Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] Kalibracja instalacji LPG (MPI + STAG)

Temat utworzony · 4 Posty · 5264 Wyświetlenia
  • Silnik AME (MPI 68KM, jeden katalizator i jedna lambda), instalacja STAG 4 Plus

    Zacząłem się bawić kalibracją instalacji. Kupiłem interfejs, wygrzebałem z szafy starego laptopa z portem COM (interfejs na USB zrywa połączenie ze STAGiem), podłączyłem, wszystko ładnie działa.

    1. autokalibracja - przeszła pomyślnie, wtrysk po wtrysku komputer dopasował sobie czasy wtrysków na biegu jałowym.
    2. kalibracja na podstawie map wtrysków
    • 10 km jazdy na benzynie - powstała mapa benzynowa czas wtrysków / ciśnienie w kolektorze,
    • 10 ok jazdy na gazie - powstała w/w mapa dla gazu
    • korekta mnożnika w taki sposób, by mapa gazu pokrywała się z mapą benzyny.
    1. żeby udało się prawidłowo ustawić mapę gazową, musiałem zwiększyć ciśnienie gazu z dotychczasowego 1,2 na 1,3 (zakres pracy reduktora to 0.8 - 1,4), dopiero wtedy udało się dobrze zgrać mapy.

    Wczoraj robiłem testy w mieście i na autostradzie. Okazało się, że na gazie auto ma lepszą dynamikę, niż na benzynie (ok 10%), oczywiście spalanie też jest większe. Zatem niechcący "stjuningowałem" Skodzinę 😉 <!-- s;) -->

    Idąc dalej doszedłem w teorii do dwóch wniosków:

    • można zwiększyć moc poprzez zwiększenie ciśnienia gazu (modyfikacje mechaniczne typu rozwiercenie dysz, czy wymiana reduktora na razie pomijam). Czynniki ograniczające to sygnał z lambdy "mieszanka zbyt bogata", co można poprawić usprawniając dolot (stożek, większa średnica dolotu, itp.). Kryterium granicznym jest spalanie stukowe (za duża ilość mieszanki przy określonym stopniu sprężania = eksplozja, czyli spalanie stukowe). Spalanie stukowe jest górną granicą mocy, jaką można uzyskać w ten sposób (zakładając, że układ chłodzenia wyrabia). Skrzynia biegów i okoliczne podzespoły pracują na ok 80% obciążenia (fabryczne 120Nm mmo silnika przy 150Nm maksymalnego obciążenia skrzyni), więc rezerwa jest.

    • można zmniejszyć spalanie poprzez obniżenie ciśnienia gazu do momentu uzyskania sygnału z lambdy "mieszanka zbyt uboga", wówczas ewentualnie można próbować zredukować dolot (aczkolwiek od tego jest przepustnica) i to określałoby granicę zmniejszania ciśnienia.

    Czy moje rozumowanie jest poprawne?

    PS
    Jak tylko oda mi się wyciągnąć screeny z laptopa - ustawień i map, to je wrzucę.

  • [b]zlloty[/b], ogolnie silniki 8V lepiej zachowuja sie na gazie. Z tego wzgledu, ze po zamontowaniu LPG sa nowe wtryskiwacze (oczywiscie przy instalacjach sekwencyjnych) i stad to wrazenie "wiekszej ilosci mocy". Wtryski beznynowe w tego typu silnikach maja juz troche za soba.

  • Wojtas, gaz instalowałem w lipcu zeszłego roku, kalibrowałem go samodzielnie w ten weekend 😉 <!-- s;) -->

  • a no to moze byc inne wytlumaczenie niz moje 😉 <!-- s;) -->