MB Roadster, czyli technologiczny skok marki ŠKODA
-
W latach 50 inżynierowie z Mladá Boleslav nie mieli dostępu do najnowszych zachodnich technologii, mimo to byli w stanie zaprojektować i rozpocząć produkcję interesujących modeli ŠKODA. Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/189/990roadster1.jpg/][img]http://img189.imageshack.us/img189/8373/990roadster1.jpg[/img][/url]Program NOV (Nový Osobní Vůz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym ŠKODA, rozpoczęte jeszcze w latach 50., zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/850/990roadster2.jpg/][img]http://img850.imageshack.us/img850/6545/990roadster2.th.jpg[/img][/url]
Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim - mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim - intrygujące kombi, ostatecznie niezatwierdzone do produkcji, które to przedstawimy w jednej z kolejnych części naszego cyklu. Wreszcie ostatnim - widoczna na zdjęciach, niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/43/990roadster3.jpg/][img]http://img43.imageshack.us/img43/8179/990roadster3.th.jpg[/img][/url]
Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako Š991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić legendarną Felicię.
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/148/990roadster4.jpg/][img]http://img148.imageshack.us/img148/9813/990roadster4.th.jpg[/img][/url]Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki - litrowy silnik zasilany dwoma gaźnikami. U schyłku 1961 roku powstał drugi z prototypów - oznaczony jako Š990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz prawostronnym układem sterowania. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu - wykonany już z laminatu.
Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom.Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.
[i]Dla ŠKODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”[/i]