Ogłoszenie

Kliknij po więcej informacji -> OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

UWAGA Wysyłka gadżetów zostaje wstrzymana. Zapraszamy ponownie już w sierpniu bieżącego roku.

Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany???

Tutaj zamieszczamy pomocne rady wraz ze zdjęciami, jak coś naprawić bądź zmodyfikować.
Awatar użytkownika
Loni
-#user
-#user
Posty: 2260
Rejestracja: 18 sierpnia 2005, 22:07
Lakier: Beż Sahara metalic
Silnik: 1.4 TSI/180 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany???

Postautor: Loni » 23 lutego 2011, 23:14

Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany?

Zima niebawem się kończy i małymi krokami zbliżamy się do momentu, kiedy trzeba będzie rozejrzeć się za oponami letnimi. Warto poświęcić trochę czasu, żeby przejrzeć stan techniczny opon zeszłorocznych, a w przypadku, gdy nie nadają się do użytku, pomyśleć o zakupie nowych. Wiadomo, że zakup kompletu nowych opon samochodowych, to niemały wydatek i trzeba być na to przygotowanym.
Jednak sprawdzenie, czy opony wymagają wymiany to zabieg służący przede wszystkim naszemu bezpieczeństwu. Wszelkie zmiany odczuwalne w trakcie jazdy, takie jak np.: ściąganie pojazdu na boki, większa głośność, drżenia kierownicy mogą świadczyć o problemie z oponami. Wielu kierowców ma problem z rozpoznaniem momentu, kiedy należy wymienić ogumienie na nowe. Oponie samochodowej należy się dobrze przyjrzeć pod kątem odstępstw od normy, takich jak np.: pęcherze, wybrzuszenia, rozwarstwienia, spękania itd. Zdaniem eksperta - Justyny Kaczor ze sklepu internetowego NetCar.pl (www.netcar.pl) - Stwierdzenie jakichkolwiek z wyżej wymienionych nieprawidłowości oznacza konieczność odwiedzin profesjonalnego serwisu wulkanizacyjnego, w celu bliższych oględzin, ponieważ przeciętny użytkownik nie ma dostatecznej wiedzy, aby sprawdzić, w jakim stanie naprawdę są jego opony. Ponadto, opony mogą mieć też inne defekty, których istnienie można stwierdzić jedynie w serwisie wulkanizacyjnym po ich demontażu. Jedną z przyczyn omówionych wyżej uszkodzeń może być długi czas użytkowania opony ze zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniem.


Możliwość kontroli trakcji pojazdu przez kierowcę zależy głównie od relacji zachodzącej na styku między kołami samochodu a nawierzchnią. Dlatego, ze względu na własne bezpieczeństwo, warto wiedzieć, czy nasze opony samochodowe nadają się już do wymiany. Polskie normy dopuszczają do użytku opony letnie o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 1,6 mm. Jak zmierzyć głębokość bieżnika? Można użyć do tego suwmiarki, długopisu, ołówka, czy zapałki. Tą wartość można również w łatwy sposób określić używając do tego wskaźnika TWI (ang. Tread Wear Indicator), którego zadaniem jest wskazanie, kiedy opona osiąga graniczne 1,6 mm. Wskaźnik zużycia to zgrubienia w rowkach na środku bieżnika. w kilku miejscach na obwodzie opony. Gdy bieżnik zrównuje się z tym zgrubieniem - oznacza, że osiąga właśnie wartość 1,6 mm i opony nadają się do wymiany. Umiejscowienie wskaźnika TWI oznaczono na bocznej ściance opony samochodowej za pomocą małego trójkąta. Wiele testów i opinii ekspertów wykazało, że wartość poziomu minimalnej głębokości bieżnika to jednak za mało, by opona samochodowa w pełni zachowywała swoje właściwości jezdne ? szczególnie na mokrej nawierzchni.


Bieżnik to bardzo ważny element opony, ale oczywiście nie jedyny. Kierowca powinien zwrócić uwagę również na stan ogólny gumy. Nawet jeżeli bieżnik jest dostatecznie głęboki, ale guma opony sparciała lub widać na niej inne mechaniczne uszkodzenia, czy mikropęknięcia (powstają one po dłuższym czasie użytkowania), jest to znak, że opona nadaje się do wymiany. Warto dodać, że duże znaczenie ma wiek opony. Polska norma informuje, że prawidłowo przechowywane opony nie tracą praktycznie swoich własności fizycznych do 3 lat od daty wyprodukowania i w tym okresie mogą być sprzedawane jako nowe.

Wg jednego z czołowych producentów opon - firmy Michelin, po pięciu latach użytkowania opony trzeba poddawać regularnej kontroli przynajmniej raz w roku. W razie konieczności należy kierować się zaleceniami producenta pojazdu odnośnie wymiany opon z fabrycznego wyposażenia. Opony użytkowane przez co najmniej 10 lat od daty produkcji powinny być wymienione na nowe. Także w przypadku gdy wyglądają na całkiem sprawne i nadające się do użytku, a bieżnik jest niezużyty (dotyczy to również opon nieużywanych).

Jeśli decydujemy się zakupić opony - najlepiej wymienić wszystkie cztery. Choć wymiana całego kompletu opon przed ich całkowitym zużyciem może się wydawać nieekonomicznym rozwiązaniem, jest to niewątpliwie tańsze rozwiązanie niż naprawa samochodu, jeżeli nie zdołamy się zatrzymać odpowiednio szybko i uderzymy w pojazd przed nami. Dzięki wymianie całego kompletu, gumy będą ścierały się równomiernie przy czym warto pamiętać o rotowaniu opon przynajmniej raz na 8-10 tys km. Również zachowanie pojazdu będzie bardziej przewidywalne. Wiadomo jednak, że nowy komplet opon samochodowych to spory wydatek, więc w najgorszym wypadku można zmienić tylko parę opon znajdujących się na tej samej osi.

Oczywiście - zgodnie z przepisami musi zostać bezwzględnie zachowana zgodność wszystkich parametrów opon montowanych na osi. Jeżeli z jakiegoś powodu okaże się, że tylko jedna z opon nadaje się jednak do wymiany, to najlepiej wymieniać przynajmniej dwie. Szczególnie, jeśli nowa opona ma zdecydowanie głębszy bieżnik niż ta, z którą znajdować się będzie na jednej osi. Można też wykorzystać oponę zapasową, a do bagażnika dać tą bardziej zużytą. Co ważne, wbrew obiegowym opiniom i zgodnie z radami Ekspertów zaleca się zakładanie nowych opon zawsze na tylną oś bez względu na rodzaj napędu samochodu co wpływa na stabilność prowadzenia pojazdu szczególnie w zakrętach. To zdecydowanie zwiększy szanse kierowcy podczas ewentualnego poślizgu.
OZ-tki 16"205/45/16"

Kobietki też potrafią.... ;)

gygy: 3246497

>>>*Fabka*<<<

Awatar użytkownika
MirekS
-#Zasłużony dla FCP
-#Zasłużony dla FCP
Posty: 6359
Rejestracja: 28 grudnia 2004, 19:43
Lakier: Beż Cappuccino metalic
Silnik: 1.9 TDI/101 KM
Aktualne auto: Skoda fabia combi
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: MirekS » 16 marca 2011, 12:04

Loni :ok: :hurra: .
Nim założysz nowy TEMAT użyj funkcji SZUKAJ

Pozdrawiam:
MirekS
Skoda fabia 1.9 TDI 74kW AXR AMBITION
Skoda fabia 1.9 TDI 74kW ATD Elegance - SPRZEDANA
Skoda fabia 1.4 MPI 44kW AZE Comfort + LPG - SPRZEDANA

Awatar użytkownika
kapi
-#klubowicz
-#klubowicz
Posty: 2784
Rejestracja: 25 lutego 2008, 00:11
Lakier: Błękitna Laguna metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia III Monte Carlo
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: kapi » 28 czerwca 2011, 17:33

Loni pisze:Co ważne, wbrew obiegowym opiniom i zgodnie z radami Ekspertów zaleca się zakładanie nowych opon zawsze na tylną oś bez względu na rodzaj napędu samochodu co wpływa na stabilność prowadzenia pojazdu szczególnie w zakrętach. To zdecydowanie zwiększy szanse kierowcy podczas ewentualnego poślizgu.

nie dla każdego jest to oczywiste i czasem trudno przemówić "staremu" kierowcy ;)
Loni pisze:Warto dodać, że duże znaczenie ma wiek opony. Polska norma informuje, że prawidłowo przechowywane opony nie tracą praktycznie swoich własności fizycznych do 3 lat od daty wyprodukowania i w tym okresie mogą być sprzedawane jako nowe.

no - ja kupiłem roczne jako nowe :D
Loni pisze:przy czym warto pamiętać o rotowaniu opon przynajmniej raz na 8-10 tys km.

szkoda że nie mówią tego wyraźnie dla użytkowników niektórych samochodów - np. kombi.
u mnie trzyletnie opony wyząbkowało i były do złomowania, a niby nowe - wg PN.
także pamiętajcie - zmieniać opony miejscami :idea: żeby dłużej służyły.

fabia234
-#user
-#user
Posty: 15
Rejestracja: 18 października 2012, 16:46
Lakier: Błękitna Laguna metalic
Silnik: 1.4 TDI/70 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany

Postautor: fabia234 » 18 października 2012, 17:33

Dobra robota Loni - dzięki!


Awatar użytkownika
TOMUŚ
-#junior admin
-#junior admin
Posty: 2368
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 20:41
Lakier: Czerwień Flamenco metalic
Silnik: 1.2 TSI/90 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany

Postautor: TOMUŚ » 01 listopada 2012, 20:37

Dodam od siebie że na oponach powinny być użytkowane około 5, 6 lat od daty produkcji, a potem bezwzględnie na szrot. Bo guma traci swoje właściwości a czasem ma już małe pęknięcia co grozi poważnym wypadkiem (dane od ekspertów ADAC niemcy)

Przed kupnem opony sprawdzam jej nr DOT . jak ma wbite że została wyprodukowana w zeszłym roku lub opona jest starsza to jej nie kupuje :!: bo ja kupuje nową oponę a nie jakiegoś roczniaka czy jeszcze starszą.
Pozdrawiam,
Tomek

michalkwiatkowski92
-#user
-#user
Posty: 1
Rejestracja: 20 listopada 2015, 10:47
Lakier: Niebieski Laser
Silnik: 1.4 16V/75 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany

Postautor: michalkwiatkowski92 » 20 listopada 2015, 11:37

Zawsze miałem z tym problem. Teraz dzięki wam wszystko wiem :-)

Awatar użytkownika
jurek_ze_skody
-#user
-#user
Posty: 3
Rejestracja: 14 kwietnia 2016, 08:09
Lakier: Błękit Admirał metalic
Silnik: 1.4 MPI/68 KM
Aktualne auto: szkoda gadać :)
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany

Postautor: jurek_ze_skody » 14 kwietnia 2016, 08:20

Chyba dość aktualny temat, trzeba iść i prezydenckiemu mechanikowi przedstawić argumenty, dlaczego nie montuje się starych gum. ;)
Bez zgody Administratora forum zabrania się umieszczania w podpisach, avatarach, oraz postach, informacji o prowadzonej działalności oraz linków do innych stron internetowych.

PanAuto
-#user
-#user
Posty: 4
Rejestracja: 27 kwietnia 2016, 12:06
Lakier: Beż Atacama
Silnik: 1.9 SDI/64 KM
Aktualne auto: Fabia
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany

Postautor: PanAuto » 27 kwietnia 2016, 12:41

Jak bieżnika "już nie ma" to wtedy :P
[highlight=yellow]Bez zgody Administratora forum zabrania się umieszczania w podpisach, avatarach, oraz postach, informacji o prowadzonej działalności oraz linków do innych stron internetowych.[/highlight]

damianos
-#user
-#user
Posty: 5
Rejestracja: 30 czerwca 2016, 13:35
Lakier: Beż Sahara metalic
Silnik: 1.2 TSI/90 KM
Aktualne auto: Fabia
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany

Postautor: damianos » 07 lipca 2016, 14:07

No właśnie, zastanawiam się, że większość kierowców nie ma tego wyczute. Egzaminy za łatwe chyba. Jak ci lata, to czas wymienić, to raczej proste. Nie będę sprawdzał linijką tego 1.6mm, bo to bez sensu, zwykle mam mniej, bo tam gdzie mieszkam w ogóle nie pada i nie potrzeba mi przyczepności. Utrzymuję na około 1.3 i jest git. Aczkolwiek mam tu konto krócej, więc już się nie pruję, przydatny post dla newbie ;)

lider
-#user
-#user
Posty: 1
Rejestracja: 23 lipca 2016, 21:51
Lakier: Czerwień Corrida
Silnik: 2.0 MPI/115 KM
Aktualne auto: fabia
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Kiedy wiadomo, że opony letnie nadają się już do wymiany???

Postautor: lider » 23 lipca 2016, 22:01

Jak już ślisko zwykle
Użyj teraz ranking jakie tabletki na odchudzanie skuteczne tabletki na odchudzanie na receptę



Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości