Stuk po wymianie oleju .

Topic created · 23 Posts · 3627 Views
  • Witam Was,
    Pisze z pytaniem i prosba o wasza opinie
    Ostatnio wymienilem w swojej fabce 1.4 60 km mpi olej. Przeszedłem z syntetyku na pólsyntetyk bo mechanik powiedzial ze auto ma przelatane 205 tys i nie ma co lac syntetyk.
    Drugi raz wymienialem olej, wczesniej wlałem Castrol Edge 5W40 syntetyk, teraz zakupiłem Mobil 10W40 polsyntetyk, od wymiany oleju z filtrem po odpaleniu dosłownie 2 sek sluchac stukanie, zgrzyt i odrazu ustaje, jakby po odpaleniu nie bylo wszedzie oleju i nie bylo dobrego smarowania i jak olej zostaje rozniesiony po komorze silnika to wszystko zaczyna pracowac normalnie. Silnik pracuje tak jak powinien znow. Dzieje sie to zawsze na zimnym silniku jak dluzej postoi i olej splynie do miski olejowej. Natomiast na rozgrzanym silniku odpalam ponownie i jest normalnie tak jak powinno byc.
    Zastanawiam sie bo kiedy wymienialem olej to nie bylem pewny czy do filtr oleju nie powinno sie nalac troche oleju i wtedy przykrecic, stwierdzilem ze nie bo i tak olej tamtedy musi sie rpzedostac. Co o tym myslicie skad to sie moze brac? Wlalem banke 4 l
    Pozdrawiam i dziekuje

  • Przede wszystkim zapytam jaki masz silnik w swoim cudeńku?Wydaje mi się że powinieneś lać nadal syntetyk np 5W50.Na półsyntetyku silnik dłużej chodzi na sucho co zwiększa jego obciążenie i może prowadzić do uszkodzeń.Co do wymiany to czym się kierował mechanik?Tylko przebiegiem?Jeśli silnik nie brał oleju to nie było potrzeby aby go zmieniać.
    Niech wypowiedzą się jeszcze inni w tym temacie.

  • Napisałem wyzej 1.4 mpi 60 km .
    Kierował sie wysokim przebiegiem, powiedzial ze syntetyk na takie auto to nawet za dobrze, mozna bylo przejsc juz na polsyntetyk i generalnie ze wiekszej roznicy to nie robi, jednak jest roznica. Wiec zgodnie z jego zaleceniem kupilem polsyntetyk fitlr i wymienilem i od tego czasu taka historia... dziwne to jest, jakby naprawde smarowanie bylo zle ...

  • [quote="DannieL"]Napisałem wyzej 1.4 mpi 60 km .
    Kierował sie wysokim przebiegiem, powiedzial ze syntetyk na takie auto to nawet za dobrze, mozna bylo przejsc juz na polsyntetyk i generalnie ze wiekszej roznicy to nie robi, jednak jest roznica. Wiec zgodnie z jego zaleceniem kupilem polsyntetyk fitlr i wymienilem i od tego czasu taka historia... dziwne to jest, jakby naprawde smarowanie bylo zle ...[/quote]

    Dobrze, że nie masz silnika VW... bo byś osiwiał, a potem stracił włosy. :suchy: <!-- s:suchy: -->

  • Bylem u takich moich mechanikow i powiedzieili ze tak moze byc bo polsytnteyk jest gestszy i ciezej sie rozprowadza na poczatku po silniku i po chwili jest wporzadku i cicho, nie wiem czy tak powinno byc ale naprawde moze to jest racja, dodal tez ze dla tego silnika ten polsyntetyk dobrze mu zrobi nawet nie wiem co konca mial na mysli ale brzmialo pozytywnie... szkoda moglem wlac syntetyk i nie miec problemu ;p, myslicie ze za 10 k tys moge wlac z powrotem syntetyk czy wymaga to plukania silnika itd ?

  • Na początek się wyluzuj. 😉 Nic się złego nie stanie. Nawet nie wiesz jak hałasują silniki VAG-a na zimnym silniku.
    Stukanie przez pierwsze kilka sekund jest jak najbardziej normalnym zjawiskiem w samochodach europejskich.

  • Wlałes olej który ma temperaturę płyniecia -27 , poprzedni miał -45.
    Dlaczego stuka ? Tarcie suche, czyli obróbka skrawaniem 😉 <!-- s;) -->
    Nic sie nie stanie , oj stanie się 😉 im dłużej nie bedzie smarowania przy rozruchu tym wieksze zuzycie silnika.
    Silnik najszybciej zuzywa sie w trakcie rozruchu, własnie przez chwilowy brak smarowania.
    Czy ten nowy jest bardziej gęsty ?
    Nie jest , olej pracuje w silniku w temperaturze ok 100 stopni a przt tłokach 150 .
    Ciekawe że twój mechanik o tym nie wie.......
    Sprawdzanie gestosci oleju w temperaturze pokojowej to tragiczny brak elementarnej wiedzy na temat olejów silnikowych.
    Olej posiadaja jeszcze taki parametr jak indek lepkosci czyli rozny poziom lepkości w funkcji temperatury i to jest naważniejsze a nie baltanie bańka oleju w temperaturze 20 stopni. 😉

    POzdrawiam M.

  • [quote="Super8"]Na początek się wyluzuj. 😉 Nic się złego nie stanie. Nawet nie wiesz jak hałasują silniki VAG-a na zimnym silniku.
    Stukanie przez pierwsze kilka sekund jest jak najbardziej normalnym zjawiskiem w samochodach europejskich.[/quote]

    Kolego mylisz się i to grubo.Jak jak napisał kolega [b]michal33686[/b] silnik na półsyntetyku rozpoczyna pracę pod ogromnym oporem, ponieważ jest gęstszy niż syntetyk.Ten hałas który słyszysz to właśnie wynik tego że silnik przez parę sekund idzie na sucho.To nie jest wskazane.
    Odnośnie wymiany w późniejszym czasie oleju półsyntetyka, który obecnie masz na syntetyk to jest to już niestety nie możliwe.Jest jedna zasada jak masz oznaczenie np 10W40 to nie wolno zmieniać wartości pierwszej tj 10W na wartość mniejszą 5W, ale na 15W już tak.Za to wartość po literce W możesz zmieniać ponieważ jest to lepkość.

  • to może i ja się dołącze do tematu...

    DanieL , zacznijmy od tego, jaki olej jest POLECANY przez producenta w instrukcji obsługi ... nie chodzi mi o marke i typ, ale o NORMĘ - która bezwzględnie musi być przestrzegana a czego ludki zapominają i ulegają sugestii mechaników.

    [quote]Lista norm:

    VW 500 00 - Oleje lekkobieżne do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla.
    VW 501 01 - Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez właściwości oleju lekkobieżnego do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla.
    VW 502 00 - Oleje lekkobieżne do silników benzynowych pracujących w trudnych warunkach.
    VW 503 00 - Oleje do silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata).
    VW 503 01 - Oleje do doładowanych silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV, np. Audi S3, TT).
    VW 504 00 - Oleje silnikowe z systemem Longlife. Do nowych silników benzynowych FSI.
    VW 505 00 - Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez turbodoładowania.
    VW 505 01 - Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami.
    VW 506 00 - Norma do silników Diesla z przedłużonym okresem między wymianami.
    VW 506 01 - Norma dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami z przedłużonym okresem między wymianami (WIV).
    VW 507 00 - Oleje z systemem Longlife. Do silników Diesla, łącznie z silnikami Diesla z systemem cząstek stałych bez dodatku paliwa.
    

    [/quote]

    następnie musimy określić, co ile km wymieniamy olej i czy sami tego pilnujemy czy komputer pokładowy sam wskazuje okres przeglądu - tzw QG 1, QG2, lub QG0

    tak wygląda przegląd norm. teraz należy wybrać odpowiednią dla swojego silnika a zalecaną przez producenta i tu kłania się instrukcja obsługi, gdzie znajdziemy na stronie 204 wykaz norm olejów dla silnika :

    https&#58;//mediaportal&#46;skoda-auto&#46;com/resource/documentation/manuals/pl/Fabia/05-2011/Manual/A05_Fabia_OwnersManual&#46;pdf
    

    to jest instrukcja dla F2 - ale bedzie widać do czego zmierzam...
    strona 204 - w zależności od QGx i mocy / pojemności silnika wybieramy NORMĘ !
    następnie szukamy oleju spełniającego tą norme i zauważcie, że nie ma tam podane jaki ma być olej 5W... 10W ..... jest TYLKO NORMA !

    [b]DanieL[/b] - jeśli twój olej spełnia norme to go zostaw. jeśli nie - wymień jak najszybciej na właściwy

    osobiście w moim silniku ( 1.6 MPI 8v - 102KM) używam normy 502.00 która jest POLECANA do mojego silnika a dopiero później patrze na producenta, nie patrząc na oznaczenia 5 czy 10W 50 czy stoosiemdziesiąt ....
    :cwaniak: <!-- s:cwaniak: -->

  • Dobrze w takim razie troche juz zrozumialem i dziekuje za rady, powiedzcie mi zatem, wg tej specyfikacji doboru oleju http://www.skodaczesci.pl/porady/skoda/ogolne/85<!-- m --> , jesli nie moge wrocic na syntetyk a uwazacie ze olej trzeba zmienic, czy moge zainwestwoac jeszcze raz w castrol magnatec polsyntetyk 10w40 ktory spelnia normy do mojego silnika, jest on zwyklym silnikiem benzynowym wiec raczej nic specjalnego, mobil 10w40 spelnia normy vw 500,0 i 505,0 , ciezko mi sie jakos w tym odnalezc poki co...wg tego co tutaj pisze mobil nie spelnia normy. Do mojej fabii powinno byc 501.0, 502.0, 504,0 ... kur...

  • [quote="DannieL"] Do mojej fabii powinno byc 501.0, 502.0, 504,0 .....[/quote]
    szukaj jakiegokolwiek oleju w 502.00 - i bedzie pan zadowolony.

    to jest najpopularniesza norma dla benzyn.
    warte zastanowienia jest :szybki powrót na full syntetyk.
    mimo przebiegu jaki masz, - [b]czy silnik spalał ci olej ? jeśli nie, to lał bym syntetyk[/b]. - zresztą one są w tej normie uwzględnione.
    nie wiem czy jakikolwiek półsyntetyk znajdzie się w określonych normach..... nie wiem jak 501.00 ,

    norma 504.00 to jest olej na LL czyli wymiany co 30kkm albo wg wskazań kompa. 🙂 <!-- s:) -->

  • Ja osobiście używam Mobil 1 5W50 Peak Life wg normy klasyfikowany VW 505.00.Choć silnik nie jest żyłowany ale to tylko dla jego dobra.

  • [quote="DannieL"] mobil 10w40 spelnia normy vw 500,0 i 505,0 [/quote]

    Gdzie tak napisali / powiedzieli ?[quote="DannieL"]ciezko mi sie jakos w tym odnalezc [/quote]

    Nie dziwię się ............tym bardziej że np. tutaj : http://motoplatforma.com/index.php?p18,olej-silnikowy-mobil-super-2000-x1-10w-40-4l-polsyntetyk<!-- m -->
    jest informacja tak jak Twoje spostrzeżenie . Katalog Edpol podaje tylko normę 505,0 . Na opakowaniu tego oleju jest informacja zgodna ze stroną : http://www.mobil.com/Poland-Polish/Lubes/PDS/GLXXPLPVLMOMobil_Super_2000_X1_10W-40.aspx. Ja ten olej leje do swojego silnika i nie zauważyłem nic złego. Pozdrawiam.

  • [quote="kapi"][quote="DannieL"] Do mojej fabii powinno byc 501.0, 502.0, 504,0 .....[/quote]
    szukaj jakiegokolwiek oleju w 502.00 - i bedzie pan zadowolony.

    to jest najpopularniesza norma dla benzyn.
    warte zastanowienia jest :szybki powrót na full syntetyk.
    mimo przebiegu jaki masz, - [b]czy silnik spalał ci olej ? jeśli nie, to lał bym syntetyk[/b]. - zresztą one są w tej normie uwzględnione.
    nie wiem czy jakikolwiek półsyntetyk znajdzie się w określonych normach..... nie wiem jak 501.00 ,

    norma 504.00 to jest olej na LL czyli wymiany co 30kkm albo wg wskazań kompa. 🙂 <!-- s:) -->[/quote]

    Wydaje mi sie ze nie mozna tez odrazu tak panikowac, pojezdze troche na tym oleju i poosberwuje, wg tego co pisze [b]bonifacy[/b] mozna lac ten olej a nawet spelnia norme wg niektorych stron 501,0 , moze poprostu poczekam i poobserwuje, auto jest juz troche przejechane i ma swoje lata moze to tez byc od tego, wszyscy pisza ze nia ma co spieszyc z wymiana, jak bedzie to caly czas sie utrzymywac to wymienie, watpie zeby jakas norma ktora spelnia olej az tak drastycznie zmieniala prace silnika na rozruchy w tak gwaltowny sposob. Najwyzej nastepnym razem jak bede mial wymieniac olej to wleje castrol magnatec z norma przewidziana do tego auta i tyle. Pozatym wszyscy co przechodzili z sytnetyk na polsyntetyk zauwazyli duzo zmiane w pracy silnika. Dziwne jest to ze ludzie leja polsyntetyk i jest wporzadku a w niektorych trafia sie akurat tak. Zreszta silnik poklika przy rozruchy, za chwile go zgasze i znowu odraz zapale i juz teog efektu nie ma . Zreszta kazdy silnik troche chodiz na sucho nie ma 100 % smarowania.

    Swoja droga nie kumam, ze 3/4 spoleczenstwa mowi ze olej to olej ze to nie ma znaczenia jaki wszystko bedize wporzadku, w sklepach mechanicy itd, ludzie ktorzy powinni to ogarniac a tutaj nagle trzeba az tak zglebic temat zeby silnik nie zaczal chodzic na sucho zeby wiedizec co wybrac.

  • [quote="DannieL"]Swoja droga nie kumam, ze 3/4 spoleczenstwa mowi ze olej to olej ze to nie ma znaczenia jaki wszystko bedize wporzadku, w sklepach mechanicy itd, ludzie ktorzy powinni to ogarniac a tutaj nagle trzeba az tak zglebic temat zeby silnik nie zaczal chodzic na sucho zeby wiedizec co wybrac.[/quote]
    to się nazywa marketing - robić wszystko by sprzedać .... nie ważne co, ważne ile sie na tym zarobi :cwaniak: <!-- s:cwaniak: -->

    przykładowo
    odebrałem nowy samochód z Castrolem w silniku ... po niecałych 10kkm ( wakacje w CRO ) zapaliłe sie kontrolka że niski poziom oleju ... musiałem dolać ponad 0,5 l.
    od tamtego czasu jak zmieniłem marke oleju wiecej nie dolewam a kontrolka się nie zapala.... wiec nawet samam marka ( a co za tym idzie gatunek komponentów) ma znacznie.

    na OCP jest jeden kolega i ma bogatą wiedze na tematy olejowe. wlasnie od niego dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy dot. olejów.
    link : http://forum.octaviaclub.pl/viewtopic.php?t=26202

    temat jest bardzo obszerny ale mozna się wiele dowiedzieć - jeśli ktoś jest glodny wiedzy.

    w mojej byłej F1 miałem prawie 250kkm przelotu i jedyny olej jaki tam był, to MOTUL 505.01.
    i oleju nie brała.

    wnioski pozostawiam czytającym.
    :piwo:

  • Sprzedawca raz sprzedaje spodnie a za chwile akcesoria samochodowe. 😉 <!-- s;) -->
    Wciska wiec to co ma sprzedać bo akurat ..... np leży tego dużo na magazynie 😉
    Z Mechanikami bywa podobnie bo ktoś dostarcza im olej po okazyjnej cenie, z wiedza olejowa
    jest niestety ogólnie słabiutko, powszechnie panuje opinia iż 10W40 to pół syntetyk a 5w40 to syntetyk.
    Tak było 20 lat temu a teraz 99% oleju 5w40 to mineralny stworzony w oparciu o hydrokraking.
    Kiedyś syntetyk miał zupełnie inna bazę i temperaturę płynięcia -50 a nawet więcej.
    Przykładowo Mobil 5W50 miał -56 a teraz -39 😉 .
    Na bańkach olejowych sprzedawanych w np Niemczech czytasz że to technologia syntetyczna , w Polsce ze to full syntetyk. 😉
    Co do mycia silników to decydują o tym głownie właściwości wg API , oczywiście nie tylko , to głownie norma przeciw zużyciowa. 😉 im wyższa druga literka tym mocniej myje silnik.
    A jak z awaryjnością znam przypadki TDI na pompowtryskach które w Niemczech zrobiły 450 tys km i pompowtryski były w stanie idealnym , a u nas zdąża sie ze samochód jeździł na Mobilu 5w50 bo mechanik wiedział lepiej i co
    100 tys i kończyły już swój żywot.

  • [quote="marcing040381"][quote="Super8"]Na początek się wyluzuj. 😉 Nic się złego nie stanie. Nawet nie wiesz jak hałasują silniki VAG-a na zimnym silniku.
    Stukanie przez pierwsze kilka sekund jest jak najbardziej normalnym zjawiskiem w samochodach europejskich.[/quote]

    Kolego mylisz się i to grubo.Jak jak napisał kolega [b]michal33686[/b] silnik na półsyntetyku rozpoczyna pracę pod ogromnym oporem, ponieważ jest gęstszy niż syntetyk.Ten hałas który słyszysz to właśnie wynik tego że silnik przez parę sekund idzie na sucho.To nie jest wskazane.
    Odnośnie wymiany w późniejszym czasie oleju półsyntetyka, który obecnie masz na syntetyk to jest to już niestety nie możliwe.Jest jedna zasada jak masz oznaczenie np 10W40 to nie wolno zmieniać wartości pierwszej tj 10W na wartość mniejszą 5W, ale na 15W już tak.Za to wartość po literce W możesz zmieniać ponieważ jest to lepkość.[/quote]

    "Z ogromnym oporem..." :hyhy: <!-- s:hyhy: --> I na tym właśnie skończył mi się zapał do odpisywania na ten post.

    A i jeszcze jedno, w 2006 r. przy 30 st. mrozach, 7 miesięczna Skoda mojego ojca na 0W30 ledwo co przekręciła wałem, a moje Mitsu na 10W40 zapaliło od strzała. Have fun z życia w swoim świecie. 😄

  • Zgroza! Niestety wiekszosc mechanikow to niedouki. Dlaczego do silnika po 200 tys nie lac syntetyka? Ja mialem VW Passata 1,9 TDI do okolo 180 tys i sinik byl jak nowy, bo nigdy nie lalem do niego jakiegos badziewia z supermarketu, tylko zawsze najlepszy olej jaki byl na rynku. I auto sie odwdzieczalo - do konca nie bralo ani grama oleju. Szczegolnie silniki VW sa znane z tego, ze na poczatku maja tendencje do stukania, dlatego nalezy je jak najlepiej smarowac. Teraz oleje wytrzymuja lekko ponad 15 tys km wiec jak kupisz dobry olej, przelicz ile cie to kosztuje na km a ile kosztuje naprawa silnika? Ludzie leja tani syf i dziwia sie ze maja problemy z turbosprezarka albo z silnikiem. Nie wierzcie nikomu, kto wam radzi lac tani olej. Oszczednosc jest praktycznie zadna, 5 litrow najlepszego oleju kosztuje w necie ponizej 40 Euro, podzielone na minimum 15 tys km wychodzi okolo 0,25 centa na km. Tani olej kosztuje polowe tej ceny, wiec oszczednosc jest 0,1 centa na kilometr, czyli zadna!
    Oplaci sie ryzykowac naprawe turbo? Chyba nie, tym bardziej ze jakosc paliwa na polskich stacjach jest zla i dobry olej troszke tu moze pomoc.
    A co do zmiany z pol na syntetyk - moj syn kupil kiedys uzywana Honde Civic. Jezdzila na jakims tanim oleju. Poradzilem mu wymiane na syntetyk, zuzycie paliwa od razu spadlo i motor chodzil duzo lepiej i ciszej. I byl absolutnie bezawaryjny. Stary gesty olej jest dobry do zlomow, ktore biora 1 litr oleju na tysiac km, ale wtedy to nawet szkoda kupowac nowy olej, lepiej poprosic w jakims warsztacie - dadza za darmo olej zuzyty.

  • [quote="Super8"]

    A i jeszcze jedno, w 2006 r. przy 30 st. mrozach, 7 miesięczna Skoda mojego ojca na 0W30 ledwo co przekręciła wałem, a moje Mitsu na 10W40 zapaliło od strzała. Have fun z życia w swoim świecie. 😄 <!-- s:D -->[/quote]

    A moj Merc na 10W40 nie zapalil przy minus 10 st. w ogole, bo akumulator byl rozladowany.
    Co ma piernik do wiatraka?

  • [quote="marcing040381"]Jest jedna zasada jak masz oznaczenie np 10W40 to nie wolno zmieniać wartości pierwszej tj 10W na wartość mniejszą 5W, ale na 15W już tak.Za to wartość po literce W możesz zmieniać ponieważ jest to lepkość.[/quote]

    Kolego, nie rob ludziom wody z mozgow. Obie wartosci oznaczaja lepkosc, pierwsza w lecie a druga (W-winter) w zimie. Chodzi o wiskozowatosc w roznych temperaturach. I zmiana z wyzszej na nizsza nie jest zabroniona, wazne zeby trzymac sie zalecen producenta silnika. A te znajdziesz w instrukcji obslugi a jak nie masz, to w necie.

Log in to reply