Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] Wymiana alternatora

Temat utworzony · 1 Posty · 4605 Wyświetlenia
  • Silnik 1.2 47kW z AC, Alternator VALEO 03D903025J

    Obiecałem sobie, że jak mi się uda wymienić alternator, to napiszę instruktaż "krok po kroku". Nie jestem ani mechanikiem, ani elektrykiem.. Także za wszelkie niedociągnięcia merytoryczne, z góry przepraszam.
    Mam nadzieje, że się przyda! Powodzenia!

    Uwaga na pkt. 12 - trzeba mieć kilka rozmiarów torx, czekam na ewentualne uzupełnienie.

    1. Odłączamy klemy od akumulatora poczynając od "-" (klucz płasko oczkowy lub nasadowy - 10).

    2. Mocnym szarpnięciem odłączamy plastikową pokrywę silnika i odłączamy gumowy wąż z króćca na silniku oraz drugi z króćca na pokrywie.

    3. Odkręcamy sondę lambda (klucz płaski - 22) - może być zapieczona, wówczas warto użyć jakiejś dźwigni do zwiększenia siły obrotu.

    4. Odkręcamy osłonę termiczną kolektora (klucz płaski lub płasko oczkowy - 10). W sumie cztery śruby - dwie łatwo dostępne, po lewej i prawej stronie od sondy lambda, pozostałe dwie ukryte głębiej w dole, jedna obok alternatora, druga obok wentylatora. Wyjmujemy osłonę uważając, aby jej żebrowanie nie zahaczało o plastikowe mocowanie wentylatora. Konieczne może być również lekkie odgięcie osłony przy alternatorze, aby ułatwić wyjmowanie. Nie powinno to stanowić problemu, gdyż jest ona zrobiona z giętkiego aluminium.

    5. Robimy rysunek poglądowy lub zdjęcie sposobu założenia paska na poszczególnych kółkach (żeby nie było problemów z jego nałożeniem). Odciągamy napinacz paska i zdejmujemy pasek z koła pasowego alternatora (klucz płaski lub nasadowy - 16).

    6. Jeszcze raz odciągamy napinacz i przy użyciu jakiegoś klucza np. grubego śrubokręta lub w miarę cienkiej przedłużki klucza nasadowego, blokujemy napinacz wkładając dopasowany klucz w płaszczyźnie <rolka napinacza - otwór między górną a dolną śrubą mocująca alternator do silnika>. Robimy to, aby umożliwić sobie odkręcenie górnej śruby mocującej nasz alternator.

    7. Odkręcamy górną śrubę mocującą alternator (klucz płaski, płasko oczkowy lub nasadowy - 13).

    8. Zdejmujemy blokadę napinacza, nie jest nam na razie potrzebna 🙂 <!-- s:) -->

    9. Odkręcamy dolną śrubę mocującą alternator (klucz płaski, płasko oczkowy lub nasadowy - 13). Uwaga na tuleję dystansową! Podczas odkręcania wypadnie. Trzeba uważnie patrzeć gdzie leci, tak aby można było ją znaleźć i założyć w drodze powrotnej.

    10. Odkręcamy śrubę trzymająca mocowanie alternatora do drugiej osłony termicznej kolektora - na potrzeby tego instruktażu nazwijmy to "dystansem" (klucz płasko oczkowy - 8). Śruba ta jest ukryta pod osłoną termiczną kolektora. P.S. do dystansu tego przytwierdzona jest również wiązka kabli lecących do naszego alternatora.

    11. W tym momencie alternator jest już "luźny". Pozostaje nam wyjęcie jednej wtyczki z kablami od wzbudzenia i kontrolki ładowania, a także odkręcić śrubę trzymającą główny przewód zasilający (klucz płaski, klucz oczkowy gięty lub klucz nasadowy - 13).

    12. Ostatnią czynnością jest odkręcenie wcześniej wspomnianego dystansu od alternatora (torx - niestety nie jestem pewny rozmiaru, w każdym bądź razie jeden ze standardowych).

    13. Wyjmujemy alternator i zakładamy nowy postępując w odwrotnej kolejności.
      Warto posmarować smarem miejsca mocowania alternatora, ułatwi to dopasowanie.
      Polecam również lekkie posmarowanie wszystkich śrub (łatwiejsza obsługa w przyszłości):)

    P.S. Przy zakładaniu nowego alternatora możemy dokonać pewnej weryfikacji jego sprawności - po wykonaniu pkt. 11 - tj. podłączeniu kabli - opieramy alternator o jego mocowanie, tak aby miał masę ("-"). Nakładamy klemy na akumulator poczynając od "+", włączamy zapłon - jeżeli zaświeci się kontrolka ładowania, oznacza to że alternator POWINIEN być sprawny. W przeciwnym wypadku musimy sprawdzić czy jest napięcie wzbudzenia (około 12V) na niebieskim kablu przy wtyczce alternatora. Jeżeli napięcie jest, to najprawdopodobniej jest jakiś problem z alternatorem.
    Po wykonaniu tego testu, odłączamy klemy wg. pkt. 1 i kontynuujemy od pkt. 10 w dół.