Witaj na forum Fabia Club Polska

Dwa światy jedna idea. Nowoczesne technologie

Temat utworzony · 2 Posty · 1837 Wyświetlenia
  • Który z modeli Škody pod względem designu, był najważniejszy w historii marki? Który, natomiast, w okresie dwudziestu lat współpracy z Volkswagenem? Każda z prób podobnej klasyfikacji z założenia zostanie obarczona dużym ładunkiem subiektywizmu. Zapewne innej odpowiedzi udzieli ktoś z działu projektowego, innej technolog, jeszcze odmiennej osoba z pionu handlowego.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/689/octaviab.jpg/][img]http://img689.imageshack.us/img689/4112/octaviab.th.jpg[/img][/url]
    [i]Skoda Octavia[/i]
    Tytuł niekwestionowanego lidera pod kątem wyboru koncepcji oraz zastosowanych rozwiązań stylistycznych, w najnowszej, „koncernowej” historii marki otrzymała produkowana od 1996 Škoda Octavia.
    Argumentem podstawowym jest fakt doskonałej prezencji modelu jeszcze w czternastym roku jego produkcji. Z kolei, w czasie rynkowej premiery, wygląd pojazdu był długo tematem numer jeden w większości znaczących pracowni designerskich. Przede wszystkim zaskakiwał swą odrębnością formy od projektów macierzystych marki koncernu.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/220/octavia1szkoicprototypu.jpg/][img]http://img220.imageshack.us/img220/7117/octavia1szkoicprototypu.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Octavia - szkic prototypu [/i]
    Bryła nadwozia łączyła elegancję klasycznego nadwozia trójbryłowego z praktycznością liftbacka. Przez cały okres produkcji Octavia balansowała na granicy segmentów C i D, idealnie wpisując się w potrzeby poszczególnych rynków i doskonale korespondując z mnogością specyfikacji technicznych. Nie wszyscy wiedzą, że korzenie designu Octavii sięgają ziemi włoskiej. Jednak pierwotny projekt został w zasadniczym stopniu przepracowany a całość skomponowana ostatecznie w historycznym miejscu działu badawczo-rozwojowego fabryki w Mladá Boleslav – słynnej Česanie. Nadwozie Octavii było wyjątkowe z – co najmniej – jeszcze kilku powodów. Po pierwsze, definiowało design marki na kolejne lata, użyte w nim, zasadnicze cechy osobowości marki są stosowane do dnia dzisiejszego.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/194/octavia4szkicprototypu1.jpg/][img]http://img194.imageshack.us/img194/7697/octavia4szkicprototypu1.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Octavia - szkic prototypu [/i]
    Charakterystyczna osłona chłodnicy przekonuje o braku jakichkolwiek kompleksów, odradzającego się w skali globalnej, producenta. Po drugie, stawiało na bezpieczeństwo, solidność i ergonomię użytkowania – pewnie osadzona na powierzchni podłoża, za pośrednictwem dużych kół, bryła nadwozia, zdawała się być monolitem, bez trudu przekonując do siebie kolejne rzesze użytkowników. Pokazana światu, dwa sezony później, odmiana nadwozia kombi Octavii, jedynie ten odbiór wzmocniła.
    Tak jak w przypadku legendarnej imienniczki z lat 1959-64, nowe wcielenie Octavii stało się synonimem doskonale wykonanego, praktycznego i długowiecznego samochodu rodzinnego, oferowanego w konkurencyjnych cenach, praktycznie w całej Europie
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/27/yetiszkic.jpg/][img]http://img27.imageshack.us/img27/6489/yetiszkic.th.jpg[/img][/url]

