Ogłoszenie

Kliknij po więcej informacji -> OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

UWAGA Wysyłka gadżetów zostaje wstrzymana. Zapraszamy ponownie już w sierpniu bieżącego roku.

[F1] Wymiana rozrządu Fabia 1.9 SDI

Tutaj zamieszczamy pomocne rady wraz ze zdjęciami, jak coś naprawić bądź zmodyfikować.
ryczi
-#user
-#user
Posty: 5
Rejestracja: 26 lutego 2012, 13:03
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

[F1] Wymiana rozrządu Fabia 1.9 SDI

Postautor: ryczi » 26 lutego 2012, 18:52

Witam. Jest to mój pierwszy temat na forum. Jestem posiadaczem Skody Fabii kombi 1.9 SDI ASY w wersji Classic. Auto zostało kupione w salonie w 2004 r. Przebieg auta po 8 latach użytkowania (100% oryginalny):

Obrazek

Obrazek

Komplet rozrządu Ruville (5549173) + pompa wody (Graf nr PA875):

Obrazek

Zestaw blokad :

Obrazek

Blokada po lewej została wykonana z kątownika i naspawanego kawałka płaskownika co utworzyło klin do zablokowania wałka rozrządu po stronie pompy vacum. Klucz do napięcia napinacza został zrobiony z klucza do szlifierki kątowej. Kolejna jest szpilka do blokowania koła pasowego pompy wtryskowej. Blokada po prawej służy do blokowania koła pasowego wału korbowego. Wymiary blokady:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Komora silnika:

Obrazek

Unosimy auto (wystarczy podnieść prawy przód):

Obrazek

Następnie demontujemy rurę wlotu powietrza do obudowy filtra powietrza:

Obrazek

Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w górnym martwym punkcie (GMP). W tym celu zdejmujemy gumową zaślepkę ze skrzyni biegów w miejscu jej połączenia z silnikiem:

Obrazek

Obracamy prawym kołem (zgodnie z kierunkiem jazdy) przy zapiętym piątym biegu do momentu gdy znak na kole zamachowym pokryje się ze strzałką w otworze kontrolnym:

Obrazek

Odkręcamy trzy śruby mocujące pompę vacum (klucz 13mm - moment dokręcania - 20 Nm):

Obrazek

Delikatnie zdejmujemy pompę (uwaga na oring):

Obrazek

Zakładamy blokadę wałka rozrządu:

Obrazek

Obrazek

Podczas umieszczania blokady warto sprawdzić położenie frezu napędzającego pompę vacum (blokada powinna łatwo dać się umieścić we właściwym położeniu względem wałka rozrządu). Jeżeli wystąpi z tym problem należy skorygować ustawienie GMP. Śruby dokręcamy z czuciem:

Obrazek

Następnie zdejmujemy osłonę górną rozrządu:

Obrazek

Obrazek

Sprawdzamy czy widoczny jest otwór na szpilkę blokującą koła pompy wtryskowej (można pomóc sobie lusterkiem):

Obrazek

Blokujemy pompę wtryskową:

Obrazek

Następnie zdejmujemy prawe przednie koło:

Obrazek

Odkręcamy nadkole:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przykręcone łącznie taką ilością wkrętów:

Obrazek

Zdejmujemy pasek wielorowkowy. Napinacz luzujemy przy pomocy klucza płaskiego 16mm lub nasadki 18mm:

Obrazek

Obrazek

Odkręcamy dolną osłonę silnika i spuszczamy płyn chłodniczy przy pomocy zaworu umieszczonego na dole chłodnicy:

Obrazek

Demontujemy zbiornik wyrównawczy (odpinamy wtyczki i przewody):

Obrazek

Podpieramy silnik na podnośniku (dla bezpieczeństwa miski olejowej warto użyć drewnianego klocka lub kawałka gumy):

Obrazek

Odkręcamy śruby mocujące łapę silnika (klucz 16mm, moment dokręcania 30 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Odkręcamy poduszkę silnika od karoserii (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Wyjmujemy zespół zawieszenia silnika:

Obrazek

Odkręcamy wspornik łapy silnika (3 śruby , moment dokręcenia 45 Nm ):

Obrazek

Obrazek

Aby wyjąć wspornik należy delikatnie poruszać silnikiem (w kierunku szyby przedniej):

Obrazek

Zdejmujemy dolną osłonę paska rozrządu (klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):

Obrazek

Odkręcamy koło pasowe wału korbowego (klucz ampulowy 6 mm, moment dokręcania 10 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Obrazek

Oraz osłonę koła zębatego wału korbowego(klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):

Obrazek

Obrazek

Warto zaznaczyć położenie koła zębatego wału korbowego (przed założeniem blokady):

Obrazek

Odkręcamy małą rolkę prowadzącą (klucz 13mm) :

