Ogłoszenie

Kliknij po więcej informacji -> OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

UWAGA Wysyłka gadżetów zostaje wstrzymana. Zapraszamy ponownie już w sierpniu bieżącego roku.

[F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Masz problem z elektryczny w swoim samochodzie ? Opisz go a na pewno ktoś Ci pomoże.
Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 525
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: jacekpk » 30 listopada 2015, 00:48

Kolego witrafi,
Jeśli chodzi o smarowanie wentylatora za pomocą WD40 - nie wróżę raczej dobrego rezultatu. Preparat ten jest już na rynku trochę lat i doświadczenie pokazuje, iż jego własności smarne nie są oszałamiające. Owszem, jest to dobry środek penetrujący, czyszczący, wypierający wodę, ale jako smarowidło bym go nie używał. Ja bazowałem na dwóch preparatach: Kontakt PRF 7-78 oraz Turbo oil PRF 290. Obydwa można bez problemu kupić przez net :) Ten drugi - jak sama nazwa wskazuje - zdaje się mieć bardzo dobre właściwości smarujące i mniej śmierdzi.

Do przeprowadzenia smarowania nie trzeba mieć endoskopu, zresztą ciężko się nim tam manewruje. Gdy wkładasz tam rękę przez klapkę recyrkulacji to trafiasz na wnętrze bębnowego śmigła wentylatora. Sam wentylator wygląda tak jak na poniższym obrazku (po włożeniu palców przez klapkę "macasz" wentylator między łopatkami a napisem skodaczesci - na poniższym zdjęciu ;) ):
Obrazek
Bęben zazwyczaj jest bardzo brudny, zależnie od intensywności eksploatacji samochodu dmuchawa tłoczy całkiem spore ilości powietrza. Jeśli do tego weźmiemy pod uwagę zanieczyszczenia pochodzące ze zużycia samego wentylatora (np pył ze ścierających się szczotek), to efekt jest taki jak miałeś okazję się przekonać :przestraszony:

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 525
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: jacekpk » 30 listopada 2015, 23:53

W moim wypadku z tym wiatrakiem sprawa wygląda tak, że na 1 i 2 biegu działa w poprawnie, nie można przyczepić się do kultury jego pracy. Gorsza rzecz robi się na 3 biegu, a prawdziwa masakra na 4 :) Bardzo rzadko kiedy używam 3 i 4, dlatego dopiero teraz to spostrzegłem. Na 4 biegu dmuchawa generuje takie wibracje, że silnika zupełnie nie słychać... Prędzej czy później będzie trzeba zmierzyć się z tematem jego wymiany.

Znalazłem na rosyjskich stronach takie oto foto tutoriale jak dobrać się do wentylatora wentylacji/klimatyzacji w Fabii 2. Ręce opadają...
1) https://www.drive2.ru/l/1885527
2) https://www.drive2.ru/l/1885622
No i warto jeszcze pokazać rosyjski patent na naprawę wentylatora bez jego wyjmowania.... :cisza: :hyhy:
https://www.drive2.ru/l/2564349/

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 525
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: jacekpk » 02 grudnia 2015, 19:18

Pytanko takie: czy orientuje się ktoś z Was jaki typ dmuchawy stosowany jest przy klimie manualnej (2 czy 3 stykowy?). Skąd moja wątpliwość? Stąd, że w katalogu producenta Behr-Hella (w innych zresztą też) znalazłem opis, że dwustykowy jest do aut bez klimy, a przy trójstykowym jest opis, że do samochodów z klimą automatyczną :) W F1 miałem climatic (czyli półautomatyczna) i dmuchawa była 3-stykowa. W F2 mam manualną i nie mam pewności czy wiatrak jest taki sam, czy jednak inny? :)

Awatar użytkownika
Roberto_tdi
-#user
-#user
Posty: 21
Rejestracja: 22 lipca 2012, 18:13
Lakier: Błękit Dynamic
Silnik: 1.9 SDI/64 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: Roberto_tdi » 11 grudnia 2015, 20:03

Z tego co ja wiem to warkot z dmuchawy jest spowodowany tym ze przy wentylatorze powinien być zamontowany magnes. Z mojego źródła :] wiem że jest akcja fabryczna(TPI) na warkot wentylatora i w tedy montuje się ten magnes i warkot przestaje słychać. Magnez montuje się tuż pod ta gąbka co jest zabezpieczony wentylator.


Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 525
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: jacekpk » 12 grudnia 2015, 22:59

Roberto_tdi pisze:Z mojego źródła :] wiem że jest akcja fabryczna(TPI) na warkot wentylatora...