    [i]Škoda Yeti - szkic prototypu [/i]
    Drugie miejsce tego zestawienia przypadło oferowanemu od roku 2009 modelowi Yeti. Dzięki zatwierdzeniu tego projektu do produkcji seryjnej, światowa ocena stylistyki marki wspięła się na nieosiągalny dotąd, najwyższy poziom. Forma Yeti emanuje nowoczesnością, świeżością oraz oryginalnością, mając wszelkie predyspozycje, by stać się jedną z ikon motoryzacji. Nadwozie nieszablonowego debiutanta marki w segmencie kompaktowych SUV-ów, posiada silną osobowość i charakter a do tego ma idealną wielkość i proporcje.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/823/yeti1d.jpg/][img]http://img823.imageshack.us/img823/9564/yeti1d.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Yeti - prototyp[/i]
    W chwili obecnej jest wzorcowym, w skali światowej, projektem pokazującym symbiozę cech racjonalnych z emocjami. Wtóruje mu wnętrze, na pozór klasyczne, lecz zyskujące skrajnie odmienny charakter po wpisaniu w nadwozie o niecodziennej architekturze słupków, wykrojów okien oraz wykorzystaniu chętnie zamawianej opcji – przeszklonego dachu. Zaledwie kilkanaście miesięcy po premierze, Yeti jest jednym z najbardziej charakterystycznych i najłatwiej rozpoznawalnych projektów europejskiej szkoły projektowania pojazdów.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/38/roomsterszkic.jpg/][img]http://img38.imageshack.us/img38/9919/roomsterszkic.th.jpg[/img][/url]
    Medal brązowy przypadł w udziale produkowanemu od roku 2006 modelowi Roomster. Ten projekt, dzięki koncepcji i świeżości formy, stał się sławny daleko poza granicami Europy. Uznawany jest za wzorcowy w szeregu pracowni projektowych Japonii. Bliżej nas, stał się solą w oku producentów francuskich, nie tylko ze względu na wyjątkową popularność modelu w tym kraju. Rewolucyjnie oryginalna koncepcja nadwozia przywodzi skojarzenia połączenia kabiny myśliwca z nowoczesnym pokojem dziennym.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/842/roomster.jpg/][img]http://img842.imageshack.us/img842/5379/roomster.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Roomster - prototyp[/i]
    Niecodzienna forma karoserii wspiera się na podobnej hybrydzie organów podwoziowych – przejętych z modeli Fabia i Octavia. Szablonowi uchyla się także wnętrze: swą obszernością, ogromnym potencjałem konfiguracji i siedziskiem tylnej kanapy umieszczonym 7 cm wyżej od płaszczyzny wyznaczanej przez siedzenia przednie. Niepowtarzalne połączenie całego wachlarza, pozornie skrajnie różnych, zabiegów stylistycznych, buduje niezwykle silną osobowość modelu oraz szczególne relacje modelu Roomster z jego właścicielem.

    [i]Dla ŠkodaPR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”[/i]

  • Przyszłość marki to pochodna losów motoryzacji. Bliższy horyzont czasowy aktywności Škody, w różnych obszarach swej działalności, jak przystało na dobrze zorganizowane przedsiębiorstwo, jest dokładnie określony.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/88/55666683.jpg/][img]http://img88.imageshack.us/img88/2173/55666683.th.jpg[/img][/url]
    [i]... Nowy logotyp - nowym symbolem będą oznakowane wszystkie samochody Škody, począwszy od 2012 roku (tutaj na Škoda Vision D). [/i]
    Jednym z priorytetów pozostanie przemyślana ekspansja marki poza granice starego kontynentu. Zaznaczenie przez Škodę, przed kilkoma laty, swej obecności na rynkach azjatyckich zainicjowało ten proces. Dziś na wspomnianych a także kilku innych, dotąd egzotycznych dla marki, rynkach samochody Škoda są niezwykle pożądanym produktem, uznawanym za prestiżowy.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/20/62320744.jpg/][img]http://img20.imageshack.us/img20/2617/62320744.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Vision D - szkic prototypu [/i]
    Równocześnie, konsekwentnie umacniana jest eksportowa pozycja w kilku historycznych przyczółkach marki, takich jak Australia, Nowa Zelandia, Turcja czy Rosja. Sprawą otwartą nadal pozostaje wprowadzenie marki na rynek amerykański. Ostatnie badania wskazują jednoznacznie, że takie modele jak Yeti czy Superb mają tam wręcz zagwarantowane powodzenie.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/846/12167243.jpg/][img]http://img846.imageshack.us/img846/4803/12167243.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Vision D - pojazd koncepcyjny[/i]
    Dalszej rozbudowie ulegnie portfolio modeli marki. Najszybciej poznamy owoc rozbudowy palety w dół – o miejski samochód pozycjonowany poniżej modelu Fabia. Nie zdradzimy chyba żadnej tajemnicy, potwierdzając prace nad kolejnymi projektami, lokowanymi docelowo w nowych segmentach. Budżetowy, pełnowymiarowy samochód kierowany głównie na rynki wschodzące, jak pokazały doświadczenia kilku innych producentów, ma szanse zaistnieć także w Europie.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/690/62367698.jpg/][img]http://img690.imageshack.us/img690/9772/62367698.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Vision D - pojazd koncepcyjny[/i]
    Przedsmak kierunku, w jakim będzie ewoluował design marki dostarczyło nam, zaprezentowane w Genewie, studium Vision D. Kolejnej ewolucji doczeka się tradycyjna dla marki krata wlotu powietrza, jednak jej pionowe szprosy, inspirowane napiętymi strunami harfy, pozostaną.