Obrazek

Luzujemy śrubę napinacza paska rozrządu (klucz 13mm):

Obrazek

Zdejmujemy pasek rozrządu i wyjmujemy napinacz:

Obrazek

Obrazek

Odkręcamy rolkę odwracającą dużą (klucz 16mm):

Obrazek

Obrazek

Odkręcamy i wyjmujemy pompę wody (3 śruby, klucz 10mm):

Obrazek

Obrazek

Zakładamy nową pompę wody (uwaga na oring) i przykręcamy (moment dokręcania 15 Nm):

Obrazek

Obrazek

Zakładamy i przykręcamy nową rolkę odwracającą dużą (moment dokręcania 40 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Obrazek

Luzujemy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (klucz 18mm, max dwa obroty) i zrywamy je przy pomocy ściągacza:

Obrazek

Zakładamy nowy napinacz paska rozrządu ustawiając go we właściwej pozycji (nakrętkę dokręcamy w palcach do lekkiego oporu):

Obrazek

Obrazek

Zakładamy pasek rozrządu zaczynając od dołu (koło zębate wału korbowego):

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przykręcamy nową rolkę prowadzącą małą (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm):

Obrazek

Napinamy pasek rozrządu (uwaga: kolo zębate wałka rozrządu musi być luźne):

Obrazek

Link do instrukcji montażu napinacza:
http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/drukuj.php?co=1&id=391

Po prawidłowym napięciu paska rozrządu dokręcamy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (moment dokręcania 45 Nm). Zdejmujemy wszystkie blokady (należy przykręcić pompę vacum) i wykonujemy dwa pełne obroty wału korbowego (zakładając koło i kręcąc na zapiętym piątym biegu w kierunku jazdy lub przy pomocy śruby koła zębatego wału korbowego - nasadka 19mm spline). Jeżeli wszystko jest OK przystępujemy do montażu w odwrotnej kolejności.

Uruchomiony silnik:

Obrazek

Mam nadzieję, że fotorelacja pomoże komuś we własnoręcznej wymianie kompletu rozrządu w silniku SDI. Muszę podkreślić, że nie jestem mechanikiem samochodowym a wiedza którą posiadam zdobywałem przy okazji wielu mniejszych i większych napraw. Komentarze mile widziane.
Ostatnio zmieniony 28 lutego 2012, 21:31 przez ryczi, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
MirekS
-#Zasłużony dla FCP
-#Zasłużony dla FCP
Posty: 6359
Rejestracja: 28 grudnia 2004, 19:43
Lakier: Beż Cappuccino metalic
Silnik: 1.9 TDI/101 KM
Aktualne auto: Skoda fabia combi
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: MirekS » 02 marca 2012, 10:54

No przyznaję, bardzo ładnie to zrobiłeś, osobiście bym się za to nie brał, myślę, że komuś napewno się przyda i opis i foto, ja jeśli chodzi o rozrządy zakończyłem wymiany na fiacie 126p.
Nim założysz nowy TEMAT użyj funkcji SZUKAJ

Pozdrawiam:
MirekS
Skoda fabia 1.9 TDI 74kW AXR AMBITION
Skoda fabia 1.9 TDI 74kW ATD Elegance - SPRZEDANA
Skoda fabia 1.4 MPI 44kW AZE Comfort + LPG - SPRZEDANA

ryczi
-#user
-#user
Posty: 5
Rejestracja: 26 lutego 2012, 13:03
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: ryczi » 02 marca 2012, 16:17

Wymiana nie jest trudna jeśli ma się pojęcie o zasadzie działania układów rozrządczych w pojazdach mechanicznych. Mnóstwo informacji dostarcza internet. Jest to drugi układ rozrządu, który wymieniłem (drugie auto to Volvo V40 1.9 TD z 98r, silnik Renault).

Awatar użytkownika
MirekS
-#Zasłużony dla FCP
-#Zasłużony dla FCP
Posty: 6359
Rejestracja: 28 grudnia 2004, 19:43
Lakier: Beż Cappuccino metalic
Silnik: 1.9 TDI/101 KM
Aktualne auto: Skoda fabia combi
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: MirekS » 02 marca 2012, 17:50

To prawda sieć dostarcza mnóstwo info.

