Limitowane Gran Turismo

Topic created · 1 Posts · 6530 Views
  • Prezentowany dziś prototyp jest pod wieloma względami wyjątkowy. Pochodzący z lat 70. model oznaczony roboczo jako 1100GT, miał stanowić wierzchołek oferty marki ŠKODA w tamtym czasie.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/441/a22ag.jpg/][img]http://img441.imageshack.us/img441/3039/a22ag.th.jpg[/img][/url]
    Dzięki cenie oraz docelowym, zachodnim rynkom zbytu, model miał zapewnić rentowność przedsięwzięcia już przy niewielkich, rocznych seriach. Prototyp powstał w praskim ośrodku badawczo rozwojowym ÚVMV (Ústav pro výzkum motorových vozidel).

    Zastosowana technika niewiele miała wspólnego z tą wykorzystywaną w bieżącej produkcji - centralnie umieszczony silnik DOHC, laminatowe nadwozie z chowanymi reflektorami i specjalnie zaprojektowane zawieszenie to tylko kilka tego przykładów...

    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/685/a26as.jpg/][img]http://img685.imageshack.us/img685/7029/a26as.th.jpg[/img][/url]

    Szefem projektu został inż. Milan Vacek, wcześniejszy wieloletni konstruktor z filii ŠKODY we Vrchlabi. Ostatecznie obrał on koncepcję umieszczenia silnika w typowy dla ówczesnej koncepcji marki sposób - tj. za osią tylną. Wykorzystany silnik okazał się również bliskim krewnym seryjnych jednostek 1.1OHV, istotnie jednak zmodyfikowanym.

    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/98/a24qe.jpg/][img]http://img98.imageshack.us/img98/5844/a24qe.th.jpg[/img][/url]
    Wspaniałe nadwozie ukształtował znakomity czechosłowacki stylista Milan Strejček, wnętrze wykończyli najwyższej klasy rzemieślnicy z pracowni Karosy (niegdyś Sodomki).
    Montaż prototypu zakończono na początku maja 1970 roku i niezwłocznie przeprowadzono serię badań drogowych, które wypadły bardziej niż obiecująco. Wzmocniony do 75KM silnik OHV umożliwiał lekkiemu pojazdowi osiągnięcie prędkości aż 180km/h.

    Pierwsza publiczna prezentacja prototypu miała miejsce 26 czerwca 1970 roku, przy okazji otwarcia drugiej wystawy "IEMA – człowiek i samochód" przygotowanej przez organizatorów w praskim Parku Kultury i Wypoczynku J. Fučika (obecnie Výstaviště Praha-Holešovice). Na tle architektury secesyjnego Pałacu Przemysłowego, samochód prezentował się niczym przybysz z przyszłości, wzbudzając ogromne zainteresowanie zwiedzających.

    Równocześnie wkładano wiele wysiłków w zabezpieczenie małoseryjnej produkcji pojazdu - w liczbie 250-400 sztuk rocznie. Ministerstwo Przemysłu, w obliczu właśnie nabierającej tempa produkcji modelu 110R w Kvasinach, ostatecznie projekt wstrzymało.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/406/a27h.jpg/][img]http://img406.imageshack.us/img406/6336/a27h.th.jpg[/img][/url]
    Po latach, pozwolenie na odkupienie atrakcyjnego pojazdu otrzymał twórca jego nadwozia, który z dużą satysfakcją go użytkował. Obecnie samochód znajduje się w nie najlepszym stanie, na szczęście rysuje się perspektywa jego rzetelnej renowacji.
    [i]

    Dla ŠKODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”[/i]

Log in to reply