[F1] Kierownica ucieka w lewo

Topic created · 6 Posts · 1567 Views
  • Od jakiegoś czasu podczas zauważyłem różnicę pomiędzy oporem kierownicy przy skręcaniu w lewo i prawo. Podczas jazdy w lewo kierownica skręca się dużo lżej niż w prawo.
    Auto ma 6 lat, 60 000 km, jest bezwypadkowe. Męczyłem się z tym kilka miesięcy. Jakieś 2 tyg. temu wymieniłem tylne tulejki przednich wahaczy. Dzisiaj pojechałem na pomiar geometrii. W zawieszeniu luzów nie ma, opony są nowe, wyważone, zbieżność była do poprawki jest ustawiona. Kąty (zresztą nieregulowane) są ok a różnice przy kręceniu kierownicą zostały.Opory toczenia i siła hamowania również jest ok.
    Nie jest problem uniemożliwiający eksploatację auta ale nie jest również po mojemu prawidłowy objaw. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie w rozwiązaniu problemu.
    Dla wyjaśnienia Fabia I 2007 z silnikiem BME.

  • Kąty są regulowalne, acz w ELSA niespecjalnie się tym chwalą.
    Masz jakieś wycieki oleju na maglowinicy? Sprawdzałeś poziom oleju w układzie wspomagania?
    Tylna belka prosta?

  • Geometria prz i tył ok ale kąt wyprz. sworznia zwr. + 3 st 40 min/ + 3 35 min - oba wyniki poza zakresem (+ 4 st 28 min / + 0 st 30 min -0 st 30 min, człowiek, który regulował twierdzi że skoro obie wartości są zbliżone to nie może to mieć wpływu na nieprawidłowe objawy z jednej str,
    Wycieków nie ma. Poziom płyny do wspomagania ok.

  • Co do geometrii to facet ma rację - jak jest równo, to nie ma wpływu. Zresztą gdyby kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy był różny, to odczułbyś to jako ściąganie przy hamowaniu.

    Reasumując: możliwości są dwie:

    • coś powoduje większy opór przy skręcaniu w prawo
    • wspomaganie kierownicy słabiej działa przy skręcaniu w prawo

    Zaczałbym od ustalenia, czy to wspomaganie, czy coś innego. W tym celu podniósłbym przód auta, ustawił na kobyłkach i pokręcił kierownicą w lewo i w prawo przy wyłączonym zapłonie.
    Następnie włączyłbym silnik i znowu pokręcił.

    Jeśli w obu przypadkach jest anomalia w sile kręcenia kierownicą, to szukałbym w zawieszeniu. Jeśli anomalia jest tylko przy włączonym wspomaganiu, to stawiałbym na maglownicę.

    Daj znać, jak poszło.

    PS
    Najpierw diagnostyka, potem wymiana - wychodzi taniej 🙂 <!-- s:) -->

  • Dla wyjaśnienia na postoju, zarówno przy włączonym jak i wyłączonym silniku, różnicy przy kręceniu nie ma. Jest tylko podczas jazdy.

  • [quote="zlloty"]Zaczałbym od ustalenia, czy to wspomaganie, czy coś innego. W tym celu podniósłbym przód auta, ustawił na kobyłkach i pokręcił kierownicą w lewo i w prawo przy wyłączonym zapłonie.
    Następnie włączyłbym silnik i znowu pokręcił.

    Jeśli w obu przypadkach jest anomalia w sile kręcenia kierownicą, to szukałbym w zawieszeniu. Jeśli anomalia jest tylko przy włączonym wspomaganiu, to stawiałbym na maglownicę. [/quote]

    Przy podniesionym przodzie różnic dla skrętu w lewo i prawo nie ma. Zawieszenie sprawdzałem wcześniej na szarpakach SKP. Zostają jeszcze łożyska McPhersonów i sprężyny.

    Przy okazji, wartości z pomiaru geometrii przodu.

    Geometria po regulacji str. lew/str. pr.

    • zbieżność 0 st 0 min/ + 0 st 0 min, całkowita + 0 st 0 min,

    • kąt wyprz. sworznia zwr. + 3 st 40 min/ + 3 35 min - oba wyniki poza zakresem (+ 4 st 28 min / + 0 st 30 min -0 st 30 min, człowiek, który regulował twierdzi że skoro obie wartości są zbliżone to nie może to mieć wpływu na nieprawidłowe objawy z jednej str,

    • pochylenie osi sworznia zw. +13 st 23 min/ + 13 @ 42 min-brak wartości nominalnych,

    • pochylenie koła -0 st 31 min/ - 0 st 34 min.

Log in to reply