[F1] Różnice pomiędzy MPI 60KM a 68KM

Topic created · 21 Posts · 32295 Views
  • Blok ten sam.
    Fazy rozrządu przesunięte o kilka stopni, w tym przedmuch większy o 3*.
    Inny dolot i wydech - na czym polega różnica?

    W obu modelach (w przeciwieństwie do 1.0) wzmocnione mocowanie wału.

    Czy gdyby przesunąć fazy rozrządu, wymienić komputer sterujący na ten z 68KM, to czy dałoby się osiągnąć te brakujące 8 KM?

    Rozważania są czysto teoretyczne, zainspirowała mnie dyskusja na temat montażu stożka w MPI.

    EDIT
    Oczywiście chodzi mi tylko o silnik, dalsze podzespoły pomijam.

  • zlloty to może pomoże co pisałem kiedyś 🙂 <!-- s:) -->

    http://www.fcp.pl/forum/viewtopic.php?p=70915&highlight=#70915

    Kurcze jednak to nie o te silniki chodziło 😞 ale może się przyda.

    Mam coś nowego 🙂 Mają inne kolektory dolotowe i wylotowe. Inny jest też wałek rozrządu, a tym samym inne są fazy rozrządu. 1,4 - 44kW spełnia normę EU4 (dla krajów gdzie nie jest wymagana to były też wersje spełniające EU2). 1,4 - 50kW jest też produkowany w EU4 i EU2.
    Samochody z silnikami spełniającymi EU4 są wyposażone w dwie sondy lambda oraz dwa trójdrożne katalizatory. Sondy są przed pierwszym i drugim katalizatorem.
    Więcej różnic ni widu ni słychu 🙂

  • czyli ile ja mam sond lamba i katalizatorów?

  • w 1,4 - 44Kw i 50kW sonda zawsze jest umieszczona przed katalizatorem i najczęściej montowana jest w samochodach z dwoma katalizatorami lub z jednym katalizatorem i dwiema sondami. Jeżeli twoje autko spełnia EU4 to masz w zestawie wskaźników na tablicy rozdzielczej sygnalizację. Jak to masz czyli spełnia EU4 to są dwie sondy i dwa katalizatory 🙂 <!-- s:) --> Raczej na pewno tak masz bo inne nie były sprzedawane u nas.

  • o jakiej sygnalizacji na tablicy wskaźników mówisz?

  • [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 11-10-2011, 09:40[/i] ][/size]
    jest to sygnalizacja zwana systemem EOBD (European On Board Diagnostics). Sygnalizowany przez tzw kontrolkę MIL
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/853/kontrolka.jpg/][img]http://img853.imageshack.us/img853/7742/kontrolka.jpg[/img][/url]

  • dr. O >> fakt, zupełnie zapomniałem o EU. A wystarczyło spojrzeć do ksiażki i już wszystko jasne. No więc żeby ta kwestia była jasna:

    silniki 1,4, 44KW (60KM)
    [b]AZE[/b] (produkowany od 04/00 do 03/03)
    norma spalin: EU 2
    sonda lambda: 1
    katalizator: 1 trójdrożny
    układ zapłonowy i wtryskowy: Siemens SIMOS 3 PB

    [b]AZF [/b](produkowany od 04/00 do 03/03)
    norma spalin: EU 3
    sonda lambda: 2
    katalizator: 2 trójdrożne
    układ zapłonowy i wtryskowy: Siemens SIMOS 3 PA

    W obu świece zapłonowe Brisk DR 15 TC, odstęp elektrod 0,8 mm, wymiana co 60k km.

    silnik 1,4 50KW (68KM)
    [b]AME[/b] (produkowany od 08/99 do 04/03)
    norma spalin: EU 2
    sonda lambda: 1
    katalizator: 1 trójdrożny
    układ zapłonowy i wtryskowy: Siemens SIMOS 3 PB

    [b]ATZ[/b] (produkowany od 11/99 do 07/00)
    norma spalin: EU 4
    sonda lambda: 2
    katalizator: 2 trójdrożne
    układ zapłonowy i wtryskowy: Siemens SIMOS 3 PA

    [b]AQW[/b] (produkowany od 08/00 do 03/03)
    norma spalin: EU 4
    sonda lambda: 2
    katalizator: 2 trójdrożne
    układ zapłonowy i wtryskowy: Siemens SIMOS 3 PA

    świece Champion RC - 89 FYC, odstęp elektrod 0,8 mm, wymiana co 60k km.


    Czyli jeśli bawić się w tuning, to jako "dawcy" części AZE <- AME lub AZF <- ATZ/AQW

    Zatem wydech byłby opanowany.

    • Wszystkie parametry typu stopień sprężania, stosunek skoku tłoka do średnicy cylindra itd. są takie same.
      [b]* Wałek rozrządu jest inny (o czym pisałem) - różnica kilku stopni. [/b]
    • zawory te same
    • Filtr powietrza ten sam we wszystkich silnikach
    • te same sterowniki wtryskowo - zapłonowe (adekwatnie do ilości sond lambda/katalizatorów) Inne programowanie z uwagi na inne fazy rozrządu?
    • średnica tarczy sprzęgła ta sama 190 mm
    • skrzynie biegów te same MQ 150 002 G (moment przenoszony do 150Nm) EMH (08/99 - 05/00), FCM (06/00 - 08/00) i FNK (09/00 ->)

    Patrząc na charakterystyki obu silników dochodzę do wniosku, że różnica polega tylko i wyłącznie na:
    silnik 68KM - maksymalny moment obrotowy (MMO) 120Nm przy 2500 obr/min
    silnik 60KM - maksymalny moment obrotowy 118Nm przy 2600 obr/min

    za to dojście do MMO jest bardziej agresywne w silniku 60KM, niż 68KM, niemniej po jego przekroczeniu moment obrotowy spada bardziej w 60KM, niż w 68KM.

    czyli wychodzi na to, że słabsza wersja zaprojektowana jest do spokojnego jeżdżenia po mieście (do 2600 rpm), mocniejsza do wyższych obrotów (powyżej 2500 rpm)

    Zatem aby uzyskać parę dodatkowych koni przy 5 tys. obrotów kosztem tych do MMO wystarczy zmienić wałek rozrządu (fazy rozrządu)?

  • To co napisałeś wyżej wszystko się zgadza 🙂 <!-- s:) -->
    Jeśli chodzi o dodatkowe konie to gra nie warta świeczki ponieważ:

    • oba silniki uzyskują podobny moment obrotowy który odpowiada za przyspieszanie. 44kW ma 118 Nm (teoretycznie) przy 2600 obr/min natomiast 50kW ma 120 Nm przy 2500 obr/min. Różnice są nieznaczne i praktycznie nie do wyczucia podczas jazdy, bo to są parametry i różnice jakbyś jeździł w spodenkach, a w jeansach (różnica masy)
    • wystarczy lać lepszą benzynę i te kilka koni się znajdzie bez problemu
    • możesz też pozbyć się zbędnych kilogramów z samochodu i efekt będzie podobny, a nawet lepszy (zależy ile tego wywalisz) i bez kosztów.

    Co prawda słabszy z silników ma mały spadek momentu w okolicach 3000 obr/min, ale za to jest lepszy z dołu, a to ma większy wpływ przy takich mocach żeby z dołu sobie radził, bo przecież nie będziesz jeździł cały czas na czerwonym polu.

  • W rzeczy samej.

    Niemniej jak pisałem na wstępie, rozważania są czysto teoretyczne. Koniec końców mamy odpowiedź jak fazy rozrządu wpływają na charakterystykę silnika. 🙂 <!-- s:) -->

    EDIT
    Jeszcze słówko na temat tuningu MPI - można kombinować, np. zwiększając dolot powietrza (kiedyś sobie wstawię jakąś solidną PCV przed filtrem i przelot powietrza zrobię przez zimną rurkę klimy; ), niemniej należy pamiętać, iż skrzynie biegów w MPI mają mogą przenieść maksymalnie moment obrotowy rzędu 150Nm. Przy maksymalnym momencie silnika na poziomie 120Nm skrzynia pracuje na poziomie 80% swojej wytrzymałości, więc rezerwa pozostaje niewielka.

  • To tak w ramach całkowitego dopełnienia tematu zapodam teoretyczne wykresiki dla porównania obu jednostek:

    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/683/beztytuuzqx.jpg/][img]http://img683.imageshack.us/img683/3426/beztytuuzqx.jpg[/img][/url]

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 11-10-2011, 11:27[/i] ][/size]
    [quote="zlloty"]skrzynia pracuje na poziomie 80% swojej wytrzymałości, więc rezerwa pozostaje niewielka.[/quote]

    Procentowo to normalnie wygląda. Samochody tak są tworzone żeby zapas wynosił 15-25 % na większość komponentów silnika i podzespołów.

  • [quote="dr O."]Samochody tak są tworzone żeby zapas wynosił 15-25 % na większość komponentów silnika i podzespołów.[/quote]
    dla przykładu - skrzynia MQ250 ma moment ustalony na 240Nm , pracowała na 310 Nm. czyli 125% normy.
    zlloty - obecnie ciekawi mnie patent ze stożkiem i wymiana całej jego obudowy - firma K&N deklaruje przyrost mocy na poziomie 10KM a nie procentowo 🙂 <!-- s:) --> , na YT był filmik jak montowali cały kit K&N do VW (chyba EOS z FSI ) i rzeczywiście kreski szły w górę.

  • Czyli jeśli mam AZE ...to na 100% 1 sonda lambda...i norma spalin tylko EU2?

  • Na pewno masz AZE? Jeśli tak to te informacje wyżej są prawdziwe z tego jak wcześniej rzuciłem okiem dla sprawdzenia.

  • [quote="kapi"]
    zlloty - obecnie ciekawi mnie patent ze stożkiem i wymiana całej jego obudowy - firma K&N deklaruje przyrost mocy na poziomie 10KM a nie procentowo 🙂 <!-- s:) --> , na YT był filmik jak montowali cały kit K&N do VW (chyba EOS z FSI ) i rzeczywiście kreski szły w górę.[/quote]

    Mocy pewnie będzie i więcej na skutek choćby mniejszego oporu (bezwładności) dolotu powietrza, rzecz w tym, że taki zabieg przytnie moment obrotowy na niskich obrotach. Zatem czy jest sens montowania stożka w Fabii, która jeździ głównie po mieście?

  • [quote="kapi"]dla przykładu - skrzynia MQ250 ma moment ustalony na 240Nm , pracowała na 310 Nm. czyli 125% normy.[/quote]

    z malucha też możesz wycisnąć 100 koni, ale co z tego jak nawet nie starczy mu siły na drugi pomiar 😉 <!-- s;) -->

  • [quote="dr O."]Na pewno masz AZE? Jeśli tak to te informacje wyżej są prawdziwe z tego jak wcześniej rzuciłem okiem dla sprawdzenia.[/quote]

    tak

  • [quote="zlloty"]rzecz w tym, że taki zabieg przytnie moment obrotowy na niskich obrotach. Zatem czy jest sens montowania stożka w Fabii, która jeździ głównie po mieście?[/quote]
    to zależy od kierownika tej fabii ... 🙂 po mieście ok, ale na "ćwiartkę" się przydaje 🙂 <!-- s:) -->
    [quote="dr.O"]z malucha też możesz wycisnąć 100 koni, ale co z tego jak nawet nie starczy mu siły na drugi pomiar [/quote]
    tego nie neguje - ale miejmy też na uwadze trwałość komponentów w normalnej eksploatacji bo benzyna jedzie na moc, a diesel na moment i to jest zasadnicza różnica.
    ja w maluchu wał ukręciłem :cwaniak: pod panewką,

  • [quote="zlloty"]rzecz w tym, że taki zabieg przytnie moment obrotowy na niskich obrotach. Zatem czy jest sens montowania stożka w Fabii, która jeździ głównie po mieście?[/quote]
    to zależy od kierownika tej fabii ... 🙂 po mieście ok, ale na "ćwiartkę" się przydaje 🙂 <!-- s:) -->

    Ćwiartki z autem nie łączę w myśl zasady "piłeś, nie jedź" 😉

    Czyli 60KM to wersja miejska, 68KM to wersja.. hmm... na trasy niech będzie 😉

    A swoją drogą orientuje się ktoś, ile maksymalnie ktokolwiek wycisnął z takiego silnika skodowskiego? (niekoniecznie w Fabii)

  • Mnie z góry Św. Anny udało się rozpędzić do 190 licznikowo, ale GPS pokazał 175, jakby była większa przepaść to pewnie bym odleciał

  • Witam, odświeżam temat. "kotleta"
    Czy ktoś z Was próbował przełożyć silnik AQW do samochodu z silnikiem AZF???
    Z tego co widze nie ma większych różnic...zastanawia mnie tylko fakt tych faz rozrządu. Czy trzeba coś grzebać w sterowniku sinika czy można to zostawić tak jak jest. Sprawa dosyć pilna
    Pozdrawiam

Log in to reply