    Dzięki konceptowi, znamy już także przyszłe miejsce zmodyfikowanego logotypu. Ewolucja designu marki przebiega dokładnie w kierunku zmian wprowadzonych w znaku firmowym. Chłodna elegancja, czytelność form i jasna definicja płaszczyzn. Ponadczasowość i świeżość podkreślona nowymi zestawieniami kolorystycznymi. Delikatność całej bryły i tworzących ją segmentów.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/98/62379793.jpg/][img]http://img98.imageshack.us/img98/5259/62379793.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Vision D - pojazd koncepcyjny[/i]

    Ta filigranowość podkreśla zupełnie nowe technologie wytwórcze nadwozi. Kompozyty, stopy metali lekkich, elementy ze stali wysokowytrzymałych o cieniowanych przekrojach, technologia klejenia i cała gama ultranowoczesnych tworzyw sztucznych to już najbliższa przyszłość. W sukurs nowej koncepcji stylistycznej przyjdą też nowe technologie źródeł światła, przeszklenia nadwozi i przekazywania parametrów jazdy kierowcy. Wygląda na to, że samochód przyszłości nie będzie musiał ważyć krocie i posiadać mnóstwa przycisków na tablicy przyrządów, by mimo to oferować kierowcy zupełnie nowe funkcjonalności
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/831/11254142.jpg/][img]http://img831.imageshack.us/img831/1157/11254142.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Vision D - pojazd koncepcyjny[/i]

    Najprawdopodobniej, zasadniczym źródłem napędu samochodów Škoda z najbliższej przyszłości zostanie niezwykle wydajny, spalinowy silnik benzynowy TSI o niewielkiej objętości. Prace nad jeszcze bardziej zwartą rodziną silników TSI, dobiegną końca w perspektywie kilku następnych lat. Niezależnie od tego, czy stosowane samodzielnie czy też w sprzężeniu z silnikiem elektrycznym, tajemnicą ich sprawności pozostanie zarządzanie energią całego pojazdu.
    [url=http://imageshack.us/photo/my-images/31/19007536.jpg/][img]http://img31.imageshack.us/img31/986/19007536.th.jpg[/img][/url]
    [i]Škoda Vision D - pojazd koncepcyjny[/i]
    Marka rozpoczyna właśnie nowy rozdział swej historii – trzecią dekadę w strukturach koncernu VW. Jubileuszowy miesiąc upamiętniający 20. rocznicę parafowania koncernowej umowy (28 marca 1991) uczciła rekordową sprzedażą w całej swej dotychczasowej historii – 85 tysięcy sztuk pojazdów. Wynik ten nie pozostawia złudzeń, co do aktualnej pozycji marki na światowym rynku motoryzacyjnym.

    [i]
    Dla ŠkodaPR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”[/i]