[F1] Wymiana tylnej piasty zintegrowanej z łożyskiem

Topic created · 2 Posts · 3545 Views
  • Narzędzia:

    • nasadka 12-kątna 30mm wraz z kluczem
    • torx T30 wraz z kluczem
    • klucz dynamometryczny (ważne żeby rozmiar nasadki pasował do tego klucza, w przeciwnym razie potrzebna będzie przejściówka)
    • młotek
    • stalowa rura jako przedłużka
    • śrubokręt płaski
    • podnośnik
    • kobyłka
    • klucz do kół
    • kliny pod opony
    1. Zdejmujemy pokrywę chroniącą nakrętkę trzymającą piastę.

    2. Zaciągamy hamulec ręczny. Zakładamy kliny pod opony. Ja założyłem po skosie na jedną przednią i jedną tylną.

    3. Odkręcamy nakrętkę trzymającą piastę, tak aby można było nią obracać bez większej siły - nakrętką 🙂 (nasadka 30mm 12-kątna). Wymaga to dużej ilości energii więc używamy do tego przedłużki aby zwiększyć moment siły.

    4. Zwalniamy hamulec ręczny.

    5. Odkręcamy śruby trzymające koło i podnosimy samochód. Podstawiamy kobyłkę pod tylną belkę. Usuwamy lewarek.

    6. Zdejmujemy bęben, odkręcając wcześniej śrubkę, która go trzyma (klucz T30). Jeżeli nie chce zejść, dobrze jest go opukać lekko młotkiem i spróbować ponownie.
      Podczas zdejmowania bębna piasta powinna nam się poluzować.

    7. Odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy piastę. Powinna wyjść bez użycia większej siły.

    8. Nakładamy nową piastę. Tutaj potrzeba trochę więcej siły. Należy upewnić się czy nowa piasta weszła do końca. U mnie podczas nakładania w połowie nastąpił opór, ale użyłem więcej siły i piasta weszła do końca.

    9. Zakładamy nową nakrętkę i przykręcamy z momentem 70NM + 30 stopni.

    10. Nakładamy koło, dokręcamy śruby, opuszczamy samochód, nakładamy pokrywkę.

    PS Zaznaczam, że nie jestem z zawodu mechanikiem. Tak zrobiłem to u siebie na podstawie informacji zebranych na forach. Za w/w tekst nie biorę odpowiedzialności.
    Powodzenia! 🙂

  • Nie torx (6-kątowa), a spline (12-kątowa) i - o ile dobrze pamiętam - 32. (Z przodu 36). Nakrętka oczywiście nowa, zgodnie z opisem (samozaciskowa).

    Zamiast pukać w bęben warto poluzować samoregulator (patrząc na bęben śrubokręt w dziurę po szpilce na godzinę 8 i pociągnąć spręzynę śrubokrętem do góry).

    Moment dokręcenia szpilek (śrub trzymających koło) 120Nm.

Log in to reply