Fajnie, że masz taką dużą wiedzę na ten temat, na forum mnóstwo rad między sobą wymieniamy, w ten sposób można sporo kasy zaoszczędzić na różnych znachorów.
Nim założysz nowy TEMAT użyj funkcji SZUKAJ

Pozdrawiam:
MirekS
Skoda fabia 1.9 TDI 74kW AXR AMBITION
Skoda fabia 1.9 TDI 74kW ATD Elegance - SPRZEDANA
Skoda fabia 1.4 MPI 44kW AZE Comfort + LPG - SPRZEDANA


Awatar użytkownika
Havier
-#klubowicz
-#klubowicz
Posty: 389
Rejestracja: 23 stycznia 2012, 20:30
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Havier » 02 marca 2012, 18:20

no piekna robota :) zarowno wymiana jak i "poradnik" :) super po prostu :)

ryczi
-#user
-#user
Posty: 5
Rejestracja: 26 lutego 2012, 13:03
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: ryczi » 02 marca 2012, 21:38

Dzięki za pozytywny komentarz Havier:)
MirekS odnośnie 'znachorów' mam wyrobione zdanie i wolę trzymać się od nich z daleka. Jeżeli naprawa/wymiana podzespołów auta nie wymaga drogich i nietypowych narzędzi to spokojnie można się pokusić i zrobić to samemu. Bardzo często uczymy się na własnych błędach ale w przypadku rozrządu konsekwencje pomyłki mogą okazać się tragiczne dla silnika więc warto poznać kilka zasad aby tego uniknąć.

Jest to pierwsze forum, na którym aktywnie uczestniczę. Już niedługo zamierzam umieścić kolejne manuale związane z naprawą usterek w moim aucie (oby jak najmniej) jak również procedury serwisowe.

Awatar użytkownika
Wojtas
-#Zasłużony dla FCP
-#Zasłużony dla FCP
Posty: 2504
Rejestracja: 02 maja 2004, 16:40
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Wojtas » 03 marca 2012, 08:26

ryczi, dzieki za wstawke :) fachowa wymiana :)
OZ 16" & Fulda Sport Control 205/45/16 :hyhy: & Xenon Eyes :hyhy:

<<<>Fabka by Wojtas<>>>

Najładniejsze auto II Zlotu FCP Grudziądz 2006
Najładniejsze auto III Zlotu FCP Borki 2010
I miejsce rzut oponą, czyli Strongman Borki 2010

muchabzz
-#user
-#user
Posty: 15
Rejestracja: 27 marca 2012, 12:21
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: muchabzz » 24 sierpnia 2012, 16:06

wczoraj pierwszy raz wymienilem rozrzad w fabii. Tak w ogole to pierwszy raz w ogole wymienilem rozrzad:) . skorzystalem z opisu kolegi ale okazalo sie, ze nie do konca trzeba wszystko robic tak jak pokazano w pierwszym poscie. Wychodze z zalozenia , ze tego typu prace nalezy wykonac demontujac jak najmniej. I tak:

- w ogole zrezygnowalem z odkrecania pompy vacum. Wystarczy zrobic znaki na kolach i odpowiednio ostroznie montowac potrzebne elementy.
- Jako ze nie posiadam podnosnika warsztatowego to dalem sobie rowniez spokoj z demontazem dolnej oslony zeby plyn zrzucic. Po dostaniu sie do pompy wody podlozylem pod samochod duza miske i poluzowalem pompe. Plyn sam sciekl do miski. Przy ponownym zalewaniu samochodu przelalem go tylko przez kilkakrotnie zlozona czysta szmatke.

- Zrezygnowalem rowniez z demontazu zbiornika wyrownawczego. Jest to zupelnie zbedne. Wystarczy go jedynie odkrecic od podstawy.
- Nie ma rowniez potrzeby luzowania kola napedu rozrzadu. Pasek rozrzadu mozna bez problemu zalozyc na to kolo - kwestia wprawy i moze paru prob.

pozdrawiam

ryczi
-#user
-#user
Posty: 5
Rejestracja: 26 lutego 2012, 13:03
Silnik: 1.2 HTP/54 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: ryczi » 25 sierpnia 2012, 08:58

kolego muchabzz, to prawda, że im mniej części odkręcimy tym szybciej uporamy się z wymianą. Pisząc ten manual zależało mi bardziej na fachowości niż na czasie pracy.

Jeżeli nie zablokowałeś wałka rozrządu od strony pompy vacum to i tak nie odkręciłbyś koła zębatego. A konieczność stosowania blokad i 'zrywania' koła zębatego wynika z faktu, iż w rozrządach stosuje się nowoczesne napinacze sprężynowe i do ich poprawnej pracy wymagana jest odpowiednia procedura montażu itd.

Awatar użytkownika
szymek krusz
-#miłośnik FCP
-#miłośnik FCP
Posty: 208
Rejestracja: 24 października 2011, 15:35
Lakier: Czerwień Corrida
Silnik: 1.4 MPI/68 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: szymek krusz » 25 sierpnia 2012, 15:42

Fajnie i obrazowo pokazana wymiana. Zainteresowało mnie to" zrywanie" koła pasowego. Czy to dotyczy wszystkich silników? Ja mam 1,4 16V (BBY)?



Wróć do „Zrób to sam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości