita + 0 st 0 min,
-
kąt wyprz. sworznia zwr. + 3 st 40 min/ + 3 35 min - oba wyniki poza zakresem (+ 4 st 28 min / + 0 st 30 min -0 st 30 min, człowiek, który regulował twierdzi że skoro obie wartości są zbliżone to nie może to mieć wpływu na nieprawidłowe objawy z jednej str,
-
pochylenie osi sworznia zw. +13 st 23 min/ + 13 @ 42 min-brak wartości nominalnych,
-
pochylenie koła -0 st 31 min/ - 0 st 34 min.
-