Bardzo ciekawe rzeczy tu napisałeś :) Na ile pewne jest Twoje źródło? :] Zgłaszałem kiedyś problem w ASO i zostałem olany w tym temacie. Zaproponowali mi wymianę wentylatora - za zawrotną kwotę. Znasz kod tej akcji? Uciszanie wentylatora magnesikiem? Jeśli to prawda to Skoda sięgać zaczyna sięgać po jakieś szamańskie sposoby naprawy bubli konstrukcyjnych ;)

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 525
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: jacekpk » 02 lipca 2017, 03:45

Po długim czasie odświeżę temat. Nikt nie odpowiedział na moje pytanie więc sam sobie na nie odpowiem. Dorzucę też info na temat wymiany.

W przypadku aut z klimatyzacją manualną w Fabii 2 stosowane są wentylatory takie same jak w autach bez klimy. Są to wentylatory dwupinowe o numerze fabrycznym 6Q1819015 z różnymi końcówkami literowymi oznaczającymi rzekome poprawki. Koszt oryginalnego wentylator w ASO oscyluje w granicach 800 zł. Producentem tych wiatraków jest firma BEHR. Na rynku aftermarketowym można kupić dokładnie ten produkt z zatartymi znakami koncernu VAG za około 370-400 zł. Wentylatory te mają oznaczenie producenta 8EW 009 157-111. Na rynku dostępne są też odpowiedniki tych wentylatorów produkowane przez najrozmaitsze podmioty: firmy które nie specjalizują się w produkcji tego typu asortymentu, firmy krzak, pseudooryginały made in ChRL które można kupić już za stokilkadziesiąt złotych. Ja zarówno jednych, drugich jak i trzecich nie chciałbym za darmo ;) Polecam dużą ostrożność przy zakupach.

Odnośnie rzekomego TPI i niby magnesiku - bzdura na resorach!

Jak już kiedyś pisałem, mój wentylator zaczął dawać o sobie znać tuż po zakończeniu okresu gwarancyjnego na samochód. Tak jak już kiedyś pisałem, udało się go podratować spryskując go środkiem smarnym. Na 1 i 2 biegu terkotania nie było, natomiast na 3 i 4 na całej desce rozdzielczej (a nawet na pedałach) czuć było wyraźne wibracje generowane przez wentylator. Z wymianą nie spieszyłem się. Z 3go biegu korzystałem sporadycznie, a z 4go nigdy, bo nie dało się wytrzymać ;) Przerażała mnie trochę kwestia rozbiórki deski, a załatwienie tematu w ASO to wydatek rzędu 1500 zł!

Kupiłem ostatnio okazyjnie praktycznie nowy oryginalny wiatrak z Fabii 3 - numer fabryczny 6R1819015. Jest to dokładnie ten sam wentylator, który stosowano w poprzedniej generacji tego modelu.
Obrazek
Odnośnie wymiany: linkowałem kiedyś posty z forów rosyjskich. Sugeruję jednak z nich nie korzystać, bo wprowadzają niepotrzebne zamieszanie w temacie. Wymieniając swój wiatrak skorzystałem z instrukcji ze strony forum.skodaclub.pl. Opatrzona jest ona konkretnym komentarzem oraz zdjęciami. Zdecydowałem się na wariant teoretycznie prostszy, czyli odsunięcie deski rozdzielczej - bez jej całkowitego demontażu.

Potwierdzam to co napisano w w/w instrukcji - podczas tej operacji nie trzeba demontować żadnych kratek nawiewów (co pokazują opisy rosyjskie), bo nic pod nimi nie ma. Nie trzeba demontować konsoli z przyciskiem świateł awaryjnych. Nie trzeba demontować kierownicy, manetek, skrzynki bezpieczników. Do wykręcenia jest taka oto ilość śrubek:
Obrazek
Zdecydowanym minusem realizacji wymiany bez całkowitego demontażu deski jest dostęp do górnej lewej śruby wentylator. Jest on po prostu fatalny, co szczególnie daje w kość podczas skręcania (bardzo przeszkadza przy tym jeden ze wsporników belki do którego mocowana jest deska rozdzielcza). Przy odrobinie dobrych chęci da radę to zrobić. Na zdjęciu owo feralne miejsce - ostatnia śrubka mocująca wiatrak siedzi za tym wspornikiem:
Obrazek
Natomiast dostęp operacyjny do przestrzeni za schowkiem jest całkiem znośny i wygląda mniej więcej tak:
Obrazek
Ponieważ do podratowania fabrycznego wiatraka stosowałem metodę smaru w sprayu to skutek był oczywiście taki, że po wyjęciu starego wiatraka cała komora w której on siedział była zaklejona mazią powstałą z połączenia kurzu z rozpylonym smarem. Sprawa wymagała solidnego umycia, do czego użyłem alkoholu izopropylowego.

Demontaż wentylatora zajął około 3 godziny. Złożenie wszystkiego w całość kolejne 3h - głównie za sprawą trudnego dojścia do górnej śrubki wiatraka, oraz linki pokrętła kierunku nawiewu powietrza. Myślę, że gdybym robił to po raz drugi to czas ten udałoby się nieco skrócić.
Obrazek
Obrazek

Natomiast stan wnętrza samochodu po wyjęciu wiatraka był następujący:
Obrazek
Ogólnie nie było tragedii (w porównaniu z tym co pokazane jest na linkowanych przeze mnie w przeszłości forach rosyjskich). Tym niemniej wszystko co najgorsze pomyślałem o kimś kto to zaprojektował deskę rozdzielczą w tym aucie jako monolit. W Fabii 1 dzięki wyjmowanemu schowkowi wykonanie wymiany wiatraka można było zrealizować w 20 minut i to w tempie flegmatycznym.

UWAGA1! Zabierając się za tą robotę należy wyposażyć się w zestaw plastikowych narzędzi do demontażu tapicerki. Są bardzo przydatne, szczególnie przy demontażu klapki górnego schowka (w wersji nie posiadającej u góry schowka z drzwiczkami - tak jak w moim przypadku) oraz do demontażu poduszki powietrznej pasażera. Ja kupiłem sobie zestaw Neo Tools 11-824. Sprawdził się bez pudła! Demontaż ramki radia fabrycznego najlepiej wykonać za pomocą plastikowej karty: paliwowej, lojalnościowej itp. Najlepsze są karty bez wypukłych liter, czyli raczej nie bankowe. Ramka poddaje się bez żadnego oporu. W wypadku deski rozdzielczej bez zamykanego górnego schowka dostęp do śrub mocujących poduszkę powietrzną maskuje taka podłużna klapka - należy ją podważyć odpowiednio zagiętym "łomikiem" (np. z w/w zestawu) wyłącznie na dolnej krawędzi tej klapki!

UWAGA2! Przed odsunięciem deski rozdzielczej należy bezwzględnie odpiąć linki obydwu pokręteł (temperatury i kierunku nawiewu). Było o tym napisane w wyżej cytowanej instrukcji, ale jakoś opatrznie zrozumiałem iż trzeba odpiąć tylko linkę od regulacji temperatury. Wskutek tego podczas odsuwania deski zerwałem drugą linkę, o czym przekonałem się dopiero po złożeniu i skręceniu wszystkiego w całość :) Na szczęście niczego nie ułamałem i naprawa polegała na zdemontowaniu radia oraz jego konsoli, włożeniu ręki i wymacaniu gdzie powinna być podłączona owa linka. Udało się to naprawić bez powtórnego odkręcania całej deski.

UWAGA3! Przed przystąpieniem do pracy warto zaopatrzyć się w samoprzylepną matę wygłuszającą. Po zdemontowaniu fabrycznego wentylatora przyklejone do niego pseudofilcowe wygłuszenie nie będzie nadawało się do powtórnego montażu. Na Allegro można znaleźć parę sklepów specjalizujących się w tego typu asortymencie. Kosz takiej maty to około 10 złotych.

mlodyqnik
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: mlodyqnik » 16 lipca 2017, 08:35

Witam
Fajnie się bawicie chłopaki rozbieracie pół auta, ale w moim przypadku wentylator zwyczajnie był przytarty, i teraz działa NIE MUSIAŁEM ROZBIERAĆ CAŁEJ DESKI CO MNIE PRZERAŻAŁO.

Znalazłem znacznie prostsze rozwiązanie naszego problemu niż wymiana wentylatora i demontaż deski.
Jak przeczytałem to forum i uświadomiłem sobie, że muszę demontować deskę to pomyślałem sobie za dużo roboty.

Najpierw należy zdemontować schowek górny wyjąć filtr kabinowy i otworzyć kanał do obiegu wewnętrznego znajdujący się nad nogami pasażera.
Musisz potwierdzić, że przyczyną jest wentylator od strony schowka po prawej stronie do wentylatora wchodzi wtyczka (zabezpieczenie od góry i dołu trzeba jedna rękę dołem drugą górą żeby ją rozłączyć) gdy już jak wypniemy włączamy nawiew i miernikiem sprawdzamy czy mamy tu 12V jeśli tak a gdy wyłączymy nawiew to ono niknie to mamy pewność, że przyczyną jest wentylator.
Teraz proponuję przy raz włączonej raz wyłączonej dmuchawie spróbować nim poruszać od strony kanału obiegu wewnętrznego. Jeżeli przy włączonej dmuchawie idzie lżej, albo próbuje zaskoczyć to poniższe rozwiązanie ma tu zastosowanie.

Z początku próbowałem psikać WD40 od strony kanału obiegu wewnętrznego( 1/3 puszki WD), ale okazało się to bezskuteczne zresztą doświadczenie w smarowaniu wiatraków komputerowych podpowiedziało mi, że nie robi się tego od strony śmigła.
Z racji tego, że i tak mój wiatrak ostatecznie jest na śmietnik i czeka mnie rozbieranie deski postanowiłem zrobić to metodą może mało profesjonalną na pewno Niemiec który to projektował by się za głowę chwycił, ale dlaczego nie pomyślał, żeby zrobić demontowany schowek!!!!
Od strony schowka widać górną część tyłu wiatraka czyli tam gdzie są dwa ślizgi lub łożyska. Więc wiertłem 10 do drewna nawierciłem delikatną dziurkę (nie do końca żeby nie uszkodzić wirnika jest on jakies 2 cm od obudowy) i resztę wyskrobałem nożem, ponowiłem czynność dwukrotnie obok co dało mi pokaźny płaski otwór powyginałem rurkę od WD40, żeby za psikać na końcowy slizg i na ten którego nie widać gdzieś w oddali. Przed WD można przedmuchać kompresorem, a potem odrdzewiaczem. Odpalamy nawiew i jeżeli dalej się nie kręci wkładamy rękę od strony obiegu wewnętrznego i próbujemy go rozpędzić ręką po kilkukrotnym powtórzeniu operacji zauważymy, że wiatrak chodzi dużo lżej, aż w końcu ruszy. Na koniec odtłuszczamy plastik wokół dziury i przyklejamy taśmę izolacyjną, tam i tak nic nie dmucha. WD40 nie zrobił mi, żadnego zwarcia nawet jak psikałem na włączonym nawiewie. Podłużcie sobie jakąś szmatę pod te dwie dziury i obowiązkowo wymontujcie filtr, żeby WD40 wam wszystkiego nie ubrudził.
Cała czynność trwała jakieś 3 godziny z czego po rozwierceniu około 1h.
Powodzenia.

woksio
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: woksio » 29 lipca 2017, 21:59

jacekpk pisze:Po długim czasie odświeżę temat. Nikt nie odpowiedział na moje pytanie więc sam sobie na nie odpowiem. Dorzucę też info na temat wymiany.


..

czy po zdjęciu pokrywy poduszki i samej poduszki od góry byłoby wystarczająco miejsca by dostać się do rezystora/jeża celem jego wymiany?

widać go od dołu od stony filtra kabinowego, ale niestety chyba wkłada się go od góry :(

dmuchawa działa na 1 i 2 biegu, czasem i na 3 i 4 ale nie długo i przepala bezpiecznik..

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 525
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: jacekpk » 30 lipca 2017, 00:33

woksio pisze:czy po zdjęciu pokrywy poduszki i samej poduszki od góry byłoby wystarczająco miejsca by dostać się do rezystora/jeża celem jego wymiany? widać go od dołu od stony filtra kabinowego, ale niestety chyba wkłada się go od góry :(

Tak. Po wyjęciu poduszki dasz radę dobrać się do rezystora. Tu masz film jak to zrobić :)

woksio
Status: Offline

Re: [F2] Wymiana dmuchawy nawiewu

Postautor: woksio » 31 lipca 2017, 09:23

jacekpk pisze:Tak. Po wyjęciu poduszki dasz radę dobrać się do rezystora.


podziękował!
pytanie czy bezpiecznik wywala z powodu rezystora czy padającego wiatraka...
ktos może probował reanimować wiatrak traktując go jakimś szprejem do silnikow jak np:
https://haupa-sklep.pl/haupa-170114-srodek-do-czyszczenia-silnikow-elektrycznych-hupelectroclean-500ml
ktoś coś?



Wróć do „Warsztat elektryczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości