Ogłoszenie

Kliknij po więcej informacji -> OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

UWAGA Wysyłka gadżetów zostaje wstrzymana. Zapraszamy ponownie już w sierpniu bieżącego roku.

[F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Tutaj zamieszczamy pomocne rady wraz ze zdjęciami, jak coś naprawić bądź zmodyfikować.
Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 526
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

[F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: jacekpk » 30 czerwca 2017, 22:01

Hej

Na internetowych aukcjach znaleźć można przeróżne testery szczelności uszczelki pod głowicą. Niezależnie od ceny zasada ich działania jest zawsze taka sama. Zamiast korka zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego montuje się gumowy korek. W nim umieszcza się U-rurkę, do której wlewa się płyn reakcyjny. Płyn reaguje na obecność dwutlenku węgla i zmienia swoją barwę. Jeśli uszczelka jest uszkodzona to w układzie chłodzenia pojawiać się będą gazy spalinowe, czyli m.in. CO2. W takim wypadku powinno dojść do odbarwienia płynu reakcyjnego. O istnieniu tego typu testerów dowiedziałem się oglądając jeden z odcinków programu "Samochód marzeń - kup i zrób" ;)

Zadawałem sobie jednak pytanie: czym różnią się testery, skoro jedne można kupić za kilkanaście złotych, inne za kilkadziesiąt, a są też testery i za znacznie wyższe kwoty. Postanowiłem to sprawdzić, tym bardziej, że mam w rodzinie auto, w którym wszelkie znaki na "niebie i ziemi" wskazują na uszkodzoną UPG.

Na jednej z aukcji nabyłem przykładowy testerek za kwotę kilkunastu złotych. By przekonać o tym czy reakcja zachodząca w płynie reakcyjnym rzeczywiście jest miarodajnym sposobem weryfikacji problemu, kontroli poddałem dwa auta. Pierwsze z nich to podejrzewana o występowanie problemu z UPG Fabia mk1, rok produkcji 2002, silnik AZE, przebieg ok. 95 tys km. Drugie auto będące swoistym punktem odniesienia, to Fabia mk2, rok produkcji 2011, silnik CBZA, przebieg 98 tys km.

Obrazek

Jak widać na zdjęciach zachowanie płynu reakcyjnego wydaje się dokładnie odwzorowywać stan uszczelki w obydwu silnikach. W wypadku silnika AZE po 10 minutach trzymania go na podwyższonych obrotach nastąpiło wyraźne odbarwienie odczynnika. Natomiast 10 minutowy test przeprowadzony na silniku CBZA nie spowodował odbarwienia płynu. Obydwa testy zostały przeprowadzone dla rozgrzanych silników.

Poniżej zdjęcie uzasadniające cel wykonania tej weryfikacji dla silnika AZE:
Obrazek

Tym sposobem Fabia z motorem AZE wędruje do warsztatu celem wymiany UPG...

bonifacy
-#user
-#user
Posty: 170
Rejestracja: 17 sierpnia 2010, 20:22
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: bonifacy » 30 czerwca 2017, 23:23

Gdzie znalazłeś fabianę pierwszą z 2002 roku z przebiegiem 95 kilo ? Tam uszczelkę pod głowicą zabił czas. Tutaj test był niepotrzebny . Zresztą wiadomo że to bolączka tego czeskiego motoru. Wystarczyło odkręcić korek zbiorniczka płynu i na niego spojrzeć.

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 526
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: jacekpk » 30 czerwca 2017, 23:53

Wiem że ten test nie był konieczny, ale chciałem sobie przetestować ten testerek 8-) Zresztą płyn chłodniczy jest wyraźnie zaolejony więc nie ma o czym mówić. Orientujesz się ile mechanicy biorą orientacyjnie za wymianę uszczelki, splanowanie głowicy, wymianę płynu i oleju?

