[F1] Wskazówka obrotomierza Fabia 1.2 HTP, benzyna 2005r.

Topic created · 5 Posts · 2254 Views
  • Proszę o poradę czy wymieniać licznik, czy może naprawić się to uda w jakiś sposób.
    Wskazówka obrotomierza spadła poniżej zera, tak około 1 cm. Gdy zapalam samochód to czasem jest tak, ze ta wskazówka gwłtownie sie podnosi. Oczywiście wskazuje obroty, ale o 1 cm mniej.

    Czasem zdarza się jednak, że po zapalaniu tak jakby cos ją trzymało w środku i nie chce się od razu podnieść, ale po ""przegazowaniu"" nie ma tego problemu - chodzi normalnie.
    Jak patrzę na licznik to nie widać, żeby ktoś tam grzebał wcześniej i żeby wskazówka była zgięta i haczyła o coś.

    No i ostatnia obserwacja jak zgaszę samochód i wskazówka spadnie poniżej zera, czasami wchodzi w takie dziwne drgania na pare sekund. Nie zawsze jednak się to dzieje. Czasem spadnie i drgań nie ma.

    Byłem z tym u mechanika a mechanik jak to mechanik powiedział, że trzeba wymienić cały licznik. Cena licznika mnie przeraża, wiec chciałbym to naprawić sam.

    Zastanawiam się czy obrotomierz można rozebrać i ta wskazówkę jakoś samemu nastawić. Czy to w ogóle jest wykonalne? Z drugiej strony nie wiadomo czy drgania znikną. Czy po odpięciu wszystkich kabli od licznika i demontażu go „na stół” będę musiał ustawić - kodować ponownie jakieś parametry w VAG-u, typu imobilajzer itp.?

    Może jakieś zwarcie to spowodowało?

    Jak podłączyłem pod VAGA to wyskoczył taki błąd:

    1317 Sterownik tablicy przyrządów-J285

    Błąd skasowałem, nie wiem czy jeszcze jest, bo ostatnio nie sprawdzałem.

    Proszę o jakieś rady.

  • [quote="kalway"]Wskazówka obrotomierza spadła poniżej zera, tak około 1 cm.[/quote]
    Zawsze tak miałeś czy było kiedyś normalnie?

    Jak masz VAG-a to zacznij od zrobienia testu licznika. Adres 17, następnie output tests.
    Podczas tego testu zobacz jak Ci się zatrzymuje wskazówka. Powinna stanąć na 3000 obr. Pozostałe wskazówki też sprawdź. Temp. i paliwo mają być na środku a prędkościomierz to już różnie. Czasem 100 czasem 110 km/h

    [quote="kalway"]Jak patrzę na licznik to nie widać, żeby ktoś tam grzebał wcześniej[/quote]
    Tego z zewnątrz się nie zobaczy. Musiałbyś je wyciągnąć.

    [quote="kalway"]Cena licznika mnie przeraża[/quote]
    Na allegro liczniki z anglików są dość tanie.
    Przykładowa aukcja:
    http://allegro.pl/skoda-fabia-1-9-sdi-99r-licznik-angielski-i1701183170.html<!-- m -->

    [quote="kalway"]Zastanawiam się czy obrotomierz można rozebrać i ta wskazówkę jakoś samemu nastawić. Czy to w ogóle jest wykonalne?[/quote]
    Można. Wyciągnij, zdejmij przednią szybkę, podepnij znów zegary i robiąc test zegarów VAG-iem ustaw ją na 3000 obr. (jeśli była inaczej ustawiona). Warunek jest taki, że po odpięciu licznika nie przekrącaj kluczyka a najlepiej zdejmij klemę ujemną z aku.

    Podpinając licznik zwróć szczególną uwagę na zieloną wtyczkę, aby dobrze weszła na swoje miejsce.

  • [quote]Zawsze tak miałeś czy było kiedyś normalnie?[/quote]

    Odkąd kupiłem samochód tak było. Samochód mam jakieś 3 miesiące dopiero. Właściciel poprzedni nie miał nawet o tym pojęcia, że wskazówka się tak zachowuje. Nie wiem ja długo licznik z taką wskazówką jeździ.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 13-07-2011, 23:13[/i] ][/size]
    [quote]Na allegro liczniki z anglików są dość tanie.
    Przykładowa aukcja:
    http://allegro.pl/skoda-f...1701183170.html<!-- m -->[/quote]
    Dzieki za aukcje. Musze tutaj u mnie w mieście poszukać taki tani licznik. Nie wiem czy się uda, czy lepiej bedzie ściągnać go z Polski do Anglii jeszcze raz. Mieszkam w Birmingham, wiec allegro odpada, ale dziękuje za rozjaśnienie sytuacji, że tanio też można kupić.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 13-07-2011, 23:16[/i] ][/size]
    [quote]Jak masz VAG-a to zacznij od zrobienia testu licznika. Adres 17, następnie output tests.
    Podczas tego testu zobacz jak Ci się zatrzymuje wskazówka. Powinna stanąć na 3000 obr. Pozostałe wskazówki też sprawdź. Temp. i paliwo mają być na środku a prędkościomierz to już różnie. Czasem 100 czasem 110 km/h[/quote]
    Postaram się ten test zrobić w najblizszym czasie i napisze co i jak. A co jesli wskazówka nie stanie na 3000 obr? Jak do tego się zabrać i ustawić odpowiedzni, żeby było dobrze?

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 13-07-2011, 23:24[/i] ][/size]
    [quote="koleś"]Można. Wyciągnij, zdejmij przednią szybkę, podepnij znów zegary i robiąc test zegarów VAG-iem ustaw ją na 3000 obr.[/quote]
    Czy w przypadku założenia innego licznika, test zegarów VAG-em należy też wykonać?
    Jak to się ma wtedy do ilości kilometrów? Czy np. nowy licznik (czy stary odpięty) i ponownie założony bedzie pokazywał ten sam stan km co przed demontażem? Ogolnie wydaje mi się, że tak powinno być, że to komputer zapisuje stan licznika, ale nie jestem do konca tego pewnien.

  • [quote="kalway"]Właściciel poprzedni nie miał nawet o tym pojęcia, że wskazówka się tak zachowuje[/quote]
    To on nie patrzył na obrotomierz :???: <!-- s:???: -->

    [quote="kalway"]Mieszkam w Birmingham, wiec allegro odpada[/quote]
    Przecież ktoś Ci może kupić tutaj i wysłać paczką do Anglii. Policz co się bardziej opłaca.

    [quote="kalway"]A co jesli wskazówka nie stanie na 3000 obr? Jak do tego się zabrać i ustawić odpowiedzni, żeby było dobrze?[/quote]
    Pisałem wyżej. Wyjąć zegary, zdemontować szybkę, wymontować wskazówkę (mocno siedzi ale da się), wskazówkę spowrotem nałożyć ale tylko troszeczkę na ośkę. Włączyć test obrotomierza i ustawić ją prawidłowo, docisnąć i znów test. Rób tak długo aż wskażówka będzie na miejscu.

    [quote="kalway"]Czy np. nowy licznik (czy stary odpięty) i ponownie założony bedzie pokazywał ten sam stan km co przed demontażem? [/quote]
    Twój licznik będzie pokazywał aktualny przebieg. Wypięcie zegarów nie skasuje tego.
    Montaż innego zestawu nie jest taki prosty. Trzeba znać pin, który jest gdzieś w zegarach zapisany i nowe jakoś zakodować. Nie znam szczegółów bo nigdy tego nie robiłem.

  • Bardzo dziękuję za odpwiedzi. 🆗 <!-- s🆗 --> Postaram się najpierw ustawić tą wskazówkę, a jeśli to mi się nie uda właściewie zrobić to pomysle nad kupnem nowego. Może sprowadze angielski licznik z powrotem do Anglii.
    Jak coś wykombinuje to dam znać i podzielę się moimi spostrzeżeniami.

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 06-08-2011, 21:45[/i] ][/size]
    [quote]Jak masz VAG-a to zacznij od zrobienia testu licznika. Adres 17, następnie output tests.
    Podczas tego testu zobacz jak Ci się zatrzymuje wskazówka. Powinna stanąć na 3000 obr. Pozostałe wskazówki też sprawdź. Temp. i paliwo mają być na środku a prędkościomierz to już różnie. Czasem 100 czasem 110 km/h[/quote]
    Dzis zrobilem test vagiem i faktycznie wskazówka obrotomierza zatrzymuje się na 2000 obr. a nie na 3000obr. Jutro planuje rozebrac licznik i przestawić wskazówkę. Reszta testów jest ok.
    Znalazłem takie cuś do demontażu licznika:

    Pracę zaczynamy od odpięcia klem akumulatora. Jest to wymóg konieczny, zanim zaczniemy jakąkolwiek pracę z zegarami. Kolejny krok to demontaż listwy znajdującej się na dole zegarów, bezpośrednio nad kolumną kierownicy. Należy ją mocno pociągnąć, jednak z umiarem, żeby niczego nie połamać.
    Zobaczymy teraz dwie śruby, które trzeba odkręcić. Będzie nam do tego potrzebny klucz Torx T20. Teraz powoli wyjmujemy zegary. Należy uważać na ich górną część. Znajdują się tam dwa zatrzaski, które mogą uszkodzić szybkę zegarów, gdy pociągniemy nieodpowiednio.
    Uważaj na naklejkę znajdującą się na obudowie zegarów w miejscu łączenia części z szybką i części z elektroniką. Jest tam naklejka z numerem seryjnym oraz numerem SKZ. Nie można dopuścić do zniszczenie tych naklejek. Numery te, służą do uzyskania kodów immobilisera.
    Odpinamy kostki, znajdujące się z tyłu zegarów i możemy przystąpić do demontażu. Opuszczamy kierownicę najniżej, jak to tylko możliwe i wyjmujemy zegary bokiem.
    Teraz zostało nam wypięcie przedniej obudowy. W tym celu za pomocą płaskiego śrubokręta podważamy osiem zatrzasków. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

    Jeszcze jedno pytanie czy po odpięciu klemy od aka a następnie demontażu licznika - odpiecie tylnich kostek czy ewentualnie linki nic sie nie przestawi z imo?, czy z czymś innym? Czy spokojnie moge zdemontowac i zamontowac licznik jesli nie bedzie klema podpieta i wszystko wróci do normy?

    [size=75][ [i][b]Dodano[/b]: 07-08-2011, 14:13[/i] ][/size]
    Licznik naprawiony. Test jest ok, wskazówka zatrzymuje się teraz na 3000 obr. Dla sprostowania tego, co napisałem wcześniej o lince – to nie ma linki tak jak to było w starych samochodach 🙂 Po prostu są tylko kable – jedna kostka z lewej strony i jedna kostka z kablami z prawej strony. No cóż elektronika przecież…. 🙂 Ogólnie to odpiąłem klemy od aka, zdemontowałem plastik ten miedzy kierownicą a licznikiem. Wychodzi on w ten sposób, że trzeba mocno pociągnąć do siebie (wcześniej tylko delikatnie podważyłem wkrętakiem). Później odkręciłem dwie śrubki trzymające licznik. Delikatnie podważyłem licznik wkrętakiem od górnej strony licznika i licznik wyskoczył. Aby mieć lepszy dostęp do ściągnięcia szybki zewnętrznej odpiąłem tylko jedną kostkę – tą mniejsza, czarną z lewej strony. Ta co jest taka podłużna – u mnie kolor zielony, nie ruszałem w ogóle. Szyba a właściwie cały plastik z szybą trzyma się na specjalnych zaciskach, które są umieszczone dookoła licznika. Trzeba je dokładnie podważyć i licznik się rozpoławia. Należy pamiętać aby nie uszkodzić naklejek z numerami, bo podobno są one ważne.

    Wskazówkę trzeba było dokładnie energicznie palcami wyciągnąć, bo trzyma troszkę, ale nie było problemu. Następnie dokładnie ustawić na 0, pare razy wyciągałem i wciskałem wskazówkę, ale się udało. Należy pamiętać, jeśli się nie jest pewnym, żeby jej do końca nie wciskać – tylko troszkę. Bo później znów trzeba by było energicznie wyciągać. Jak już jesteśmy pewni na 100% wtedy wciskamy do końca, podłączamy klemy i robimy test.

    Moje pytanie wcześniejsze odnośnie odłączenia kostek, czy coś się poprzestawia i będzie trzeba ustawiać na nowo. Jak pisałem wcześniej ja odłączyłem tylko lewą czarną kostkę no i w moim przypadku nic się nie stało, wszystko działa jak należy.

    Temat uważam za rozwiązany i można go zakończyć

Log in to reply