Pół wieku od potwierdzenia formy ŠKODY na Monte Carlo
-
Tuż przed rozpoczęciem kolejnej edycji najsławniejszego europejskiego rajdu samochodowego, przypominamy sportowy sukces marki ŠKODA sprzed półwiecza.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/38/montecarlo1962.jpg/][img]http://img38.imageshack.us/img38/2153/montecarlo1962.th.jpg[/img][/url]
31. Rajd Monte Carlo w roku 1962 zakończył się tytułem mistrzowskim w klasie do 1300ccm dla fińskiej załogi Esko Keinänen/Rainer Eklund i ich ŠKODY Octavia TS. Co ciekawsze, ostateczny rezultat zmagań RMC z roku 1961 był analogiczny - jednak wówczas powszechnie tłumaczono go raczej łutem szczęścia niż faktycznymi umiejętnościami załogi i możliwościami samochodu z Mladá Boleslav[url=http://imageshack.us/photo/my-images/577/montecarlo19621.jpg/][img]http://img577.imageshack.us/img577/2163/montecarlo19621.th.jpg[/img][/url]
Potwierdzenie wyniku w kolejnym sezonie miało zatem wydźwięk szczególny. Tym większy, że do granicy klasy 1300ccm silnikowi Octavii TS brakowało całkiem sporo objętości, a w pokonanym polu znalazło się trzech faworytów imprezy prowadzących samochody Alfa Romeo, o kierowcach Triumphów, Volvo, Renault-Gordini i VW nawet nie wspominając.
Praktycznie zupełnie zgodna z wykonaniem seryjnym Octavia TS (Touring Sport) okazała się niezwykle groźną bronią na najsilniej obsadzonej sportowej arenie samochodowej świata.
Oprócz Octavii TS w rękach ekip zagranicznych, w Monte Carlo 1962 wyraźnie zaakcentowały swą obecność załogi fabryczne ŠKODA w parach: Horsak-Bobek, Fousek-Vidner i Bobek-Rieger. Na kolejne potwierdzenie formy Octavii TS i zwycięskiej ekipy Keinänen/Eklund nie trzeba było długo czekać.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/820/montecarlo19622.jpg/][img]http://img820.imageshack.us/img820/3469/montecarlo19622.th.jpg[/img][/url]
W Rajdzie 1000 Jezior w 1962 wywalczyli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej (!), pokonując nawet słynnego Erika Carlssona prowadzącego SAAB-a.
Przypomniane dziś sukcesy sportowe wydatnie przyczyniły się do utrzymania wysokiej popularności Octavii na kapitalistycznych rynkach eksportowych aż do samego zakończenia produkcji modelu w roku 1964 (poza odmianą Combi wytwarzaną i sprzedawaną do roku 1971). Szczególną popularnością cieszyły się na nich odmiany TS - zwłaszcza w Szwecji i Norwegii.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/266/ovtaviatsteamfabryczny.jpg/][img]http://img266.imageshack.us/img266/7789/ovtaviatsteamfabryczny.th.jpg[/img][/url]Dziś oryginalna Octavia TS jest prawdziwym białym krukiem na rynku samochodów kolekcjonerskich, niekiedy nadal uczestniczącym w sportowej rywalizacji pojazdów zabytkowych.
Tegoroczny Rajd Monte Carlo rozpoczyna się dziś (17.01) i potrwa do 22.01. Wezmą w nim udział ŠKODY Fabia S2000.
[i]
Dla ŠKODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”[/i]