A skąd wziąłem? Ano mamy taką perełkę w rodzinie, która więcej stoi niż jeździ :)

bonifacy
-#user
-#user
Posty: 170
Rejestracja: 17 sierpnia 2010, 20:22
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: bonifacy » 01 lipca 2017, 10:51

Koszty UPG ? Silnik prosty w budowie to i nie ma za dużo kręcenia więc robocizna nie powinna być jakaś tam wysoka. Zależy od mechaniora . Reszta to rośnie o ceny uszczelek , płynu , oleju itp. W swojej robiłem sam . Zamknąłem się w kwocie niewiele więcej jak 200 zł. Uszczelka głowicy 50 , planowanie 50
reszta to uszczelki inne ( te które się popsuły przy demontażu ) , płyn , olej , filtr oleju. Śrub głowicy nie wymieniałem , poszedłem po taniości, a gdyby jednak to stówa więcej. Dorzucić do tego robociznę u mechanika to jakby nie liczyć może być więcej jak 500. Gdyby podczas prac okazało się że któraś tuleja cylindra jest zaniżona to niestety zrobi się mały remont silnika. Gdyby jeszcze na dokładkę wyszła konieczność wymiany hydropopychaczy .....


patgaw
-#user
-#user
Posty: 81
Rejestracja: 26 czerwca 2017, 16:40
Lakier: Beż Cappuccino metalic
Silnik: 1.4 16V/80 KM
Aktualne auto: Fabia I 2007
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: patgaw » 01 lipca 2017, 11:27

daj link do tego testera

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 526
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: jacekpk » 01 lipca 2017, 13:57

bonifacy pisze:Koszty UPG ? ... Dorzucić do tego robociznę u mechanika to jakby nie liczyć może być więcej jak 500.

Właśnie. Silnik nie jest skomplikowany w budowie tyle że brakuje mi trochę narzędzi by temat zrealizować we własnym zakresie.

patgaw pisze:daj link do tego testera

Ja go kupiłem akurat tu. Podobnych ofert można zleźć na pęczki.

bonifacy
-#user
-#user
Posty: 170
Rejestracja: 17 sierpnia 2010, 20:22
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: bonifacy » 01 lipca 2017, 14:32

jacekpk pisze: brakuje mi trochę narzędzi by temat zrealizować we własnym zakresie.
W zasadzie to jakiś tam specjalistycznych narzędzi za bardzo nie potrzeba. Typowe klucze i klucz dynamometryczny. Jest nieodzowny i tutaj zakup na jedną robotę nie jest za bardzo opłacalny. Po za tym zdał by się liniał i szczelinomierz do pomiaru osadzenia tulei. Na koniec trzeba trochę poczytać o wstępnej regulacji hydropopychaczy.

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 526
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: jacekpk » 02 lipca 2017, 01:56

bonifacy pisze:W zasadzie to jakiś tam specjalistycznych narzędzi za bardzo nie potrzeba. Typowe klucze i klucz dynamometryczny. Jest nieodzowny i tutaj zakup na jedną robotę nie jest za bardzo opłacalny.

Właśnie głównie o dynamometr chodzi. Mam go w planie kupić, bo przydałby się przy wielu innych pracach, ale ciągle jakieś inne wydatki wyskakują. Sprawdzałem ceny wymiany UPG i powiem szczerze, że udało mi się dostać w jednym ASO ofertę za kwotę porównywalną z warsztatem "nieautoryzowanym". Zobaczymy jak ten temat zrealizują.

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 526
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F1, F2, F3] Test szczelności uszczelki pod głowicą

Postautor: jacekpk » 11 września 2017, 23:48

Panowie, pytanie. W silniku zrobiona została uszczelka oraz planowanie głowicy. Usługa zrealizowana w ASO. Głowica miała ponoć wżery. Niestety po krótki czasie okazuje się, że problem przedostawania się oleju do układu chłodzenia dalej występuje - pod korkiem zaczynają się tworzyć pierwsze objawy masełka, po zajrzeniu do zbiornika da się zauważyć pływające po powierzchni cieczy tłuste plamy.

Jestem niemal całkowicie pewny tego, że ASO nie wypłukało układu chłodzenia. Powtórzę jeszcze raz test na obecność spalin w układzie chłodzenia. Gdyby okazało się, że ich tam nie ma, to jest to niemal ewidentnie kwestia wypłukania układu chłodzenia z resztek oleju który gdzieś tam się poodkładał. Jeśli jednak spaliny zostaną wykryte w układzie chłodzenia to gdzie wtedy szukać źródła problemu? Co byście typowali jako możliwego winowajcę tego stanu rzeczy?



Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google Adsense [Bot] i 5 gości