Fabia 2 radio vordon ht-852bt
-
W aucie Fabia 2 2008 jest zamontowana kostka ISO. 2 czerwone kable są połączone razem. Czy ktoś może opisać za co odpowiadają wszystkie kable. Nie wiem jak je dopasować pod nowe radio.
https://zapodaj.net/416cc920b868d.jpg.html<!-- m --> -
Cześć A służy do podłączenia zasilania radia i tak:
1 - biało fioletowy kabelek - GALA sygnał sterujący głośnością radia w zależności od prędkości auta,
2 - brak w kostce samochodu bez instalacji glosnomówiacej - MUTE sygnał wyciszenia radia przez telefon,
3 - szaro biały - K-BUS diagnostyka radia np. za pomocą VAG,
4 - brązowo czerwony +12V ze stacyjki,
5 - czarno niebieski +12V przy Navi sygnał przeciw kradzieży SAFE,
6 - szary niebieski - podświetlenie radia
7 - czarny niebieski - +12V stały z akumulatora - podtrzymanie pamięci,
8 - brązowy - (-) masa.Cześć B służy do podłączenia głośników:
1 - PrawyTyl +
2 - PrawyTyl -
3 - PrawyPrzód+
4 - PrawyPrzód-
5 - LewyPprzód+
6 - LewyPrzód-
7 - LewyTyl+
8 - LewyTyl-Jeśli podłączamy radio nie dedykowane Fabii lub Octavii, powinniśmy uważać na sygnały które nie są standardowo obsługiwane przez radia. Są to następujące piny w kostce ISO samochodu:
pin 1 (GALA)
Radia nie dedykowane dla Skody z reguły nie obsługują tej funkcji i zazwyczaj ten pin w kostce radia jest wolny. W przypadku gdy jest on w radiu obsadzony należy się upewnić, ze służy do obsługi tej funkcji, jeśli tak nie jest albo nie jesteśmy pewni lepiej go wypiąć z kostki ISO samochodu i zabezpieczyć izolacja.
pin 3 (K-BUS)
Jeśli montujemy radio nie dedykowane dla Skody z reguły pin ten jest wolny, jeśli nie trzeba go bezwzględnie wypiąć z kostki gdyż będzie on wprowadzał w błąd komputer Komfortu samochodu, np. dziwne zachowanie lampki oświetlenia wnętrza itp.
piny 4 (+12V ze stacyjki) i 7 (+12V z akumulatora)
Należy zwrócić uwagę czy montowane przez nas radio posiada funkcje wyłączania kluczykiem, jeśli tak to które piny w kostce ISO radia ja obsługują. W większości przypadków w radiach nie dedykowanych dla Skody piny te są podłączone odwrotnie to znaczy, pin 4 to +12 V z akumulatora (podtrzymanie pamięci) natomiast pin 7 + 12V ze stacyjki. W celu prawidłowego działania tego gadżetu w większości radii nie dedykowanych dla Skody trzeba przepiąć te piny miejscami. W przeciwnym przypadku po wyjęciu kluczyka ze stacyjki radio nie będzie nam trzymało pamięci. Ciekawostka: Prawidłowe podłączenie tych pinów w większości radii umożliwia włączenie radia po wyjęciu kluczyka (ponownie wciskając przycisk włączenia radia). Dodatkowo w Fabii w przypadku włączenia radia po wyjęciu kluczyka ze stacyjki nastąpi jego samoczynne wyłączenie po ok. 30 min celem nie rozładowania akumulatora. Ponownym włączeniu radia (bez kluczyka w stacyjce po jego samoczynnym wyłączeniu) włączy radio na stale do momentu wyładowania akumulatora
pin 5 (+12V)
W większości radii pin ten dedykowany jest do obsługi anteny. W kostce ISO samochodu doprowadzany jest nim +12V dlatego w przypadku instalowania radia nie dedykowanego dla Skody trzeba go bezwzględnie wypiąć z kostki i zabezpieczyć izolacja. Jeśli tego nie zrobimy po podłączeniu może dojść do uszkodzenia radia a ponadto nie będziemy mieli gdzie podłączyć zasilania separatora antenowego
pin 6 (podświetlanie radia)
W większości radii do tego pinu podłącza się oświetlenie radia. Gdy samochód posiada regulacje natężenia oświetlenia deski rozdzielczej wówczas natężenie oświetlenia radia zmienia się wraz z jego regulacja.