Ogłoszenie

Kliknij po więcej informacji -> OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

UWAGA Wysyłka gadżetów zostaje wstrzymana. Zapraszamy ponownie już w sierpniu bieżącego roku.

[F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Masz problem z mechaniczny w swoim samochodzie ? Opisz go a na pewno ktoś Ci pomoże.
Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 527
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

[F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: jacekpk » 29 kwietnia 2018, 01:30

Hejka

Mam pytanie do tych co znają trochę temat silników doładowanych. Do rzeczy:

Zauważałem od pewnego czasu zapoconą dolną krawędź intercoolera. To czym był on zapocony to wyraźnie srebrzysta maź, raczej nie tłusta, więc nie kojarząca się z olejem silnikowym. Docisnąłem bardzo delikatnie dolne śruby, bo miałem wrażenie że (w odróżnieniu od górnych) są minimalnie niedociągnięte.. Wyczyściłem ten brud, by łatwiej było obserwować sytuację. Po kilku dniach jazdy zajrzałem tam znowu i okazuje się, że jakby pod łbami dolnych śrub znowu zaczyna się gromadzić ta maź.

Wygląda to tak:
Obrazek

Wycieki i zapocenia intercoolera sugerują od razu problemy z turbiną, dlatego wykonałem najprostszą diagnostykę: wykręciłem czujnik z dolotu, po czym zajrzałem do środka by zweryfikować sytuację:

Obrazek

Tłuste ślady są wyraźnie widoczne we wnętrzu rury prowadzącej z turbiny do przepustnicy. I jeszcze jeden test:

Obrazek

Na papierze włożonym do dolotu przez otwór czujnika widać bardzo wyraźne ślady oleju, ale... uwaga... wygląda to na taki bardzo świeży jasny olej (nie zaś ściemniały - przepracowany, jak można obserwować choćby na miarce poziomu oleju). I to jest trochę zadziwiające!

No i teraz klu tego posta: czy taki stan powinien być już powodem do niepokoju i podjęcia czynności prowadzących do dalszej diagnozy tego problemu? Czy może jeszcze nie? Pytam o to, bo spotkałem się z wieloma opiniami, że turbina może po jakimś okresie eksploatacji troszkę puszczać olej i nie zawsze musi być to od razu powód do zmartwienia. W moim wypadku turbina nie daje żadnych oznak zmęczenia, nic nie gwiżdże, nie hałasuje, silnik nie kopci.

Wiem, że pewnie najlepszy obraz skali problemu ukazałby się po wykręceniu intercoolera i zweryfikowaniu ilości syfu w kolektorze, ale tego na razie robić mi się nie chciało.

Awatar użytkownika
kapi
-#klubowicz
-#klubowicz
Posty: 2803
Rejestracja: 25 lutego 2008, 00:11
Lakier: Błękitna Laguna metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia III Monte Carlo
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: kapi » 29 kwietnia 2018, 18:39

Tak. Turbinka zaczyna puszczać. Ona jest chlodzona/smarowana olejem z obiegu.
W byłym tdi tak miałem, turbo działało.
IC wymieniłem bo stracił szczelność.
Czy jest się czym martwić ? - nie powiem, może ktoś jeszcze się wypowie.

tapatalk

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 527
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: jacekpk » 29 kwietnia 2018, 21:26

kapi pisze:IC wymieniłem bo stracił szczelność.

Hm, to może to jest myśl... Trzeba wyciągnąć IC z kolektora i sprawdzić jaka jest sytuacja. Może rzeczywiście podcieka on gdzieś płynem chłodniczym i stąd te zapocenia powstają.

Awatar użytkownika
kapi
-#klubowicz
-#klubowicz
Posty: 2803
Rejestracja: 25 lutego 2008, 00:11
Lakier: Błękitna Laguna metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia III Monte Carlo
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: kapi » 29 kwietnia 2018, 21:59

Ale przez IC w tdi idzie tylko powietrze. Nie wiem (jeszcze) jak to wygląda w tsi.
Pocenie sie może być oznaką nieszczelności ale płynu chłodniczego bym do tego nie mieszał ;)

tapatalk


Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 527
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: jacekpk » 29 kwietnia 2018, 23:18

kapi pisze:Pocenie sie może być oznaką nieszczelności ale płynu chłodniczego bym do tego nie mieszał ;)

Ja wiem, że byś nie mieszał, ale... w tym silniku właśnie tak to zostało zaprojektowane 8-) Powietrze doładowania przepływa przez lamelki intercoolera, natomiast hydraulicznie jest on wpięty w układ chłodzenia silnika, tak jak przedstawia to poniższy schemat (IC oznaczony jest symbolem "C"):

Obrazek

A tu masz pokazany przekrój dolotu wraz z IC:

Obrazek

Więc pisząc na temat płynu chłodniczego nie popełniłem żadnego błędu (inaczej mówiąc: pocenie się płynem chłodniczym jest jak najbardziej prawdopodobne).

Awatar użytkownika
dr O.
-#junior admin
-#junior admin
Posty: 1687
Rejestracja: 23 czerwca 2010, 23:07
Lakier: Beż Sahara metalic
Silnik: 1.9 TDI/130 KM
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: dr O. » 30 kwietnia 2018, 08:11

Każde turbo musi wypić i generalnie to norma że są zapocenia. Zazwyczaj problem diesla dotyczy ze względu na znacznie większe doładowania niż w benzynie (turbo ma cięższe życie). Póki co to u Ciebie tragedii nie ma. W dieselu mogło by dojść do tzw rozbiegania silnika, ale w benzynie to nie grozi. Kontroluj stan oleju i podociagaj wszystkie połączenia przewodów, bo te VAGowskie trochę nie udane są. Zwracaj uwagę na spaliny - jeżeli będzie kopcić na biało/fioletowo to turbo do roboty.

Awatar użytkownika
jacekpk
-#moderator
-#moderator
Posty: 527
Rejestracja: 08 grudnia 2010, 10:39
Lakier: Rosso Brunello metalic
Silnik: 1.2 TSI/86 KM
Aktualne auto: Fabia II '11
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: [F2] 1.2 TSI CBZA zapocony intercooler, śladu oleju w dolocie

Postautor: jacekpk » 09 maja 2018, 02:14

dr O. pisze:Każde turbo musi wypić i generalnie to norma że są zapocenia. (...) Zwracaj uwagę na spaliny - jeżeli będzie kopcić na biało/fioletowo to turbo do roboty.

Dzięki za odpowiedź. Będę obserwował sytuację, a być może za jakiś niedługi czas spróbuję wykręcić ten intercooler z kolektora i zobaczę co tam się dzieje w kolektorze.



Wróć do „Warsztat mechaniczny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości