Witaj na forum Fabia Club Polska

[F1] Wymiana klocków hamulcowych

Temat utworzony · 8 Posty · 17124 Wyświetlenia
  • [quote="mernar"]- po zdjeciu koła powierzchownie czyscisz drucianka jak jest dużo błota

    • odkręcasz zabezpieczenia dwie sruby na imbus przykryte osłonami z plastiku
    • zbijasz obejmy klocków (delikatnie żeby nie uszkodzic zacisków)
    • wyciągasz stare klocki
    • czyscisz wszystko
    • luzujesz korek na zbiorniczku płynu hamulcowego
    • przy pomocy dwóch łyzek do opon lub grubych srubokretów na zasadzie dwóch dzwigni wpychasz tłoczek do zacisku (po oczyszczeniu osłony z gumy bo jak się zwinie to juz za pózno)
    • oczyszczasz tarcze polecam szlifierkę/kąntówkę
    • wsówasz nowe klocki
    • zakadasz obejmy (zaciski)
    • dokręcasz sruby (przesmaruj gwinty bedzie kiedys łatwiej odkręcić)
    • naciskasz hamulec kilka razy az do oporu próbujesz krecić tarczą bedzie cięzko bo to z całym przegubem ale bedziesz widział czy klocki nie trzymają(sprawdzenie czy tłoczek odbija) przeważnie odbija ale jak nie udeżasz kilka razy młotkiem (delikatnie) az się ułozy i zacznie odbijać
    • nakładasz koło i jeszcze raz naciskasz hamulec krecisz kołem jak się kręci i nie czujesz oporu klocków opuszczasz z podnosnika i przenosisz sie na druga stronę (chyba że masz dwa podnosniki to mozna równolegle)
    • przy drugim kole jak wciskasz tłoczek to patrzysz żeby nie przelał się górą zbiorniczkka płyn hamulcowy, jak jest za duzo usunąć strzykawką.
    • dokrecasz zbiorniczek po wszystkim ale to chyba oczywiste

    Nie powinno to ci się zdarzyc, ale jezeli z jakiś przyczyn (ktos bedzie sie bawił pedałem hamulca na wyjętym zacisku /ok 10 pełnych nacisnięć/ wypadnie ci z zacisku tłoczek to tragedii nie ma ale trzeba dokładnie umyc wnetrze zacisku na mokro, sprawdzić uszczelki tłoczka wcisnąc go z powrotem załozyć osłone i odpowietrzyć cały układ (konieczne dwie osoby jedna naciska hamulec druga spuszcza powietrze przy wszystkich kołach na bieżąco dolewając płyn do zbiorniczka ważna jest kolejnośc które koło po którym nie pamietam jak to idzie bo nigdy nie odpowietrzałem w fabii[/quote]

    Byc moze ktos kto bedzie to robil poswieci sie i zrobi zdjecia do opisu.

  • Zygus, tak jak sam napisales przy poradzie dotyczacej wymiany plynu hamulcowego, układ odpowietrzamy w nastepujacej kolejnosci:

    a) tylne prawe
    b) tylne lewe
    c) przednie prawe
    d) przednie lewe

  • A ja dołączę poglądową fotkę 🙂 <!-- s:) --> hamulce typu FS III najczęściej stosowane w naszych fabkach ja zamiast śrubokrętów polecam ścisk stolarski widoczny na zdjęciu
    Wiec potrzebne narzędzia

    1 - Scisk stolarski, przed zdjęciem szczęki proponuje ścisnąć szczęki o jakiś 1 cm co pozwoli nam na łatwiejsze wyjęcie nic nie trzeba zbijać jak w powyższym opisie więc eliminujemy możliwość jakiegokolwiek uszkodzenia 🙂

    2 - imbus 7 do odkręcenia szczęk

    3 - srubokręt krzyżak, wystarczy odkręcić tą jedną śrubkę i delikatnie schodzi nam tarcza

    Poza tym wszystkie czynności wykonujemy tak jak powyżej jednak do wpychania tłoczka proponuję właśnie ścisk stolarski 🙂 oczywiście jeśli posiadamy, większa pewność że nie uszkodzimy swoich rączek 🙂 hahah

  • a ja wlasnie zmieniam tylne tarcze i klocki w Octavii VRS z 2004 roku i mam wielki problem z tloczkiem ktorego za ch*****j nie moge wcisnac. Przyzad do wkrecania tloczkow kosztuje 25 funtow (120 zlotych) i jak tak dalej pojdzie to kupie i bede mial spokoj. Jutro wrzuce zdjecia z calej operacji i pochwale sie jak wcisnalem ten tloczek.

  • no to cos jest raczej nie tak !! Jest taki specjalny smar z firmy ATE do smarowania uszczelnien w ukladach hamulcowych jezeli ci to tak opornie idzie to lepiej rozbierz ten tloczek sprawdz czy nie sa gumy juz speczniałe to tez moze powodowac taki efekt albo zanieczyszczony tloczek no a jesli nie kupisz teko smaru to montuj na nowym plynie hamulcowym ale lepiej rozebrac sprawdzic przesmarowac ewentualnie wymienic gumy zeby miec pewnosc ze za niedlugo nie zawioda cie hamulce
    A ten scisk stolarski naprawde sie sprawdza kosztuje pare zlotych wystarczy ze podlozysz cos (blaszke deske) na tłoczek i spokojnie sobie pomalutku wciskasz 🙂 <!-- s:) -->

  • no wlasnie, scisk stolarski ktory zakupilem do tego celu rozpadl sie :wsciekly: <!-- s:wsciekly: -->
    poza tym nie byl taki duzy jak Twoj i slizgal sie na tloczku.
    Zdjecia juz mam, tloczek wkrecilem kluczem nastawnym zachaczajac koncowki klucza o rowki na tloczku. Po godzinie sprawa byla zalatwiona. Tloczek wkrecalem od poczatku bo wypadl mi w calosci i wylal sie plyn hamulcowy ktory byl w zacisku. Teraz bede musial odpowietrzyc uklad.
    PS. Zagadam do Zygusa zeby wrzucil moje zdjecia na serwer fcp to przynajmniej nie znikna po miesiacu i temat bedzie ladniej wygladal.

  • [b]Piotr_Glasgow[/b], no jak najbardziej. przeslij mi na e-mail <a href="mailto:zygus@fcp.pl">zygus@fcp.pl</a><!-- e -->

  • [quote="Piotr_Glasgow"]Zygus, tak jak sam napisales przy poradzie dotyczacej wymiany plynu hamulcowego, układ odpowietrzamy w nastepujacej kolejnosci:

    a) tylne prawe
    b) tylne lewe
    c) przednie prawe
    d) przednie lewe[/quote]
    Przy wymianie przewodow hamulcowych warto zrobic wstepne odpowietrzenie przodu, widac roznice. Zdarza sie czasami ze odpowietrzanie trzeba powtarzac 2-3 razy na 4 kola, dlatego polecam najpierw przod, a pozniej tak jak pisal Zygus.
    Co do wkrecania tloczka w tylnych zaciskach to jest na to prosty sposob.
    Plaskownik z otworem gwintowanym w ktory wkrecamy srube, najlepiej z 10-12 mm bo trzeba dosc mocno krecic. Plaskownik opieramy u "uszy" zacisku, a sruba zaczynamy wciskac tloczek az poczujemy opor. Oczywiscie na wyczucie, nie za mocno, nie za lekko. Do krecenia tloczkiem mozna uzyc klucza od katowki 😄 <!-- s:D --> Krecenie ogolem idzie lekko, a po kazdym pol obrocie trzeba znowu dokrecic srube w plaskowniku.
    Przy wymianie tarcz trzeba pamietac o dokladnym oczyszczeniu piasty, aby uniknac pozniejszego zwichrowania.