Nawigacja "zrób to sam"
-
Jako ciekawostka. Jeździ, działa, sprawuje się znakomicie. <!-- s:) -->
-
Dup*** znaczy duża strasznie napisz coś więcej <!-- s:) --> co to za model? Sposób montażu? Inne jej funkcje?
-
Właśnie o to chodziło, żeby była duża <!-- s:) --> Przydatne po mieście, jak i na trasie (widać, jakie masz miejscowości z przodu), wszystko czytelne.
A więc od początku. "Silnikiem" jest tablet WebDT 366
[img]http://www.windowsfordevices.com/files/misc/WebDT366.jpg[/img]Procesor 533Mhz, pamięć wbudowana 500 Mb + rozszerzenie na karcie CF do 8Gb. Zainstalowany system MicroXP (czyli Windows XP okrojony z czego się da) + automapa. Zasilanie 12V.
Kupiony na allegro z dodatkowym akumulatorem i zasilaczem za 350 zł.Uchwyt własnej roboty wykonany z:
- tyłu obudowy zepsutego monitra LCD
- zatrzasku od tacki na dokumenty
- paru blaszek
- gumy z wycieraczki podłogowej
[img]http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/406254_315334951833995_100000724786511_1029416_1971973434_n.jpg[/img]
Całość zamontowana w środkowej kratce nawiewu. Lewa kratka zaślepiona na stałe, prawa regulowalna z możliwością dmuchania na wprost albo na pasażera. Montaż za pomocą kątowników (i tym podobnych) do drewna (Castorama).
Moduł GPS - Molux 215 na USB. Koszt ok 100 zł.
Zasilanie - teoretycznie można puścić bezpośrednio, niemniej dla bezpieczeństwa użyłem zasilacza samochodowego, żeby filtrował skoki napięcia. Koszt ok 50 zł.Robiłem 3 podejścia do uchwytu z uwagi na poprawki w ergonomii.
Pierwsze podejście - montaż równolegle do kratki nawiewu (tak jak fabrycznie montowane nawigacje w samochodach) - porażka, za duże odchylenie od osi jazdy, zbyt dużo czasu zajmuje przyzwyczajenie się wzroku do odczytu danych z ekranu.
Drugie podejście - podobnie jak na zdjęciu, ale uchwyt był obrócony o 10* w lewo, przez co "horyzont" nie pokrywał się z linią szyby. Powodowało to lekką dezorientację przy częstym patrzeniu na nawigację.Obecnie - poprawiono wcześniejsze mankamenty, trzeba jeszcze "pochylić" uchwyt w kierunku tyłu pojazdu, żeby nie odbijały się w ekranie boczne szyby.
Potrzebne poprawki - pochylenie uchwytu, zmiana dolnego trzymania.
Zalety:
- wygoda w odczytywaniu danych
- wygoda przy wprowadzaniu danych paluchem
- szybki procesor - znacznie płynniejsza praca, niż np. Navroad 460
- możliwość pracy na baterii ponad 2 godziny
- możliwość oglądania wcześniej przygotowanych filmów (320x240) i inne komputerowe bajery na postoju*
- możliwość wykorzystania tabletu do diagnostyki (takie było pierwotne przeznaczenie) - wejście USB, pracuję nad dostosowaniem karty PCMCIA pod COM (brak kabelka) - działają wszystkie programy pod Windows
- regulacja jasności od bardzo jasnego do wyłączenia ekranu włącznie
Wady:
- długi czas rozruchu - start systemu + automapa = ponad 2 minuty
- duży pobór prądu - ponad 3A (dlatego zasilanie docelowo chcę puścić przez stacyjkę)
- raczej nie da się schować do schowka
- z zewnątrz wygląda fatalnie (obecnie)
Przyszłościowo można wykorzystać jako:
- dodatkowa deska rozdzielcza z parametrami wyciąganymi z OBD
- wyświetlacz rejestratora trasy, zwłaszcza w wypadku rejestratora z podczerwienią (aczkolwiek nigdy się czymś takim nie bawiłem... jeszcze ; )
Na najbliższym zlocie postaram się pochwalić.
EDIT
Dodam jeszcze, że w przypadku potrzeby demontażu uchwytu, wystarczy go wyjąć z kratką nawiewu i wsadzić drugą (koszt kratki to ok 30 - 40 zł na allegro).
Przycisk awaryjnych na razie roboczo na listwie przycisków (wszedł bardzo ładnie, ale w poziomie).EDIT 2
Przypomniało mi się - jednym z kryterium montażowym było, by cała nawigacja nie wychodziła powyżej dolnej linii szyby - nie zasłaniała widoczności. -
Dobre to :szok: <!-- s:szok: --> teraz jak zajdzie taka potrzeba jak była przy ostatnim zlocie w Sulejowie gdzie się szukaliśmy po lesie za pomocą GPS to [b]zlloty[/b] będzie wszystkich widział jak na dłoni.
-
.... taaa - jak w filmach amerykanskich <!-- s:) --> - tylko żeby wszyscy mieli nadajniki <ok>
pomysł :padam: -
Przez ostatnie 3 tygodnie miałem okazję przetestować sprzęt w trasie i w mieście, w sumie 2,5 tys. km. Muszę trochę poprawić kąt uchwytu w stronę szyby (mały kąt efektywny ekranu), a poza tym spisuje się rewelacyjnie! Szybki, wszystko widać, łatwo przewinąć mapę, żeby zobaczyć, jakie następne miejscowości, jazda po mieście - bajka. Na postoju można szybko i sprawnie schować pod tylny fotel.